Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2009 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
Linia 42: | Linia 41: | ||
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | ||
− | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg| | + | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|1100px|]] |
Linia 83: | Linia 82: | ||
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Czynne Stacje na Lini Trynek-Markowice === | ||
+ | [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]] - Trzy-torowa stacja kolejowa z budynkiem dworca, jednym peronem jednokrawędziowym </br> | ||
+ | [[Rudy|Rudy]] - Główna stacja oraz zaplecze techniczne na lini, posiada lokomotywownie, budynek dworca, schroniska dla pracowników, magazyny, itp. </br> | ||
+ | [[Paproć|Paproć]] - Dwu-torowa stacja, posiada budynek stacyjny i jeden peron ziemny dwukrawędziowy </br> | ||
+ | [[Stodoły|Rybnik Stodoły]] - Dwu-torowa stacja z jednym peronem jednokrawędziowym. Stacja jest zmodernizowana do nowoczesnych standardów. </br> | ||
+ | === Wszystkie posterunki na linii === | ||
+ | Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk. | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa Stacji | ||
+ | ! style="width:50px"| Kilometraż | ||
+ | ! style="width:100px" | Status | ||
+ | ! style="width:400px" | Stan Zachowania | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Bytom Karb Wąsk. | ||
+ | | style="text-align:right"| 0,000 | ||
+ | | style="text-align:right"| Czynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Bardzo dobry, brak nastawni wykonawczej | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Nowy Karb | ||
+ | | style="text-align:right"| 0,700 | ||
+ | | style="text-align:right"| Czynna <br/>(brak posterunku) | ||
+ | | style="text-align:right"| Przebudowana, brak układu stacyjnego | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Miechowice | ||
+ | | style="text-align:right"| 3,000 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Biskupice Śl. Wąsk. | ||
+ | | style="text-align:right"| 5,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | Zabrze Półn. Wąsk. | ||
+ | | style="text-align:right"| 8,300 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Maciejów Śl. | ||
+ | | style="text-align:right"| 13,700 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Nowa Hołda | ||
+ | | style="text-align:right"| 15,200 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Gliwice Wschodnie | ||
+ | | style="text-align:right"| 16,300 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Ciepłownia Gliwice | ||
+ | | style="text-align:right"| 16,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Gliwice Wąsk. | ||
+ | | style="text-align:right"| 17,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Gliwice Trynek | ||
+ | | style="text-align:right"| 19,300 | ||
+ | | style="text-align:right"| Nieczynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy) | ||
+ | | style="text-align:right"| 20,100 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowany | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 13 | ||
+ | | Kopalnia Gliwice (post. bocznicowy) | ||
+ | | style="text-align:right"| 20,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowana | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 14 | ||
+ | | Bojków Wąsk. | ||
+ | | style="text-align:right"| 22,700 | ||
+ | | style="text-align:right"| Nieczynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny | ||
+ | |- | ||
+ | | 15 | ||
+ | | Bojków Górny. Wąsk. (przystanek osobowy) | ||
+ | | style="text-align:right"| 24,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowany | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 16 | ||
+ | | Mysia Góra Osiedle (przystanek osobowy) | ||
+ | | style="text-align:right"| 26,700 | ||
+ | | style="text-align:right"| Nieczynny | ||
+ | | style="text-align:right"| Zachowany tor przy peronie | ||
+ | |- | ||
+ | | 17 | ||
+ | | Nieborowice | ||
+ | | style="text-align:right"| 28,300 | ||
+ | | style="text-align:right"| Nieczynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Słabo zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny, perony, semafor wyjazdowy oraz magazyn w stanie ruiny. | ||
+ | |- | ||
+ | | 18 | ||
+ | | Pilchowice Bierawka (przystanek osobowy) | ||
+ | | style="text-align:right"| 31,400 | ||
+ | | style="text-align:right"| Zlikwidowany | ||
+ | | style="text-align:right"| Brak Pozostałości | ||
+ | |- | ||
+ | | 19 | ||
+ | | Pilchowice | ||
+ | | style="text-align:right"| 32,800 | ||
+ | | style="text-align:right"| Nieczynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Dobrze zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny oraz magazyn. | ||
+ | |- | ||
+ | | 20 | ||
+ | | Stanica | ||
+ | | style="text-align:right"| 37,100 | ||
+ | | style="text-align:right"| Czynna | ||
+ | | style="text-align:right"| Bardzo Dobry | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | ==Zdjęcia== | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach | ||
+ | Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica | ||
+ | Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy | ||
+ | Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy | ||
+ | Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach | ||
+ | </gallery> | ||
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 96: | Linia 306: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | |||
! Typ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Nr. Kotła | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
Linia 107: | Linia 318: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | | [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | ||
− | |||
| Las49 | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
| 1954 | | 1954 | ||
| 1655/53 | | 1655/53 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Las49-3343 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tw53/3996| | + | | [[Tw53/3996|3996]] |
− | |||
| Tw53/Pw53 | | Tw53/Pw53 | ||
− | |1955/ | + | | Chrzanów |
+ | |1955/1997/9 | ||
| 13969/54 | | 13969/54 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Pw53-02 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
− | |||
| Tw9 | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
| 1924 | | 1924 | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | ||
+ | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
+ | | 1929 | ||
+ | | 12050/29 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
+ | | | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 148: | Linia 362: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | HP-Lxd2-08 |
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] |
− | | | + | | Wls150 |
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] | |
− | + | | Wls180 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-00449| | ||
− | | | ||
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00472| | + | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1972 | | 1972 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-36 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00013| | + | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
| 1961 | | 1961 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Pęknięty blok silnika | | Pęknięty blok silnika | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00035| | + | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00041| | + | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2Wls50-2088 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00644| | + | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00657| | + | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | 1959 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
− | | | + | | A20D-P |
| 1986 | | 1986 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00065| | + | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | Wls40-372 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00066| | + | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | Wls40-377 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 272: | Linia 495: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 282: | Linia 505: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
− | | | + | | Siemens elektrowóz |
| 1896 | | 1896 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 292: | Linia 515: | ||
|} | |} | ||
− | ==== Pojazdy Specjalne ==== | + | ==== Pojazdy Specjalne ==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 302: | Linia 525: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-02006|803S-01]] | |
− | + | | 803S | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-02006|803S]] | ||
− | | | ||
| 1985 | | 1985 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 327: | Linia 534: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 335: | Linia 542: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | | [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | ||
− | | | + | | Wagon Opryskowy |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 342: | Linia 549: | ||
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | | Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny | + | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny]] |
− | | | + | | Pług Odśnieżny typu Björke |
| 1963 | | 1963 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 351: | Linia 558: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]] | | [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]] | ||
− | | | + | | Kdxh |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 359: | Linia 566: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]] | | [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]] | ||
− | | | + | | Kdxh |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 367: | Linia 574: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03083|PWmd]] | | [[Tabor:Lw-03083|PWmd]] | ||
− | | | + | | PWmd |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | PWmd | + | | PWmd |
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd | | Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 450: | Linia 617: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 458: | Linia 625: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 466: | Linia 633: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-315-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-316-2 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 490: | Linia 657: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 498: | Linia 665: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 547: | Linia 714: | ||
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxhpi |
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]] | | [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 554: | Linia 721: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> | ||
− | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon | + | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/> |
− | -Wagon przebudowany z wagonu letniego | + | -Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/> |
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | -Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | ||
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/> | -Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/> | ||
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | -11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/> | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxhpi |
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]] | | [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 567: | Linia 734: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> | ||
− | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon | + | -Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/> |
− | -Wagon przebudowany z wagonu letniego | + | -Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/> |
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | -Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/> | ||
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/> | -Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/> | ||
Linia 597: | Linia 764: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]] | | [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]] | ||
− | | [[Plik: | + | | [[Plik:Wddxh 8972-1.jpg|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
Linia 603: | Linia 770: | ||
| Wddxh 00-17 534 8972-1 | | Wddxh 00-17 534 8972-1 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | Stary nr. 53079 | + | | Stary nr. 53079 |
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]] | | [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]] | ||
Linia 753: | Linia 920: | ||
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]] | | [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]] | ||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
− | | | + | | 1959 |
| 785mm | | 785mm | ||
| Rdxh 00-15 734 4603-4 | | Rdxh 00-15 734 4603-4 | ||
Linia 778: | Linia 945: | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
+ | :* [[Rudy]] | ||
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | :* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | ||
− | + | ||
− | + | ||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |