Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|rok_budowy = 1898 | |rok_budowy = 1898 | ||
|cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | |cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 1993 | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
|rozstaw_szyn = 785 mm | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
− | |pierwotny_prześwit = | + | |pierwotny_prześwit = |
|rok_przekucia = | |rok_przekucia = | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
− | |długość_czynnego_odcinka = | + | |długość_czynnego_odcinka = 7 km |
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
|linie_rozebrane = | |linie_rozebrane = | ||
− | |długość_zlikwidowanych_linii = | + | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km |
|stacje_styczne = Racibórz Markowice | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
|inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2009 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | { | + | |
− | ! | + | {{accessKey |
− | + | : | |
− | + | "" | |
− | + | attributeStyleMap | |
− | + | : | |
+ | StylePropertyMap {size: 0} | ||
+ | attributes | ||
+ | : | ||
+ | NamedNodeMap {0: align, align: align, length: 1} | ||
+ | autocapitalize | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | autofocus | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | baseURI | ||
+ | : | ||
+ | "https://gkw.pl/index-pl.htm" | ||
+ | behavior | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | bgColor | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | childElementCount | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | childNodes | ||
+ | : | ||
+ | NodeList [text] | ||
+ | children | ||
+ | : | ||
+ | HTMLCollection [] | ||
+ | classList | ||
+ | : | ||
+ | DOMTokenList [value: ''] | ||
+ | className | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | clientHeight | ||
+ | : | ||
+ | 22 | ||
+ | clientLeft | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | clientTop | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | clientWidth | ||
+ | : | ||
+ | 597 | ||
+ | contentEditable | ||
+ | : | ||
+ | "inherit" | ||
+ | dataset | ||
+ | : | ||
+ | DOMStringMap {} | ||
+ | dir | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | direction | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | draggable | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | elementTiming | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | enterKeyHint | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | firstChild | ||
+ | : | ||
+ | text | ||
+ | handwriting | ||
+ | : | ||
+ | true | ||
+ | height | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | hidden | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | hspace | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | id | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | inert | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | innerHTML | ||
+ | : | ||
+ | "Najbliższe kursy pociągów 11 oraz 25 Listopada! Koniecznie sprawdź rozkład na stronie www.kolejkarudy.pl" | ||
+ | |||
+ | innerText | ||
+ | : | ||
+ | "Najbliższe kursy pociągów 11 oraz 25 Listopada! Koniecznie sprawdź rozkład na stronie www.kolejkarudy.pl" | ||
+ | inputMode | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | isConnected | ||
+ | : | ||
+ | true | ||
+ | isContentEditable | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | lang | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | lastChild | ||
+ | : | ||
+ | text | ||
+ | localName | ||
+ | : | ||
+ | "marquee" | ||
+ | loop | ||
+ | : | ||
+ | -1 | ||
+ | namespaceURI | ||
+ | : | ||
+ | "http://www.w3.org/1999/xhtml" | ||
+ | nextSibling | ||
+ | : | ||
+ | text | ||
+ | nodeName | ||
+ | : | ||
+ | "MARQUEE" | ||
+ | nodeType | ||
+ | : | ||
+ | 1 | ||
+ | nonce | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | offsetHeight | ||
+ | : | ||
+ | 22 | ||
+ | offsetLeft | ||
+ | : | ||
+ | 40 | ||
+ | offsetParent | ||
+ | : | ||
+ | td | ||
+ | offsetTop | ||
+ | : | ||
+ | 20 | ||
+ | offsetWidth | ||
+ | : | ||
+ | 597 | ||
+ | outerHTML | ||
+ | : | ||
+ | "<marquee align=\"middle\">Najbliższe kursy pociągów 11 oraz 25 Listopada! Koniecznie sprawdź rozkład na stronie www.kolejkarudy.pl | ||
+ | </marquee>" | ||
+ | outerText | ||
+ | : | ||
+ | "Najbliższe kursy pociągów 11 oraz 25 Listopada! Koniecznie sprawdź rozkład na stronie www.kolejkarudy.pl" | ||
+ | |||
+ | ownerDocument | ||
+ | : | ||
+ | document | ||
+ | parentElement | ||
+ | : | ||
+ | font | ||
+ | parentNode | ||
+ | : | ||
+ | font | ||
+ | part | ||
+ | : | ||
+ | DOMTokenList [value: ''] | ||
+ | previousSibling | ||
+ | : | ||
+ | text | ||
+ | scrollAmount | ||
+ | : | ||
+ | 6 | ||
+ | scrollDelay | ||
+ | : | ||
+ | 85 | ||
+ | scrollHeight | ||
+ | : | ||
+ | 22 | ||
+ | scrollLeft | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | scrollTop | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | scrollWidth | ||
+ | : | ||
+ | 3021 | ||
+ | slot | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | spellcheck | ||
+ | : | ||
+ | true | ||
+ | style | ||
+ | : | ||
+ | CSSStyleDeclaration {accentColor: '', additiveSymbols: '', alignContent: '', alignItems: '', alignSelf: '', …} | ||
+ | tabIndex | ||
+ | : | ||
+ | -1 | ||
+ | tagName | ||
+ | : | ||
+ | "MARQUEE" | ||
+ | textContent | ||
+ | : | ||
+ | "Najbliższe kursy pociągów 11 oraz 25 Listopada! Koniecznie sprawdź rozkład na stronie www.kolejkarudy.pl" | ||
+ | textprediction | ||
+ | : | ||
+ | true | ||
+ | title | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | translate | ||
+ | : | ||
+ | true | ||
+ | trueSpeed | ||
+ | : | ||
+ | false | ||
+ | virtualKeyboardPolicy | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | vspace | ||
+ | : | ||
+ | 0 | ||
+ | width | ||
+ | : | ||
+ | "" | ||
+ | }} | ||
+ | |||
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | ||
− | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg| | + | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|800px]] |
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
Linia 83: | Linia 309: | ||
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Czynne Stacje na Lini Trynek-Markowice === | ||
+ | [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]] - Trzy-torowa stacja kolejowa z budynkiem dworca, jednym peronem jednokrawędziowym </br> | ||
+ | [[Rudy|Rudy]] - Główna stacja oraz zaplecze techniczne na lini, posiada lokomotywownie, budynek dworca, schroniska dla pracowników, magazyny, itp. </br> | ||
+ | [[Paproć|Paproć]] - Dwu-torowa stacja, posiada budynek stacyjny i jeden peron ziemny dwukrawędziowy </br> | ||
+ | [[Stodoły|Rybnik Stodoły]] - Dwu-torowa stacja z jednym peronem jednokrawędziowym. Stacja jest zmodernizowana do nowoczesnych standardów. </br> | ||
− | + | ==Zdjęcia== | |
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach | ||
+ | Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica | ||
+ | Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy | ||
+ | Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy | ||
+ | Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach | ||
+ | </gallery> | ||
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 96: | Linia 402: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | |||
! Typ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Nr. Kotła | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
Linia 107: | Linia 414: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | | [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | ||
− | |||
| Las49 | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
| 1954 | | 1954 | ||
| 1655/53 | | 1655/53 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Las49-3343 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tw53/3996| | + | | [[Tw53/3996|3996]] |
− | |||
| Tw53/Pw53 | | Tw53/Pw53 | ||
− | |1955/ | + | | Chrzanów |
+ | |1955/1997/9 | ||
| 13969/54 | | 13969/54 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Pw53-02 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
− | |||
| Tw9 | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
| 1924 | | 1924 | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | ||
+ | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
+ | | 1929 | ||
+ | | 12050/29 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
+ | | | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 148: | Linia 458: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:#80FFFF;" | + | | HP-Lxd2-08 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] |
− | | | + | | Wls150 |
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] | |
− | + | | Wls180 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-00449| | ||
− | | | ||
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00472| | + | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1972 | | 1972 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Wls180-36 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00013| | + | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
| 1961 | | 1961 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Pęknięty blok silnika | | Pęknięty blok silnika | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00035| | + | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00041| | + | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2Wls50-2088 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00644| | + | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00657| | + | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | 1959 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
− | | | + | | A20D-P |
| 1986 | | 1986 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00065| | + | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | Wls40-372 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00066| | + | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | Wls40-377 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 272: | Linia 591: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 282: | Linia 601: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
− | | | + | | Siemens elektrowóz |
| 1896 | | 1896 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 292: | Linia 611: | ||
|} | |} | ||
− | ==== Pojazdy Specjalne ==== | + | ==== Pojazdy Specjalne ==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 302: | Linia 621: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-02006|803S-01]] | |
− | + | | 803S | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-02006|803S]] | ||
− | | | ||
| 1985 | | 1985 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 327: | Linia 630: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 335: | Linia 638: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | | [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | ||
− | | | + | | Wagon Opryskowy |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 342: | Linia 645: | ||
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | | Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny | + | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny]] |
− | | | + | | Pług Odśnieżny typu Björke |
| 1963 | | 1963 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 349: | Linia 652: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy | | Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 450: | Linia 689: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 458: | Linia 697: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 466: | Linia 705: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-315-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-316-2 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 490: | Linia 729: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 498: | Linia 737: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 529: | Linia 768: | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni "Bytomka"<br/> | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
+ | Karta-wag-4323.jpg | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03056|Kdxh]] | | [[Tabor:Lw-03056|Kdxh]] | ||
− | | [[Plik:Kdxh | + | | [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]] |
| 1899 | | 1899 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
| Kdxh 00-151344-504-7 | | Kdxh 00-151344-504-7 | ||
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu |
|Wagon Brankard<br/> | |Wagon Brankard<br/> | ||
Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | ||
Linia 547: | Linia 787: | ||
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxhpi |
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]] | | [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 554: | Linia 794: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> | ||
− | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon | + | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/> |
− | -Wagon przebudowany z wagonu letniego | + | -Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/> |
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | -Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | ||
− | -Przez jakiś czas stał w hali Huty | + | -Przez jakiś czas stał w hali Huty Kośćiuszko. <br/> |
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | -11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxhpi |
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]] | | [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 567: | Linia 807: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> | ||
− | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon | + | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/> |
− | -Wagon przebudowany z wagonu letniego | + | -Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/> |
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | -Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | ||
− | -Przez jakiś czas stał w hali Huty | + | -Przez jakiś czas stał w hali Huty Kośćiuszko. <br/> |
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | -11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | ||
|- | |- | ||
Linia 579: | Linia 819: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
! style="width:90px" |Typ | ! style="width:90px" |Typ | ||
− | |||
! Producent | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
Linia 587: | Linia 826: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1969 | | 1969 | ||
Linia 596: | Linia 834: | ||
| Stary nr. 52819 | | Stary nr. 52819 | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
Linia 603: | Linia 840: | ||
| Wddxh 00-17 534 8972-1 | | Wddxh 00-17 534 8972-1 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | Stary nr. 53079 | + | | Stary nr. 53079 |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1980 | | 1980 | ||
Linia 614: | Linia 850: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
Linia 623: | Linia 858: | ||
| Stary nr. 53019 | | Stary nr. 53019 | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1969 | | 1969 | ||
Linia 632: | Linia 866: | ||
| Stary nr. 52875 | | Stary nr. 52875 | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
Linia 639: | Linia 872: | ||
| Wddxh 00-17 534 8950-3 | | Wddxh 00-17 534 8950-3 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | (bł. cyf. sam. (dobry nr:7)) |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1966 | | 1966 | ||
Linia 650: | Linia 882: | ||
| Stary nr. 52496 | | Stary nr. 52496 | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
| 1959 | | 1959 | ||
Linia 659: | Linia 890: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | |||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1966 | | 1966 | ||
Linia 668: | Linia 898: | ||
| Stary nr. 52398 | | Stary nr. 52398 | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wh | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| Konstal Chorzów | | Konstal Chorzów | ||
| | | | ||
Linia 714: | Linia 906: | ||
| Stary nr. 42275 Koła szprychowe | | Stary nr. 42275 Koła szprychowe | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wh | |
− | |||
| Konstal Chorzów | | Konstal Chorzów | ||
| | | | ||
Linia 723: | Linia 914: | ||
| Stary nr. 42252 Koła pełne | | Stary nr. 42252 Koła pełne | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wh | |
− | |||
| Konstal Chorzów | | Konstal Chorzów | ||
| | | | ||
Linia 732: | Linia 922: | ||
| Niskoburtowa, drewniana | | Niskoburtowa, drewniana | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wh | |
− | |||
| Konstal Chorzów | | Konstal Chorzów | ||
| 1912 | | 1912 | ||
Linia 741: | Linia 930: | ||
| Niskoburtowa, drewniana | | Niskoburtowa, drewniana | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Wddxh |
− | | | + | | |
− | | | + | | |
+ | | 785mm | ||
+ | | Wddxh 00-17 534 7058-2 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Niskoburtowa, drewniana | ||
+ | |- | ||
+ | | Wddxh | ||
+ | | | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | Wddxh 00-17 534 7076-4 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Niskoburtowa, drewniana | ||
+ | |- | ||
+ | | Wddxh | ||
+ | | Konstal Chorzów | ||
+ | | 1954 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wddxh 00-17 534 7024-4 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Niskoburtowa, metalowa |
|- | |- | ||
− | | | + | | Wddxh |
− | |||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
− | | | + | | 1982 (do sprawdzenia) |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | Wddxh |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Niskoburtowa, metalowa. <br> |
+ | Przeszła naprawę główną w 2022r. | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Kddxh |
− | |||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
− | | | + | | |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | Kddxh |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wagon kryty do przewozu płyt cynkowych. |
|- | |- | ||
− | | | + | | Rdxh |
− | |||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
− | | | + | | 1982 (do sprawdzenia) |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | Rdxh 00-15 734 4603-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wagon cysterna |
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
+ | :* [[Rudy]] | ||
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | :* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | ||
− | + | ||
− | + | ||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |