Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(radakcyjne, kategoryzacja)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 pkt. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
+
'''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Świadectwo wydaje [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego]]. <ref>Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> 
 +
[[Zarządca infrastruktury]], [[przewoźnik kolejowy]] oraz [[użytkownik bocznicy]] mogą eksploatować wyłącznie te typy pojazdów kolejowych, na które [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego|Prezes UTK]] wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. <ref>Art. 23 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
 +
O wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mogą ubiegać się następujące podmioty:
 +
* przewoźnik kolejowy
 +
* zarządca infrastruktury
 +
* użytkownik bocznicy
 +
* ich producenci lub wykonawcy <ref>Art. 23 ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
 +
Pojazdy kolejowe należące do zagranicznych przewoźników kolejowych dopuszcza się do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały dopuszczone do eksploatacji w komunikacji międzynarodowej w kraju ich właścicieli oraz spełniają warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20. [[ustawa o transporcie kolejowym}ustawy o transporcie kolejowym]] <ref>Art. 23 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> , tj.:
 +
* spełniają warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego
 +
* mogą się poruszać w składzie tych samych pociągów
 +
* jest technicznie możliwe ich poruszanie się po liniach kolejowych  <ref>Art. 20 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
 +
 
 +
Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.
 +
 
 +
[[prezes urzędu transportu kolejowego|Prezes UTK]] wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:
 +
# świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
 +
# dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
 +
# dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
 +
# informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej
 +
 
 +
Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.
 +
 
 +
Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia.
 +
Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. <ref>Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
+
 
 +
== Zobacz też ==
 +
 
 +
* [[:Kategoria:Archiwum - świadectwa typu pojazdu kolejowego|Zbiór świadectw dopuszczania do eksploatacji typu pojazdu kolejowego]]
 +
 
 +
 
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]

Aktualna wersja na dzień 22:13, 10 mar 2017

Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego – określony przez ustawę o transporcie kolejowym dokument uprawniający do użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w przewozach kolejowych. [1] Świadectwo wydaje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. [2] Zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowy oraz użytkownik bocznicy mogą eksploatować wyłącznie te typy pojazdów kolejowych, na które Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. [3]

O wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mogą ubiegać się następujące podmioty:

  • przewoźnik kolejowy
  • zarządca infrastruktury
  • użytkownik bocznicy
  • ich producenci lub wykonawcy [4]

Pojazdy kolejowe należące do zagranicznych przewoźników kolejowych dopuszcza się do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały dopuszczone do eksploatacji w komunikacji międzynarodowej w kraju ich właścicieli oraz spełniają warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20. [[ustawa o transporcie kolejowym}ustawy o transporcie kolejowym]] [5] , tj.:

  • spełniają warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego
  • mogą się poruszać w składzie tych samych pociągów
  • jest technicznie możliwe ich poruszanie się po liniach kolejowych [6]


Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.

Prezes UTK wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:

  1. świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
  2. dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
  3. dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
  4. informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej

Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.

Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia. Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. [7]


Przypisy

  1. Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  2. Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  3. Art. 23 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  4. Art. 23 ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  5. Art. 23 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  6. Art. 20 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  7. Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)

Zobacz też[edytuj]