Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego: Różnice pomiędzy wersjami
m (added Category:Zalążki artykułów using HotCat) |
(radakcyjne, kategoryzacja) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 pkt. | + | '''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Świadectwo wydaje [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego]]. <ref>Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> |
+ | [[Zarządca infrastruktury]], [[przewoźnik kolejowy]] oraz [[użytkownik bocznicy]] mogą eksploatować wyłącznie te typy pojazdów kolejowych, na które [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego|Prezes UTK]] wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. <ref>Art. 23 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | O wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mogą ubiegać się następujące podmioty: | ||
+ | * przewoźnik kolejowy | ||
+ | * zarządca infrastruktury | ||
+ | * użytkownik bocznicy | ||
+ | * ich producenci lub wykonawcy <ref>Art. 23 ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | Pojazdy kolejowe należące do zagranicznych przewoźników kolejowych dopuszcza się do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały dopuszczone do eksploatacji w komunikacji międzynarodowej w kraju ich właścicieli oraz spełniają warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20. [[ustawa o transporcie kolejowym}ustawy o transporcie kolejowym]] <ref>Art. 23 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> , tj.: | ||
+ | * spełniają warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego | ||
+ | * mogą się poruszać w składzie tych samych pociągów | ||
+ | * jest technicznie możliwe ich poruszanie się po liniach kolejowych <ref>Art. 20 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane. | ||
+ | |||
+ | [[prezes urzędu transportu kolejowego|Prezes UTK]] wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej: | ||
+ | # świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia | ||
+ | # dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe | ||
+ | # dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej | ||
+ | # informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej | ||
+ | |||
+ | Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres. | ||
+ | |||
+ | Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia. | ||
+ | Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. <ref>Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
− | [[Kategoria: | + | |
+ | == Zobacz też == | ||
+ | |||
+ | * [[:Kategoria:Archiwum - świadectwa typu pojazdu kolejowego|Zbiór świadectw dopuszczania do eksploatacji typu pojazdu kolejowego]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] |
Aktualna wersja na dzień 22:13, 10 mar 2017
Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego – określony przez ustawę o transporcie kolejowym dokument uprawniający do użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w przewozach kolejowych. [1] Świadectwo wydaje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. [2] Zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowy oraz użytkownik bocznicy mogą eksploatować wyłącznie te typy pojazdów kolejowych, na które Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. [3]
O wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mogą ubiegać się następujące podmioty:
- przewoźnik kolejowy
- zarządca infrastruktury
- użytkownik bocznicy
- ich producenci lub wykonawcy [4]
Pojazdy kolejowe należące do zagranicznych przewoźników kolejowych dopuszcza się do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały dopuszczone do eksploatacji w komunikacji międzynarodowej w kraju ich właścicieli oraz spełniają warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20. [[ustawa o transporcie kolejowym}ustawy o transporcie kolejowym]] [5] , tj.:
- spełniają warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego
- mogą się poruszać w składzie tych samych pociągów
- jest technicznie możliwe ich poruszanie się po liniach kolejowych [6]
Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.
Prezes UTK wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:
- świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
- dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
- dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
- informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej
Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.
Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia. Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. [7]
Przypisy
- ↑ Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 23 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 23 ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 23 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 20 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)