Edytujesz V10C

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 28: Linia 28:
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
}}
 
}}
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg|Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.
+
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
  
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
+
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem [[silnik wysokoprężny]] o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
Linia 39: Linia 39:
 
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
 
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
  
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla [[KWK Murcki]] w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla [[KWK Dębieńsko]] w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
+
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
  
 
{{clear}}
 
{{clear}}
Linia 47: Linia 47:
  
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
|-
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250
+
! Nr fabr.
|?Lw numer seryjny
+
! Rok prod.
|?Lw rok produkcji
+
! Stan
|?Lw stan
+
! Prześwit
|?Lw ostatni rozstaw
+
! Oznaczenie
|?Lw ostatni typ silnika
+
! Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania<br>
|?Lw ostatnie oznaczenie
+
! Uwagi
|?Lw ostatnie stacjonowanie
+
|-
|?Lw uwagi
+
 
|?Lw numer seryjny
+
|-
|?Lw strona
+
|[[V10C/250341|250341]]
|?Lw typ fabryczny
+
|1964
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
+
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
|format=template
+
|600
|template=Lw tabela
+
|?
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
+
|[[Żnińska Kolej Powiatowa]]
| outrotemplate=Lw tabela stop
+
|-
|link=all
+
|[[V10C/250419|250419]]
|headers=show
+
|1966
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
+
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
|class=sortable wikitable smwtable
+
|600
}}
+
|1
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250420|250420]]
 +
|1966
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|600
 +
|2
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250421|250421]]
 +
|1966
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|600
 +
|3
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250422|250422]]
 +
|1966
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|600
 +
|4
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250501|250501]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-501
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250502|250502]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-502
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250503|250503]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 +
|600
 +
|V10C-503
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250504|250504]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-504
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250505|250505]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-505
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250506|250506]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-506
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250553|250553]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-553
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250554|250554]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1997
 +
|600
 +
|APEMVE No 23
 +
|Train Historique du Lac de Rile, Francja
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250555|250555]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-555
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250556|250556]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 2010
 +
|600
 +
|V10C-556
 +
|Kolej Leśna Pionki
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250557|250557]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-557
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250559|250559]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-559
 +
|Kolej Leśna Pionki
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250560|250560]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1988
 +
|600
 +
|V10C-560
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250567|250567]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-567
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250568|250568]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-568
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250569|250569]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1994
 +
|600
 +
|32
 +
|Ohsabanan, Szwecja
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250570|250570]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-570
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250571|250571]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 +
|600
 +
|V10C-571
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250572|250572]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-572
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250573|250573]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-573
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250574|250574]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-574
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250575|250575]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#80FFFF;"| odstawiona
 +
|600
 +
|V10C-575
 +
|Białośliwie Wąskotorowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250576|250576]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-576
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250593|250593]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-593
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250594|250594]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-594
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250595|250595]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-595
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|}
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 75: Linia 340:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
* Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108)
+
 
 
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
  
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/V10C