Edytujesz V10C
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
|uwagi = | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[ | + | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm. |
== Opis == | == Opis == | ||
− | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]] | + | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem [[silnik wysokoprężny]] o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR). | Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR). | ||
− | Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla | + | Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm. |
{{clear}} | {{clear}} | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | ||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | |- | ||
− | + | ! Nr fabr. | |
− | + | ! Rok prod. | |
− | + | ! Stan | |
− | + | ! Prześwit | |
− | + | ! Oznaczenie | |
− | + | ! Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania<br> | |
− | + | ! Uwagi | |
− | + | |- | |
− | + | ||
− | + | |- | |
− | + | |[[V10C/250341|250341]] | |
− | + | |1964 | |
− | + | |style="background-color:#80FF89;"| sprawna | |
− | + | |600 | |
− | + | |? | |
− | + | |[[Żnińska Kolej Powiatowa]] | |
− | + | |- | |
− | + | |[[V10C/250419|250419]] | |
− | + | |1966 | |
− | + | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | |
− | + | |600 | |
− | + | |1 | |
+ | |KWK Murcki, Katowice | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250420|250420]] | ||
+ | |1966 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |600 | ||
+ | |2 | ||
+ | |KWK Murcki, Katowice | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250421|250421]] | ||
+ | |1966 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |600 | ||
+ | |3 | ||
+ | |KWK Murcki, Katowice | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250422|250422]] | ||
+ | |1966 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |600 | ||
+ | |4 | ||
+ | |KWK Murcki, Katowice | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250501|250501]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1992 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-501 | ||
+ | |Krakowskie Zakłady Sodowe | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250502|250502]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1992 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-502 | ||
+ | |Krakowskie Zakłady Sodowe | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250503|250503]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1990 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-503 | ||
+ | |Kolej Leśna Płociczno | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250504|250504]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-504 | ||
+ | |Kolej Leśna Płociczno | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250505|250505]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-505 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250506|250506]] | ||
+ | |1971 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1994 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-506 | ||
+ | |Kolej Leśna Hajnówka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250553|250553]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1994 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-553 | ||
+ | |Kolej Leśna Hajnówka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250554|250554]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1997 | ||
+ | |600 | ||
+ | |APEMVE No 23 | ||
+ | |Train Historique du Lac de Rile, Francja | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250555|250555]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;"| sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-555 | ||
+ | |Kolej Leśna Płociczno | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250556|250556]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 2010 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-556 | ||
+ | |Kolej Leśna Pionki | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250557|250557]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;"| sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-557 | ||
+ | |Kolej Leśna Hajnówka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250559|250559]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-559 | ||
+ | |Kolej Leśna Pionki | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250560|250560]] | ||
+ | |1973 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1988 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-560 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250567|250567]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-567 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250568|250568]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-568 | ||
+ | |Kolej Leśna Płociczno | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250569|250569]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1994 | ||
+ | |600 | ||
+ | |32 | ||
+ | |Ohsabanan, Szwecja | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250570|250570]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1994 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-570 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250571|250571]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1990 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-571 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250572|250572]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-572 | ||
+ | |Kolej Leśna Czarna Białostocka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250573|250573]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;"| sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-573 | ||
+ | |Kolej Leśna Hajnówka | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250574|250574]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1993 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-574 | ||
+ | |Kolej Leśna Płociczno | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250575|250575]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;"| odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-575 | ||
+ | |Białośliwie Wąskotorowe | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250576|250576]] | ||
+ | |1974 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 1992 | ||
+ | |600 | ||
+ | |V10C-576 | ||
+ | |Krakowskie Zakłady Sodowe | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250593|250593]] | ||
+ | |1975 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |640 | ||
+ | |V10C-593 | ||
+ | |KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250594|250594]] | ||
+ | |1975 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |640 | ||
+ | |V10C-594 | ||
+ | |KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[V10C/250595|250595]] | ||
+ | |1975 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;"| złom 199x | ||
+ | |640 | ||
+ | |V10C-595 | ||
+ | |KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny | ||
+ | |} | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
Linia 75: | Linia 340: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.''). | * [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.''). | ||
− | + | ||
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}} | {{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}} | ||
− | |||
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]] | [[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]] | ||
− |