Tw53: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 110: Linia 110:
  
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
Tw53-2561
+
 
Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA. Przebudowany z powodu wzrastającej masy pociągów towarowych.
+
•Tw53-2561
Tw53-2565
+
 
Tw53-2566
+
•Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA. Przebudowany z powodu wzrastającej masy pociągów towarowych.
Tw53-2570
+
 
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
+
•Tw53-2565
 +
 
 +
•Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
 +
 
 +
•Tw53-2570
 +
 
 +
•Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu , a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel . Budka została przebudowana ,a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 ,oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728 . Pomalowano go na kolor jasno zielony . Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek . Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową , ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r . Parowóz był trudny w eksploatacji .Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy . Wygaszony w 2005 r . Raczej nie będzie już uruchamiany.
  
  

Wersja z 21:17, 29 sty 2017

Tw53
Tw53-2566 (1).jpg Tw53-2566 na terenie stacji Rudy 25.10.2015
Przewoźnik PKP,Przemysł
Oznaczenie przewoźnika Tw53
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1953-1954
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 20
Rozstaw szyn 785 mm , 750 mm
Długość parowozu 8800 mm
Szerokość 2800 mm
Wysokość 3050 mm
Układ osi 0-5-0
Średnica kół napędowych 790 mm
Ciśnienie pary w kotle 13 atm
Powierzchnia rusztu 1,6 m2
Powierzchnia przegrzewacza 22 m2
Średnica cylindrów 450 mm
Skok tłoka 400 mm
Moc znamionowa 400 KM (294,2 kW)
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Masa własna 32,4 t
Masa służbowa 41,25 t
Zapas węgla 1,6 t
Zapas wody 4 m3
Świadectwo typu {{{swiadectwo_typu}}}
Kolor żółty


Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic.


Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:

•Tw53-2561

•Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA. Przebudowany z powodu wzrastającej masy pociągów towarowych.

•Tw53-2565

•Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną

•Tw53-2570

•Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu , a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel . Budka została przebudowana ,a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 ,oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728 . Pomalowano go na kolor jasno zielony . Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek . Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową , ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r . Parowóz był trudny w eksploatacji .Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy . Wygaszony w 2005 r . Raczej nie będzie już uruchamiany.


















































































Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.

Ten szablon jest własnością publiczną. Sposób użycia szablonu oraz przykłady znajdują się na stronie dyskusji.