Edytujesz V10C
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
|uwagi = | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[ | + | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną. |
== Opis == | == Opis == | ||
− | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, | + | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiat na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | ||
− | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | + | <!--- Kod kwerendy ---> |
+ | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250 | ||
|?Lw numer seryjny | |?Lw numer seryjny | ||
|?Lw rok produkcji | |?Lw rok produkcji | ||
Linia 57: | Linia 58: | ||
|?Lw ostatnie stacjonowanie | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
|?Lw uwagi | |?Lw uwagi | ||
− | | | + | |format=tabela |
− | |||
− | |||
− | |||
|format=template | |format=template | ||
|template=Lw tabela | |template=Lw tabela | ||
Linia 70: | Linia 68: | ||
|class=sortable wikitable smwtable | |class=sortable wikitable smwtable | ||
}} | }} | ||
+ | <!-- Koniec kodu kwerendy ----> | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} |