Edytujesz Użytkownik:Bohun/brudnopis

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 +
Ns1 – wąskotorowa przemysłowa lokomotywa spalinowa, produkowana przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu. Była także eksploatowana w Polsce. Budowano ją w wersjach na tor szerokości od 485mm do 600 mm.
  
 +
=Dane techniczne=
 +
*Producent-LKM Babelsberg
 +
*Lata budowy-1951-1960
 +
*Układ osi-B
 +
*Masa służbowa-2800 kg
 +
*Długość ze zderzakami-2320 mm
 +
*Szerokość-1020 mm
 +
*Wysokość-1420 mm
 +
*Rozstaw osi skrajnych-720 mm
 +
*Średnica kół-380mm
 +
*Zapas paliwa-38 l
 +
*Typ silnika spalinowego-Ns1: 1 NVD 14 SRW, Ns1a: 1 NVD 18
 +
*Moc znamionowa Ns1: 10 KM, Ns1a: 15 KM
 +
*Rodzaj przekładni-mechaniczna (dwubiegowa)
 +
*Prędkość konstrukcyjna-8 km/h
 +
*System hamulca-ręczny dźwigniowy
 +
 +
[[Skansen Kolei Leśnej w Pionkach]]
 +
 +
=Produkcja=
 +
Lokomotywa Ns1 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie gospodarki odbudowujących się ze zniszczeń wojennych wschodnich Niemiec na małe lokomotywy budowlane i przemysłowe. Lokomotywy tego rodzaju były wykorzystywane zwłaszcza do tymczasowych kolejek wożących gruz przy odgruzowywaniu miast lub materiały budowlane. Konstrukcja została opracowana przez nie zajmujące się wcześniej budową taboru kolejowego zakłady Sanar Armaturen- und Apparatebau VEB w Halle/Saale w 1950 roku. Lokomotywa otrzymała oznaczenie DL 1 (DE 1) i była wzorowana częściowo na używanych w NRD zachodnioniemieckich lokomotywach Jung typu EL105. Do 1951 roku zbudowano ich ok. 50, po czym produkcję przeniesiono do kombinatu Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu pod Berlinem. Tam rozpoczęto produkcję nieznacznie ulepszonych lokomotyw pod oznaczeniem Ns1 (Normal-Typ Schmalspur - znormalizowana lokomotywa wąskotorowa). Do zakończenia produkcji w 1960 roku zbudowano ich tam 806[1].
 +
 +
Lokomotywy budowano na tory o szerokości 500-600 mm, jedynie pojedyncze egzemplarze na zamówienie kopalni węgla brunatnego Röblingen zbudowano na tor szerokości 485 mm. Od początku planowano zastosowanie silnika o mocy 15 KM, lecz z uwagi na trudności przemysłu, zastosowano jednocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 10 KM produkcji VEB Elbe-Werk Rosslau. Podczas napraw użytkownicy czasami wymieniali silniki na różne inne jednostki, m.in. dwucylindrowe o mocy 17 KM, czterocylindrowe o mocy 26 KM i dwucylindrowe o mocy aż 35 KM (wszystkie z wymienionych – chłodzone powietrzem)[1]. Lokomotywa standardowo nie miała kabiny, a jedynie stanowisko maszynisty z ławką na tylnej ścianie, lecz użytkownicy wyposażali je w kabiny.
 +
 +
Ulepszoną odmianą była Ns1a, produkowana w latach 1956-57 w ilości 20 sztuk, z silnikiem o mocy 15 KM, przekonstruowanym przedziałem silnikowym i kabiną i masa służbową 3 tony. W latach 1958-60 produkowano wersję Ns1b z takim samym silnikiem, wyposażoną ponadto w instalację elektryczną i elektryczny rozrusznik. Wewnątrz ramy umieszczono w niej skrzynie na akumulatory.
 
==GLs==
 
==GLs==
  
Linia 161: Linia 187:
 
|-
 
|-
  
|[[12E|140, ET13-R]]
+
|685
|Bo'Bo'
+
|10/1980
|Škoda
+
|Przedsiębiorstwo Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego-Zakład Kruszyw w Janoszkowicach
|3 do Polski
+
|
|1957 - 1958
+
|
|2
+
|
|[[Plik:Bydgoszcz Leśna ET13-R001.jpg|300px]]
+
|
 
|-
 
|-
  
|[[3E|3E, 3E PMPPW, 3E-100, 3E/1, 3E/1M, ET21, ET21M]]
+
|686
|Co'Co'
+
|8/1980
|Pafawag
+
|Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych w Katowicach
|658
+
|
|1957 - 1971
+
|
|około 66
+
|
|[[File:3E-100.jpg|300px]]
+
|
 
|-
 
|-
  
|[[201E|201E, 201Eo, ET22, ET22-R, ET22-1034-]]
+
|687
|Co'Co'
+
|11/1980
|Pafawag
+
|Zakłady Produkcji i Nasycania Podkładów Kolejowych w Solcu Kujawskim
|1184
+
|
|1969 - 1989
+
|
 +
|
 
|
 
|
|[[Plik:201E-277 (24340689707).jpg|300px]]
 
 
|-
 
|-
  
|[[207E]]
+
|688
|Co'Co'
+
|17/1980
|ZTK Rail Polska - Włosienica
+
|Łódzki Kombinat Budowlany „Zachód” w Łodzi
|1
+
|
|2017
+
|
|1
+
|
|[[File:207E-001 PL-RAILP TRAKO Gdansk.jpg|300px]]
+
|
 
|-
 
|-
  
Linia 341: Linia 367:
 
|-
 
|-
  
|[[Vectron 170]]
+
|705
|Bo'Bo'
+
|29/1980
|Siemens
+
|Zakłady Przemysłu Drzewnego „Ustianowa” w Ustianowej
|23
+
|
|2010-2015
+
|
|23
+
|
|[[Plik:VECTRON 049-8.JPG|300px]]
+
|
 
|-
 
|-
  
|[[71E]]
+
|706
|Bo'Bo'
+
|30/1980
|Škoda
+
|Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego w Kielcach-Zakład Przetwórstwa Zbożowego w Kielcach-Niewachowie
|16
+
|
|1984-1992
+
|
|13 (w Polsce; zachowanych 16)
+
|
|[[File:Lokomotywa 163-030-0.JPG|300px]]
+
|
 
|-
 
|-
  
|[[59E]]
+
|707
|Co'Co
+
|31/1980
|Škoda
+
|Jednostka Wojskowa 19-51 w Krzystkowicach
|68
+
|
|1963-1965
+
|
|67
+
|
|[[Plik:Bydgoszcz Błonie 182 007-5.jpg|300px]]
+
|
 
|}
 
|}
  
Linia 399: Linia 425:
 
|[[File:EP23-001_(25088028728).jpg|300px]]
 
|[[File:EP23-001_(25088028728).jpg|300px]]
 
|-
 
|-
 
==Lokomotywa==
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)