Edytujesz V10C

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 28: Linia 28:
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
}}
 
}}
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg|Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.
+
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
  
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
+
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem [[silnik wysokoprężny]] o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
  
 
[[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]]
 
[[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]]
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
+
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD oraz na eksport do krajów bloku wschodniego oraz takich krajów, jak Chiny, Indie, Egipt. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
  
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla [[KWK Murcki]] w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla [[KWK Dębieńsko]] w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
+
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
  
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
== Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce <ref>Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie ''tabor.wask.pl''</ref>  ==
+
== Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce <ref>Spis sporządzone na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie ''tabor.wask.pl''</ref>  ==
  
  
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
|-
 +
! Nr fabr.
 +
! Rok prod.
 +
! Stan
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania<br>
 +
! Uwagi
 +
|-
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250
+
 
|?Lw numer seryjny
+
|-
|?Lw rok produkcji
+
|[[V10C/250419|250419]]
|?Lw stan
+
|1966
|?Lw ostatni rozstaw
+
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
|?Lw ostatni typ silnika
+
|600
|?Lw ostatnie oznaczenie
+
|1
|?Lw ostatnie stacjonowanie
+
|KWK Murcki, Katowice
|?Lw uwagi
+
|
|?Lw numer seryjny
+
 
|?Lw strona
+
|-
|?Lw typ fabryczny
+
|[[V10C/250420|250420]]
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
+
|1966
|format=template
+
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
|template=Lw tabela
+
|600
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
+
|2
| outrotemplate=Lw tabela stop
+
|KWK Murcki, Katowice
|link=all
+
|
|headers=show
+
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
+
|-
|class=sortable wikitable smwtable
+
|[[V10C/250421|250421]]
}}
+
|1966
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|600
 +
|3
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250422|250422]]
 +
|1966
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|600
 +
|4
 +
|KWK Murcki, Katowice
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250501|250501]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-501
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250502|250502]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-502
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250503|250503]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 +
|600
 +
|V10C-503
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250504|250504]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-504
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250505|250505]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-505
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250506|250506]]
 +
|1971
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-506
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250553|250553]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-553
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250554|250554]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1997
 +
|600
 +
|APEMVE No 23
 +
|Train Historique du Lac de Rile, Francja
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250555|250555]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-555
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250556|250556]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 2010
 +
|600
 +
|V10C-556
 +
|Kolej Leśna Pionki
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250557|250557]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-557
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250559|250559]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-559
 +
|Kolej Leśna Pionki
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250560|250560]]
 +
|1973
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1988
 +
|600
 +
|V10C-560
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250567|250567]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-567
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250568|250568]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-568
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250569|250569]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1994
 +
|600
 +
|32
 +
|Ohsabanan, Szwecja
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250570|250570]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 +
|600
 +
|V10C-570
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250571|250571]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 +
|600
 +
|V10C-571
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250572|250572]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-572
 +
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250573|250573]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 +
|600
 +
|V10C-573
 +
|Kolej Leśna Hajnówka
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250574|250574]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 +
|600
 +
|V10C-574
 +
|Kolej Leśna Płociczno
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250575|250575]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#80FFFF;"| odstawiona
 +
|600
 +
|V10C-575
 +
|Białośliwie Wąskotorowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250576|250576]]
 +
|1974
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 +
|600
 +
|V10C-576
 +
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250593|250593]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-593
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250594|250594]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-594
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|[[V10C/250595|250595]]
 +
|1975
 +
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 +
|640
 +
|V10C-595
 +
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 +
|}
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 75: Linia 333:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
* Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108)
+
 
 
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
  
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/V10C