Edytujesz Rudy

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 11: Linia 11:
 
|Peron=Tak
 
|Peron=Tak
 
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym
 
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym
|Budynek stacyjny=Tak
+
|Budynek stacyjny=tak
|Lokomotywownia=Tak
+
|Lokomotywownia=tak
 
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się:
 
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się:
 
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br>  
 
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br>  
Linia 18: Linia 18:
 
- wieża wodna. </br>  
 
- wieża wodna. </br>  
 
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.
 
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.
[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]]
 
 
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.
 
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.
[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]]
 
 
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]]
 
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]]
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}}
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
|Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek - Racibórz|23,500|1899|1945}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,100|1945|nadal}}
+
|Linia={{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,1}}
|Grafika=Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg
 
|Opis grafiki=Plan schematyczny stacji Rudy. Stan na 09.2023r.
 
|Foto1=LokoRudy2.jpg
 
|Foto2=LokoRudy.jpg
 
|Foto3=B.Stacyjny Rudy.jpg
 
|Foto4=Stacja Rudy zwrotnik.jpg
 
 
}}
 
}}
{{Lw kwerenda istniejące|kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach}}
+
 
 +
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 +
|nazwa_kolei                                                      = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
 +
|nazwy_wcześniejsze                                              = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/>
 +
|grafika                                                          = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]]
 +
|rok_budowy                                                      = 1898
 +
|cel_budowy                                                      = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
 +
|zleceniodawca_budowy                                            =
 +
|rok_rozbiórki                                                    =
 +
|wpis_do_rej_zab                                                  = 1993
 +
|rozstaw_szyn                                                    = 785 mm
 +
|pierwotny_prześwit                                              =
 +
|rok_przekucia                                                    =
 +
|istniejące_linie                                                = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie
 +
|długość_czynnego_odcinka                                        = 7 km
 +
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = ~12 km
 +
|linie_rozebrane                                                  =
 +
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ~37 km
 +
|stacje_styczne                                                  = Racibórz Markowice
 +
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Gliwice Trynek
 +
|uwagi                                                            =
 +
|1. operator                                                      = Górnośląskie Tramwaje Parowe
 +
|1_okres_działalności                                            = 1900 - 1945
 +
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
 +
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
 +
|3. operator                                                      = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
 +
|3_okres_działalności                                            = 1994 - 2009
 +
|4. operator                                                      = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności                                            = 2009 - obecnie
 +
|5. operator                                                      =
 +
|5_okres_działalności                                            =
 +
|6. operator                                                      =
 +
|6_okres_działalności                                            =
 +
|uwagi_operator                                                  =
 +
}}
 +
[[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]]
 +
[[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]]
 +
[[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]]
 +
[[Plik:Siemens Rudy.JPG|thumb|right|[[Siemens 'Bo]] w Rudach]]
 +
'''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
 +
 
 +
== Informacje ogólne ==
 +
Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>.
 +
 
 +
Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>
 +
 
 +
Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r.
 +
 
 +
== Historia ==
 +
=== Geneza powstania i budowa ===
 +
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe, które później zostały pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei.
 +
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy:
 +
 
 +
<blockquote>''"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.''</blockquote>
 +
<blockquote><div style="text-align: center;">§1</div>
 +
''Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."''
 +
</blockquote>
 +
 
 +
Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymały prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza.
 +
Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania (Racibórz Płonia).
 +
 
 +
=== Okres Międzywojenny ===
 +
Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br>
 +
-w 1919 roku zakupiono pawrowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D) </br>
 +
-w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br>
 +
 
 +
=== Po 1945 - w strukturach GKW (za czasów PKP) ===
 +
Po wojnie cała linia znalazła się w granicach Polski. W 1945 roku po wkroczeniu oddziałów radzieckich rozebrano odcinek torów od Lukasyny do stacji Paproć. Linia siłami kolejarzy i z pomocą żołnierzy WP została odbudowana i przywrócono jej przejezdność. Kursowanie pociągów odbywało się już tylko do stacji Racibórz Markowice, gdyż stacja Ratibor Plania (Racibórz Płonie) została zamknięta 25 maja 1939 roku z powodu powodzi, która przerwała pobliskie wały. Nie została już ponownie uruchomiona, gdyż w 1940 roku do toru łączącego Płonię z Lukasyną dotarła budowa kanału Ulga i nie zdecydowano się na budowę mostu kolejowego dla wąskotorówki, kładąc jednocześnie kres tej linii. W w 1960 roku wyeksploatowano ostatni wagon motorowy na sieci GKW, a 6 lat później zawieszono ruch pasażerski do Markowic. PKP chcąć unowocześnić wąskie tory w Polsce zaczęło sprowadzać lokomotywy Lxd2 firmy FAUR w Bukareszcie. Pierwszą lokomotywownią w Polsce, która otrzymała te lokomotywy była lok. Rudy (1967r.). W 1989 roku przeprowadzono ostatnią większą inwestycje na lini, a mianowicie wybudowano przystanek Gliwice Śródmieście. Zaledwie niecałe 2 lata później zawieszono ruch do tego przystanku (1991.11.04). Zawieszenie kursów pasażerskich na lini nastąpiło na przełomie 1991/92 roku a pociągów towarowych nastąpiło przez rozwiązanie umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice 31 grudnia 1993 roku.
 +
 
 +
=== Pod władaniem stowarzyszeń ===
 +
 
 +
1993-1999 – okres "rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej.
 +
Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi.
 +
 
 +
1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie
 +
 
 +
2001.03 – wstrzymanie wszelkich prac, opiekę nad stacją Rudy ponownie przejęło (przy obecności policji) Towarzystwo Miłośników GKW na czele z Januszem Gieruckim, członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei zostali wyrzuceni ze skansenu, a prezes SMK Andrzej Cichowicz ma zakaz wstępu na stację.
 +
 
 +
=== Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska ===
 +
 
 +
2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz.
 +
Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
 +
 
 +
=== Bocznice ===
 +
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 +
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 +
! style="width:110px"|Data otwarcia
 +
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 +
|-
 +
| 1
 +
| Cegielnia "Wilcza"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 +
|-
 +
| 2
 +
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 +
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 +
|-
 +
| 3
 +
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 +
|-
 +
| 4
 +
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 5
 +
| stacja normalnotorowa Markowice
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 6
 +
| Tartak "Lukasine"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 +
|-
 +
| 7
 +
| Tartak "Paproć"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 8
 +
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 +
|-
 +
| 9
 +
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 10
 +
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 +
|-
 +
| 11
 +
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
|
 +
|-
 +
| 12
 +
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 +
|}
 +
 
 +
=== Niezrealizowane projekty ===
 +
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 +
 
 +
== Tabor ==
 +
===Historyczny===
 +
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
 +
===Obecnie===
 +
Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach:
 +
 
 +
==== Parowozy ====
 +
 
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:90px" |Nr fabr.
 +
! Typ
 +
! Producent
 +
! Rok prod.
 +
! Nr. Kotła
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! style="width:110px"|Stan
 +
! class="unsortable"|Uwagi
 +
|-
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02986|3343]]
 +
| Las49
 +
| Chrzanów
 +
| 1954
 +
| 1655/53
 +
| 785mm
 +
| Las49-3343
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tw53/3996|3996]]
 +
| Tw53/Pw53
 +
| Chrzanów
 +
|1955/1997/9
 +
| 13969/54
 +
| 785mm
 +
| Pw53-02
 +
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 +
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
 +
| Tw9
 +
| AEG
 +
| 1924
 +
|
 +
| 785mm
 +
| Tw9-8
 +
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 +
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią ekspozycji muzeum multimedialnego w hali wagonowni Rudy.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 +
| Bn2t
 +
| Borsig
 +
| 1929
 +
| 12050/29
 +
| 785mm
 +
| 15
 +
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 +
|
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
==== Spalinowe pojazdy trakcyjne ====
 +
 
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:90px" |Nr fabr.
 +
! Typ
 +
! Rok prod.
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! style="width:110px"|Stan
 +
! class="unsortable"|Uwagi
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 +
| Lxd2
 +
| 1981
 +
| 785mm
 +
| Lxd2-373
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 +
| Lxd2
 +
| 1981
 +
| 785mm
 +
| HP-Lxd2-08
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 +
| Lxd2
 +
| 1967
 +
| 785mm
 +
| Lxd2-354
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 +
| Lxd2
 +
| 1967
 +
| 785mm
 +
| Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
| Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
 +
| Wls150
 +
| 1966
 +
| 785mm
 +
| Lyd1-150
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
 +
| Wls180
 +
| 1971
 +
| 785mm
 +
| Wls180-15
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
 +
| Wls180
 +
| 1972
 +
| 785mm
 +
| Wls180-36
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
 +
| 2WLs50
 +
| 1970
 +
| 785mm
 +
| 2WLs50-2088
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
 +
| 2WLs50
 +
| 1970
 +
| 785mm
 +
| 2WLs50-1836
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
 +
| 2WLs40
 +
| 1961
 +
| 785mm
 +
| 10
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 +
| Pęknięty blok silnika
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
 +
| Wls75
 +
| 1967
 +
| 785mm
 +
| Wls75-38
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
| Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
 +
| Wls75
 +
| 1971
 +
| 785mm
 +
| Wls75-66
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]]
 +
| Wlp50
 +
| 1994
 +
| 785mm
 +
| Wlp50-031
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 +
| Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 +
| Wmc
 +
| nieznany
 +
| 785mm
 +
| Wmd 101
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 +
| A20D-P
 +
| 1986
 +
| 785mm
 +
| MBxd2-218
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]]
 +
| WLs40
 +
| 1955
 +
| 600mm
 +
| Wls40-377
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]]
 +
| WLs40
 +
| 1955
 +
| 600mm
 +
| Wls40-372
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 +
|
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
==== Elektrowozy ====
 +
 
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:90px" |Nr fabr.
 +
! Typ
 +
! Rok prod.
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! style="width:110px"|Stan
 +
! class="unsortable"|Uwagi
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 +
| Siemens elektrowóz
 +
| 1896
 +
| 785mm
 +
| 15
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
 +
|
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
====Wagony pasażerskie====
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:90px" |Typ
 +
! Zdjęcie
 +
! Rok prod.
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! style="width:110px"|Stan
 +
! class="unsortable"|Uwagi
 +
|-
 +
| A20D-P
 +
| [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]]
 +
| 1988
 +
| 785mm
 +
| Bxhpi 00-450024-236-7
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 +
|-
 +
| A20D-P
 +
| [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]]
 +
| 1988
 +
| 785mm
 +
| Bxhpi 00-450024-237-5
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 +
|-
 +
| A20D-P
 +
|[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]]
 +
| 1988
 +
| 785mm
 +
| Bxhpi 00-450024-238-3
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 +
|-
 +
| BTxh
 +
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-313-9
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 +
|-
 +
| BTxh
 +
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-314-7
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 +
|-
 +
| BTxh
 +
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-315-4
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 +
|-
 +
| BTxh
 +
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-316-2
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 +
|-
 +
| BTxh
 +
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-317-0
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 +
|-
 +
| BTxh
 +
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-318-9
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 +
|-
 +
| BTxh
 +
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxh 00-320034-319-6
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 +
|-
 +
| BTxhpi
 +
| [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxhpi
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu.
 +
|-
 +
| BTxhpi
 +
| [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxhpi 00-220034-311-5
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 +
|-
 +
| BTxhpi
 +
| [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| BTxhpi 00-220034-310-7
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 +
|-
 +
| Kdxh
 +
| [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| Kdxh 00-151344-504-7
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Wagon Brankard<br/> Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP
 +
|-
 +
| 1Aw
 +
| [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]]
 +
|
 +
| 785mm
 +
| Bxhpi 00-380034-211-9
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica
 +
|-
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
====Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)====
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:90px" |Typ
 +
! ilość
 +
! Prześwit
 +
! Typ wagonu
 +
! class="unsortable"|Uwagi
 +
|-
 +
| Wddxh
 +
| 9
 +
| 785mm
 +
| Wagon Węglarka
 +
| Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
 +
|-
 +
| Rgdxh
 +
| 1
 +
| 785mm
 +
| Wagon cysterna
 +
| Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
 +
|}
 +
 
 +
== Bibliografia ==
 +
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 +
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 +
:* [[Rudy]]
 +
 
 +
 
 +
<noinclude>
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 +
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Rudy