Edytujesz TU10

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
  |grafika                = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]]
 
  |grafika                = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]]
 
  |opis_zdjęcia          = TU10-005
 
  |opis_zdjęcia          = TU10-005
  |producent              = [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne]] (ros. Камбарский машиностроительный завод)
+
  |producent              = [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод)
 
  |lata_budowy            = 2010 - obecnie
 
  |lata_budowy            = 2010 - obecnie
 
  |układ_osi              = B'B'
 
  |układ_osi              = B'B'
Linia 28: Linia 28:
 
}}
 
}}
  
'''TU10 (ros. ТУ10)''' -  wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne|Kambarskich Zakładach Mechanicznch]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii [[TU2]] pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw [[RŻD]]. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracującej na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei".
+
'''TU10 (ros. ТУ10)''' -  wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich zakładach [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii [[TU2]] pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw [[RŻD]]. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracującej na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei".
  
 
== Konstrukcja ==
 
== Konstrukcja ==
Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, [[TU7|TU7A]] w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w 2008 roku.  
+
Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, [[TU7|TU7A]] w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w 2004 roku.  
 
=== Ostoja i pudło ===
 
=== Ostoja i pudło ===
 
Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi.
 
Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi.
Linia 39: Linia 39:
  
 
=== Układ hamulcowy  ===
 
=== Układ hamulcowy  ===
Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny systemu [[Hamulec Matrosowa|Matrosowa]]. Sterowanie nim odbywa się za pomocą głównego zaworu maszynisty №&nbsp;394, oraz zaworu pomocniczego №&nbsp;254-1, przy czym hamowanie pomocnicze działa tylko na jeden wózek lokomotywy (na każdym jest osobny siłownik). Zastosowano dwucylindrową sprężarkę tłokową (jeden stopień kompresji) napędzaną z silnika przekładnią pasową, która przy 2000&nbsp;obr./min ma wydajność 0,2&nbsp;m<sup>3</sup>/min i daje ciśnienie 0,7&nbsp;MPa. W lokomotywie został zamontowany zawór rozrządczy №&nbsp;292М.
+
Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny. Zastosowano dwucylindrową sprężarkę tłokową (jeden stopień kompresji) napędzaną z silnika przekładnią pasową, która przy 2000&nbsp;obr./min ma wydajność 0,2&nbsp;m<sup>3</sup>/min i daje ciśnienie 0,7&nbsp;MPa. Sterowanie hamulcem odbywa się za pomocą głównego zaworu maszynisty №&nbsp;394, oraz zaworu pomocniczego №&nbsp;254-1, przy czym hamowanie pomocnicze działa tylko na jeden wózek (na każdym jest osobny siłownik). W lokomotywie został zastosowany zawór rozrządczy №&nbsp;292М.
 +
 
 +
== Lista lokomotyw ==
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
|-
 +
! Oznaczenie
 +
! Rok przyjęcia do służby 
 +
! stacjonowanie
 +
|-
 +
|TU10-001
 +
|2010
 +
|Mała Październikowa Kolej (ros. Малой Октябрьской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-002
 +
|2010
 +
|Nowomoskiewska Kolej Dziecięca (ros. Новомосковской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-003
 +
|2010
 +
|Gorkowska Kolej Dziecięca (ros. Горьковской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-004
 +
|2010
 +
|Mała Priwolżska Kolej (ros. Малой Приволжской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-005
 +
|2011
 +
|Jużno-Sachalińska Kolej Dziecięca (ros. Южно-Сахалинской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-006
 +
|2011
 +
|Mała Zachodnio-Syberyjska Kolej Dziecięca (ros. Малой Западно-Сибирской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-007
 +
|2011
 +
|Penzjenska Kolej Dziecięca (ros. Пензенской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-010
 +
|2011
 +
|Ufimska Kolej Dziecięca (ros. Уфимской детской железной дорога)
 +
|}
  
 
== Wady konstrukcji ==
 
== Wady konstrukcji ==
Linia 47: Linia 87:
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://narrow.parovoz.com/newgallery/index.php?CATEG=&REGION=&TAKENON=&AUTHOR=&DESCR=%D0%A2%D0%A310&MONTH=&SHOW_ALL=1&HOWMANY=176&LNG=RU&NO_ICONS=0 Zdjęcia lokomotyw TU10]
 
* [http://narrow.parovoz.com/newgallery/index.php?CATEG=&REGION=&TAKENON=&AUTHOR=&DESCR=%D0%A2%D0%A310&MONTH=&SHOW_ALL=1&HOWMANY=176&LNG=RU&NO_ICONS=0 Zdjęcia lokomotyw TU10]
* [https://trainpix.org/list.php?mid=293 Lista wyprodukowanych lokomotyw] (dostęp 19 V 2016, j ros.)
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/TU10