Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 23: Linia 23:
 
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
 
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
 
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
 
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
|3. operator                                                      = Towarzystwo Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej
+
|3. operator                                                      = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
|3_okres_działalności                                            = 1993 - 1999
+
|3_okres_działalności                                            = 1994 - 2009
|4. operator                                                      = Katowickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
+
|4. operator                                                      = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności                                            = 2009 - obecnie
|4_okres_działalności                                            = 1999 - 2009
+
|5. operator                                                      =
|5. operator                                                      = Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji  w Kuźni Raciborskiej
+
|5_okres_działalności                                            =
|5_okres_działalności                                            = 2009 - 2017
+
|6. operator                                                      =
|6. operator                                                      = Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach
+
|6_okres_działalności                                            =
|6_okres_działalności                                            = 2017 - nadal
+
|uwagi_operator                                                  =
|uwagi_operator                                                  =  
 
 
}}
 
}}
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
Linia 42: Linia 41:
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
  
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|950px|]]
+
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|1100px|]]
  
  
Linia 83: Linia 82:
 
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
  
 +
=== Bocznice ===
 +
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 +
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 +
! style="width:110px"|Data otwarcia
 +
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 +
|-
 +
| 1
 +
| Cegielnia "Wilcza"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 +
|-
 +
| 2
 +
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 +
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 +
|-
 +
| 3
 +
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 +
|-
 +
| 4
 +
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 5
 +
| stacja normalnotorowa Markowice
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 6
 +
| Tartak "Lukasine"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 +
|-
 +
| 7
 +
| Tartak "Paproć"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 8
 +
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 +
|-
 +
| 9
 +
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 10
 +
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 +
|-
 +
| 11
 +
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
|
 +
|-
 +
| 12
 +
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 +
|}
  
 
+
==Zdjęcia==
 
+
<gallery>
 +
Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach
 +
Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica
 +
Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy
 +
Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy
 +
Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach
 +
</gallery>
  
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
Linia 96: Linia 169:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
 
 
! Typ
 
! Typ
 +
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
Linia 107: Linia 181:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
 
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]]
 
 
| Las49
 
| Las49
 +
| Chrzanów
 
| 1954
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Las49-3343
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tw53/3996|Tw53-3996 / <br/> Pw53-02]]
+
| [[Tw53/3996|3996]]
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]]  
 
 
| Tw53/Pw53
 
| Tw53/Pw53
|1955/1999
+
| Chrzanów
 +
|1955/1997/9
 
| 13969/54
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Pw53-02
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
|-
 
 
| [[Tabor:Lw-02989|15]]
 
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]]
 
| Bn2t
 
| 1929
 
| 12050/29
 
| 785mm
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]]
 
 
| Tw9
 
| Tw9
 +
| AEG
 
| 1924
 
| 1924
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Tw9-8
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 +
| Bn2t
 +
| Borsig
 +
| 1929
 +
| 12050/29
 +
| 785mm
 +
| 15
 +
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 +
|
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Linia 148: Linia 225:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
| [[Plik:DSC06872am.JPG|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
+
| HP-Lxd2-08
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
| [[Plik:DSC05612am6.JPG|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-354
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
| [[Plik:Lxd2-373_Rudy.jpg|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-373
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00356|Lyd1-150]]
+
| [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
| [[Plik:IMG_20210619_142752.jpg|100px]]
+
| Wls150
| 1966
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00370|WLs150-7225]]
 
| [[Plik:16am.jpg|100px]]
 
 
| 1966
 
| 1966
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lyd1-150
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00449|WLs180-15]]
+
| [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
| [[Plik:Wls180-15-rudy-m-bachusz.jpeg|100px]]
+
| Wls180
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls180-15
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00472|WLs180-36]]
+
| [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
| [[Plik:DSC0731am6.JPG|100px]]
+
| Wls180
 
| 1972
 
| 1972
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls180-36
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00013|2WLs40-1189]]
+
| [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
| [[Plik:DSC05617bm.JPG|100px]]
+
| 2WLs40
 
| 1961
 
| 1961
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 10
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Pęknięty blok silnika
 
| Pęknięty blok silnika
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00035|2WLs50-1836]]
+
| [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
| [[Plik:2Wls50-1836_Rudy.jpeg|100px]]
+
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 2WLs50-1836
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00041|2WLs50-2088]]
+
| [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
| [[Plik:Wąskotorówka_w_rudach_444.jpg|100px]]
+
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 2Wls50-2088
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00644|WLs75-38]]
+
| [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
| [[Plik:DSC02857am.JPG|100px]]
+
| Wls75
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls75-38
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00657|WLs75-66]]
+
| [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
| [[Plik:Wls75-66_Rudy.jpeg|100px]]
+
| Wls75
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls75-66
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 +
| Wmc
 +
| 1959
 +
| 785mm
 +
| Wmd 101
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
| [[Plik:DSC09477am.JPG|100px]]
+
| A20D-P
 
| 1986
 
| 1986
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| MBxd2-218
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00065|WLs40-372]]
+
| [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]]
| [[Plik:Rudy,_WLs40_(1).JPG|100px]]
+
| WLs40
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| Wls40-372
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00066|WLs40-377]]
+
| [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]]
| [[Plik:Wls40-377.jpg|100px]]
+
| WLs40
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| Wls40-377
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00074|WLs40-568]]
 
| [[Plik:Wls40-568_Rudy.jpg|100px]]
 
| 1957
 
| 600mm
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
 
|
 
|
 
|-
 
|-
Linia 272: Linia 358:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
Linia 282: Linia 368:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
| [[Plik:Siemens_Rudy.JPG|100px]]
+
| Siemens elektrowóz
 
| 1896
 
| 1896
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 292: Linia 378:
 
|}
 
|}
  
==== Pojazdy Specjalne ====  
+
==== Pojazdy Specjalne ====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
Linia 302: Linia 388:
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd]]
+
| [[Tabor:Lw-02006|803S-01]]
| [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]]
+
| 803S
| 1959
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03121|Doc]]
 
| [[Plik:Drezyna Doc Stanica.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Doc
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Zbudowana na podstawie drezyny Doc, obecnie posiada ławki oraz ma silnik z motoru "Mińsk"
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02006|803S]]
 
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]]
 
 
| 1985
 
| 1985
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 327: Linia 397:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
| [[Plik:09am.jpg|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 335: Linia 405:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]]
 
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]]
| [[Plik:Wagon_Opryskowy.jpg|100px]]
+
| Wagon Opryskowy
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 342: Linia 412:
 
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów.
 
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów.
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny Bjorke]]
+
| [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny]]
| [[Plik:Pług_Rudy.jpg|100px]]
+
| Pług Odśnieżny typu Björke
 
| 1963
 
| 1963
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 351: Linia 421:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]]
| [[Plik:Kdxh_1105-6.jpg|100px]]
+
| Kdxh
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 359: Linia 429:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]]
| [[Plik:Kdxh_roboczy.jpg|100px]]
+
| Kdxh
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 367: Linia 437:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03083|PWmd]]
 
| [[Tabor:Lw-03083|PWmd]]
| [[Plik:PWmd_Rudy1.jpg|100px]]
+
| PWmd
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| PWmd 4001-8
+
| PWmd
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
|-
 
| [[Wózek torowy]]
 
| [[Plik:Wózek torowy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Wózek torowy
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba Florian.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Koleba sprowadzona z huty Florian w Świętochłowicach
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba_rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter1 Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter2_Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Linia 450: Linia 480:
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03114|BTxh]]
+
| BTxh
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 458: Linia 488:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03115|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 466: Linia 496:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03116|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| PKW BTxhp 00-320034-315-4
+
| BTxhp 00-320034-315-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03117|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| PKW BTxhp 00-320034-316-2
+
| BTxhp 00-320034-316-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03118|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 490: Linia 520:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03119|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 498: Linia 528:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03120|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 547: Linia 577:
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03107|BTxhp]]
+
| BTxhpi
 
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 554: Linia 584:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
+
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
+
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03108|BTxhp]]
+
| BTxhpi
 
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 567: Linia 597:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
+
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
+
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
Linia 597: Linia 627:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
| [[Plik:Węglarka Rudy 8972-1.jpg|100px]]  
+
| [[Plik:Wddxh 8972-1.jpg|100px]]  
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 1970
Linia 603: Linia 633:
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Stary nr. 53079.  <br/>  Nietypowy pomost hamulcowy, brak daszku nad jednym stopniem oraz dodatkowa poręcz na ścianie czołowej
+
| Stary nr. 53079
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
Linia 753: Linia 783:
 
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]  
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
| 1955
+
| 1959
 
| 785mm
 
| 785mm
 
| Rdxh 00-15 734 4603-4
 
| Rdxh 00-15 734 4603-4
Linia 778: Linia 808:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
=== Czynne Stacje na Lini Trynek-Markowice ===
 +
[[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]] - Trzy-torowa stacja kolejowa z budynkiem dworca, jednym peronem jednokrawędziowym </br>
 +
[[Rudy|Rudy]] - Główna stacja oraz zaplecze techniczne na lini, posiada lokomotywownie, budynek dworca, schroniska dla pracowników, magazyny, itp. </br>
 +
[[Paproć|Paproć]] - Dwu-torowa stacja, posiada budynek stacyjny i jeden peron ziemny dwukrawędziowy </br>
 +
[[Stodoły|Rybnik Stodoły]] - Dwu-torowa stacja z jednym peronem jednokrawędziowym. Stacja jest zmodernizowana do nowoczesnych standardów. </br>
  
== Wszystkie posterunki na linii ==
+
=== Wszystkie posterunki na linii ===
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
Linia 789: Linia 824:
 
|-
 
|-
 
| 1
 
| 1
| [[Bytom_Karb_Wąskotorowy|Bytom Karb Wąsk.]]
+
| Bytom Karb Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 0,000
 
| style="text-align:right"| 0,000
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
Linia 795: Linia 830:
 
|-
 
|-
 
| 2
 
| 2
| [[Nowy_Karb|Nowy Karb]]
+
| Nowy Karb
 
| style="text-align:right"| 0,700
 
| style="text-align:right"| 0,700
 
| style="background-color:#fe7f00;" | Nieczynna
 
| style="background-color:#fe7f00;" | Nieczynna
| style="text-align:right"| Istnieje do dziś tor szlakowy z Bytomia Karbia do Bytomia Północnego. Stacja Zlikwidowana.
+
| style="text-align:right"| Istnieje do dziś tor szlakowy z Bytomia Karbia do Bytomia Północnego. Posterunek Zlikwidowany.
 
|-
 
|-
 
| 3
 
| 3
| [[Miechowice|Miechowice]]
+
| Miechowice
 
| style="text-align:right"| 3,000
 
| style="text-align:right"| 3,000
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 4
 
| 4
| [[Biskupice_Śląskie_Wąskotorowe|Biskupice Śl. Wąsk.]]
+
| Biskupice Śl. Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 5,400
 
| style="text-align:right"| 5,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 5
 
| 5
| [[Zabrze_Północne_Wąskotorowe|Zabrze Półn. Wąsk.]]
+
| Zabrze Półn. Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 8,300
 
| style="text-align:right"| 8,300
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 6
 
| 6
| [[Maciejów_Śląski|Maciejów Śl.]]
+
| Maciejów Śl.
 
| style="text-align:right"| 13,700
 
| style="text-align:right"| 13,700
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 7
 
| 7
| [[Nowa Hołda]]
+
| Nowa Hołda
 
| style="text-align:right"| 15,200
 
| style="text-align:right"| 15,200
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 8
 
| 8
| [[Gliwice_Wschodnie|Gliwice Wschodnie]]
+
| Gliwice Wschodnie
 
| style="text-align:right"| 16,300
 
| style="text-align:right"| 16,300
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 9
 
| 9
| [[Ciepłownia Gliwice]]
+
| Ciepłownia Gliwice
 
| style="text-align:right"| 16,400
 
| style="text-align:right"| 16,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 10
 
| 10
| [[Gliwice_Wąskotorowe|Gliwice Wąsk.]]
+
| Gliwice Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 17,400
 
| style="text-align:right"| 17,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 11
 
| 11
| [[Gliwice_Trynek|Gliwice Trynek]]
+
| Gliwice Trynek
 
| style="text-align:right"| 19,300
 
| style="text-align:right"| 19,300
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
|-
 
| 12
 
| 12
| [[Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)]]
+
| Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)
 
| style="text-align:right"| 20,100
 
| style="text-align:right"| 20,100
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 13
 
| 13
| [[Kopalnia_Gliwice|Kopalnia Gliwice (post. osłonny)]]
+
| Kopalnia Gliwice (post. bocznicowy)
 
| style="text-align:right"| 20,400
 
| style="text-align:right"| 20,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 14
 
| 14
| [[Bojków_Wąskotorowy|Bojków Wąsk.]]
+
| Bojków Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 22,700
 
| style="text-align:right"| 22,700
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
|-
 
| 15
 
| 15
| [[Bojków_Górny|Bojków Górny. Wąsk. (przystanek osobowy)]]
+
| Bojków Górny. Wąsk. (przystanek osobowy)
 
| style="text-align:right"| 24,400
 
| style="text-align:right"| 24,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 16
 
| 16
| [[Mysia_Góra_Osiedle|Mysia Góra Osiedle (przystanek osobowy)]]
+
| Mysia Góra Osiedle (przystanek osobowy)
 
| style="text-align:right"| 26,700
 
| style="text-align:right"| 26,700
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Zachowany tor przy peronie
 
| style="text-align:right"| Zachowany tor przy peronie
 
|-
 
|-
 
| 17
 
| 17
| [[Nieborowice|Nieborowice]]
+
| Nieborowice
 
| style="text-align:right"| 28,300
 
| style="text-align:right"| 28,300
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
| Słabo zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny w stanie słabym, perony, semafor wyjazdowy oraz magazyn w stanie ruiny.
+
| style="text-align:right"| Słabo zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny w stanie słabym, perony, semafor wyjazdowy oraz magazyn w stanie ruiny.
 
|-
 
|-
 
| 18
 
| 18
| [[Pilchowice_Bierawka|Pilchowice Bierawka (przystanek osobowy)]]
+
| Pilchowice Bierawka (przystanek osobowy)
 
| style="text-align:right"| 31,400
 
| style="text-align:right"| 31,400
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 19
 
| 19
| [[Pilchowice|Pilchowice]]
+
| Pilchowice
 
| style="text-align:right"| 32,800
 
| style="text-align:right"| 32,800
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Dobrze zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny oraz magazyn w stanie dobrym.
 
| style="text-align:right"| Dobrze zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny oraz magazyn w stanie dobrym.
 
|-
 
|-
Linia 905: Linia 940:
 
| [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]]
 
| [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]]
 
| style="text-align:right"| 37,100
 
| style="text-align:right"| 37,100
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
+
| style="text-align:right"| Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
|-
Linia 911: Linia 946:
 
| [[Rudy|Rudy]]
 
| [[Rudy|Rudy]]
 
| style="text-align:right"| 41,100
 
| style="text-align:right"| 41,100
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
+
| style="text-align:right"| Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
|-
Linia 917: Linia 952:
 
| [[Paproć|Paproć]]
 
| [[Paproć|Paproć]]
 
| style="text-align:right"| 43,100
 
| style="text-align:right"| 43,100
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
+
| style="text-align:right"| Czynna
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany, budynki w stanie słabym.
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany, budynki w stanie słabym.
 
|-
 
|-
 
| 23
 
| 23
| [[Stodoły|Rybnik Stodoły (kiedyś przystanek/teraz stacja)]]
+
| [[Stodoły|Rybnik Stodoły]] (kiedyś przystanek/teraz stacja)
 
| style="text-align:right"| 44,000
 
| style="text-align:right"| 44,000
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
+
| style="text-align:right"| Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
|-
 
| 24
 
| 24
| [[Szymocice_Wąskotorowe|Szymocice Wąsk.]]
+
| Szymocice Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 52,900
 
| style="text-align:right"| 52,900
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 25
 
| 25
| [[Nędza_Wąskotorowa|Nędza Wąsk.]]
+
| Nędza Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 55,900
 
| style="text-align:right"| 55,900
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, budynek w stanie dobrym.
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, budynek w stanie dobrym.
 
|-
 
|-
 
| 26
 
| 26
| [[Żwirownia Babice (bocznica)]]
+
| Żwirownia Babice (bocznica)
 
| style="text-align:right"| 56,800
 
| style="text-align:right"| 56,800
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 27
 
| 27
| [[Babice|Babice]]
+
| Babice
 
| style="text-align:right"| 58,100
 
| style="text-align:right"| 58,100
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
|-
 
| 28
 
| 28
| [[Markowice_Raciborskie_Wąskotorowe|Markowice Raciborskie Wąsk.]]
+
| Markowice Raciborskie Wąsk.
 
| style="text-align:right"| 61,700
 
| style="text-align:right"| 61,700
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
+
| style="text-align:right"| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany w stanie złym, budynków brak.
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany w stanie złym, budynków brak.
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 
=== Bocznice ===
 
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic (na odc. Gl. Trynek - Markowice) przedstawia poniższa tabela
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 
! style="width:110px"|Data otwarcia
 
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 
|-
 
| 1
 
| Cegielnia "Wilcza"
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 
|-
 
| 2
 
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 
|-
 
| 3
 
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 
|-
 
| 4
 
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 5
 
| stacja normalnotorowa Markowice
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 6
 
| Tartak "Lukasine"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 
|-
 
| 7
 
| Tartak "Paproć"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 8
 
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 
|-
 
| 9
 
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 10
 
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 
|-
 
| 11
 
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
|
 
|-
 
| 12
 
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 
|}
 
 
==Zdjęcia==
 
<gallery>
 
Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach
 
Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica
 
Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy
 
Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy
 
Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach
 
</gallery>
 
 
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 +
:* [[Rudy]]
 
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9
 
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9
:*Służbowy R.J. Poc. Pas. i Tow. Zeszyt IV-41 (02.VI.1985)
+
 
:*Archiwum Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach
+
 
 
<noinclude>
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)