Powierzchnia do stania: Różnice pomiędzy wersjami
(do normy) |
(rozbudowa) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...) | '''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...) | ||
+ | == Wyznaczenie pola powierzchni do stania == | ||
Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że: | Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że: | ||
Linia 18: | Linia 19: | ||
<sup>2)</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro) | <sup>2)</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro) | ||
+ | |||
+ | == Zagęszczenie pasażerów stojących == | ||
+ | |||
+ | Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio: | ||
+ | # dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 [[Karty UIC|karty UIC]] 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych", | ||
+ | # dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344) | ||
+ | |||
+ | Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio: | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | ! Przypadek !! Liczba pasażerów na m² !! Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | Pociągi dużych prędkości i dalekobieżne || 80 kg || liczone łącznie z bagażem | ||
+ | |- | ||
+ | | Pociągi pasażerskie innych niż pociągi dużych prędkości lub dalekobieżne || 70 kg || bagaż jest rozpatrywany osobno jako obciążenie [[Powierzchnia bagażowa|powierzchni bagażowej]] | ||
+ | |- | ||
+ | | Tramwaje || 68 kg || | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | |||
+ | * [[Masa pasażera]] | ||
+ | * [[Masa pojazdu kolejowego]] | ||
+ | * [[Masa projektowa]] | ||
+ | * [[Masa eksploatacyjna]] | ||
== Słowniczek == | == Słowniczek == |
Wersja z 23:39, 23 maj 2020
Powierzchnia do stania - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)
Wyznaczenie pola powierzchni do stania
Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:
- wszystkie siedzenia odchylne oraz stoliki składane są w pozycji zamkniętej,
- uwzględnia się tylko połowę powierzchni wewnętrznych schodów.
Do powierzchni do stania nie wlicza się:
- rzutu siedzeń (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 3001) mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
- rzutu stolików stałych,
- powierzchni przewidzianych dla maszynistów i innych człoków drużyny pociągowej oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
- stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
- obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
- obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 18502) mm;
- obszarów toalet, umywalni itp.
1) W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.
2) W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)
Zagęszczenie pasażerów stojących
Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio:
- dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 karty UIC 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych",
- dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344)
Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio:
Przypadek | Liczba pasażerów na m² | Uwagi |
---|---|---|
Pociągi dużych prędkości i dalekobieżne | 80 kg | liczone łącznie z bagażem |
Pociągi pasażerskie innych niż pociągi dużych prędkości lub dalekobieżne | 70 kg | bagaż jest rozpatrywany osobno jako obciążenie powierzchni bagażowej |
Tramwaje | 68 kg |
Zobacz też
Słowniczek
PL: powierzchnia do stania
EN: standing area