Edytujesz Rudy
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
|Peron=Tak | |Peron=Tak | ||
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym | |Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym | ||
− | |Budynek stacyjny= | + | |Budynek stacyjny=tak |
− | |Lokomotywownia= | + | |Lokomotywownia=tak |
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: | |Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: | ||
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> | - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
- wieża wodna. </br> | - wieża wodna. </br> | ||
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. | - inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. | ||
− | |||
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. | |Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. | ||
− | |||
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] | |Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] | ||
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} | |Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} | ||
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | |Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | ||
− | |Linia= | + | |Linia={{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,1}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} | ||
− | {{Lw | + | |
+ | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
+ | |nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | ||
+ | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/> | ||
+ | |grafika = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]] | ||
+ | |rok_budowy = 1898 | ||
+ | |cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | ||
+ | |zleceniodawca_budowy = | ||
+ | |rok_rozbiórki = | ||
+ | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
+ | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
+ | |pierwotny_prześwit = | ||
+ | |rok_przekucia = | ||
+ | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie | ||
+ | |długość_czynnego_odcinka = 7 km | ||
+ | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
+ | |linie_rozebrane = | ||
+ | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km | ||
+ | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
+ | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
+ | |uwagi = | ||
+ | |1. operator = Górnośląskie Tramwaje Parowe | ||
+ | |1_okres_działalności = 1900 - 1945 | ||
+ | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
+ | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
+ | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | ||
+ | |3_okres_działalności = 1994 - 2009 | ||
+ | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie | ||
+ | |5. operator = | ||
+ | |5_okres_działalności = | ||
+ | |6. operator = | ||
+ | |6_okres_działalności = | ||
+ | |uwagi_operator = | ||
+ | }} | ||
+ | [[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]] | ||
+ | [[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]] | ||
+ | [[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]] | ||
+ | [[Plik:Siemens Rudy.JPG|thumb|right|[[Siemens 'Bo]] w Rudach]] | ||
+ | '''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. | ||
+ | |||
+ | == Informacje ogólne == | ||
+ | Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>. | ||
+ | |||
+ | Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref> | ||
+ | |||
+ | Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r. | ||
+ | |||
+ | == Historia == | ||
+ | === Geneza powstania i budowa === | ||
+ | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe, które później zostały pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. | ||
+ | Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy: | ||
+ | |||
+ | <blockquote>''"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.''</blockquote> | ||
+ | <blockquote><div style="text-align: center;">§1</div> | ||
+ | ''Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."'' | ||
+ | </blockquote> | ||
+ | |||
+ | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymały prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza. | ||
+ | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania (Racibórz Płonia). | ||
+ | |||
+ | === Okres Międzywojenny === | ||
+ | Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br> | ||
+ | -w 1919 roku zakupiono pawrowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D) </br> | ||
+ | -w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br> | ||
+ | |||
+ | === Po 1945 - w strukturach GKW (za czasów PKP) === | ||
+ | Po wojnie cała linia znalazła się w granicach Polski. W 1945 roku po wkroczeniu oddziałów radzieckich rozebrano odcinek torów od Lukasyny do stacji Paproć. Linia siłami kolejarzy i z pomocą żołnierzy WP została odbudowana i przywrócono jej przejezdność. Kursowanie pociągów odbywało się już tylko do stacji Racibórz Markowice, gdyż stacja Ratibor Plania (Racibórz Płonie) została zamknięta 25 maja 1939 roku z powodu powodzi, która przerwała pobliskie wały. Nie została już ponownie uruchomiona, gdyż w 1940 roku do toru łączącego Płonię z Lukasyną dotarła budowa kanału Ulga i nie zdecydowano się na budowę mostu kolejowego dla wąskotorówki, kładąc jednocześnie kres tej linii. W w 1960 roku wyeksploatowano ostatni wagon motorowy na sieci GKW, a 6 lat później zawieszono ruch pasażerski do Markowic. PKP chcąć unowocześnić wąskie tory w Polsce zaczęło sprowadzać lokomotywy Lxd2 firmy FAUR w Bukareszcie. Pierwszą lokomotywownią w Polsce, która otrzymała te lokomotywy była lok. Rudy (1967r.). W 1989 roku przeprowadzono ostatnią większą inwestycje na lini, a mianowicie wybudowano przystanek Gliwice Śródmieście. Zaledwie niecałe 2 lata później zawieszono ruch do tego przystanku (1991.11.04). Zawieszenie kursów pasażerskich na lini nastąpiło na przełomie 1991/92 roku a pociągów towarowych nastąpiło przez rozwiązanie umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice 31 grudnia 1993 roku. | ||
+ | |||
+ | === Pod władaniem stowarzyszeń === | ||
+ | |||
+ | 1993-1999 – okres "rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej. | ||
+ | Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi. | ||
+ | |||
+ | 1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie | ||
+ | |||
+ | 2001.03 – wstrzymanie wszelkich prac, opiekę nad stacją Rudy ponownie przejęło (przy obecności policji) Towarzystwo Miłośników GKW na czele z Januszem Gieruckim, członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei zostali wyrzuceni ze skansenu, a prezes SMK Andrzej Cichowicz ma zakaz wstępu na stację. | ||
+ | |||
+ | === Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska === | ||
+ | |||
+ | 2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz. | ||
+ | Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | ||
+ | |||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Niezrealizowane projekty === | ||
+ | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
+ | |||
+ | == Tabor == | ||
+ | ===Historyczny=== | ||
+ | W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP. | ||
+ | ===Obecnie=== | ||
+ | Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach: | ||
+ | |||
+ | ==== Parowozy ==== | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Nr. Kotła | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02986|3343]] | ||
+ | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
+ | | 1954 | ||
+ | | 1655/53 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Las49-3343 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tw53/3996|3996]] | ||
+ | | Tw53/Pw53 | ||
+ | | Chrzanów | ||
+ | |1955/1997/9 | ||
+ | | 13969/54 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Pw53-02 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
+ | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
+ | | 1924 | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią ekspozycji muzeum multimedialnego w hali wagonowni Rudy. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | ||
+ | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
+ | | 1929 | ||
+ | | 12050/29 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== Spalinowe pojazdy trakcyjne ==== | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1981 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1981 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | HP-Lxd2-08 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357) | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] | ||
+ | | Wls150 | ||
+ | | 1966 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] | ||
+ | | Wls180 | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] | ||
+ | | Wls180 | ||
+ | | 1972 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls180-36 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] | ||
+ | | 2WLs50 | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-2088 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] | ||
+ | | 2WLs50 | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] | ||
+ | | 2WLs40 | ||
+ | | 1961 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Pęknięty blok silnika | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] | ||
+ | | Wls75 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] | ||
+ | | Wls75 | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]] | ||
+ | | Wlp50 | ||
+ | | 1994 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wlp50-031 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | nieznany | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | 1986 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]] | ||
+ | | WLs40 | ||
+ | | 1955 | ||
+ | | 600mm | ||
+ | | Wls40-377 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]] | ||
+ | | WLs40 | ||
+ | | 1955 | ||
+ | | 600mm | ||
+ | | Wls40-372 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== Elektrowozy ==== | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
+ | | Siemens elektrowóz | ||
+ | | 1896 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ====Wagony pasażerskie==== | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Typ | ||
+ | ! Zdjęcie | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]] | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-236-7 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]] | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-237-5 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | |[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]] | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-238-3 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-313-9 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-314-7 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-315-4 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-316-2 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-317-0 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-318-9 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-319-6 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu. | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxhpi 00-220034-311-5 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxhpi 00-220034-310-7 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
+ | |- | ||
+ | | Kdxh | ||
+ | | [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Kdxh 00-151344-504-7 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Brankard<br/> Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | ||
+ | |- | ||
+ | | 1Aw | ||
+ | | [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]] | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-380034-211-9 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica | ||
+ | |- | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ====Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)==== | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Typ | ||
+ | ! ilość | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Typ wagonu | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | Wddxh | ||
+ | | 9 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wagon Węglarka | ||
+ | | Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. | ||
+ | |- | ||
+ | | Rgdxh | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wagon cysterna | ||
+ | | Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
+ | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
+ | :* [[Rudy]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <noinclude> | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
+ | </noinclude> |