V10C: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(aktualizacja)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 28: Linia 28:
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
}}
 
}}
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.
+
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg|Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
  
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem [[silnik wysokoprężny]] o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
+
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
  
 
[[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]]
 
[[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]]
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD oraz na eksport do krajów bloku wschodniego oraz takich krajów, jak Chiny, Indie, Egipt. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
+
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
  
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
+
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla [[KWK Murcki]] w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla [[KWK Dębieńsko]] w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
  
 
{{clear}}
 
{{clear}}
Linia 47: Linia 47:
  
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
  
! Nr fabr.
+
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250
! Rok prod.
+
|?Lw numer seryjny
! Stan
+
|?Lw rok produkcji
! Prześwit
+
|?Lw stan
! Oznaczenie
+
|?Lw ostatni rozstaw
! Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania<br>
+
|?Lw ostatni typ silnika
! Uwagi
+
|?Lw ostatnie oznaczenie
|-
+
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
+
|?Lw uwagi
|-
+
|?Lw numer seryjny
|[[V10C/250341|250341]]
+
|?Lw strona
|1964
+
|?Lw typ fabryczny
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
+
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
|600
+
|format=template
|?
+
|template=Lw tabela
|[[Żnińska Kolej Powiatowa]]
+
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
|-
+
| outrotemplate=Lw tabela stop
|[[V10C/250419|250419]]
+
|link=all
|1966
+
|headers=show
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
+
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
|600
+
|class=sortable wikitable smwtable
|1
+
}}
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250420|250420]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|2
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250421|250421]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|3
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250422|250422]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|4
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250501|250501]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-501
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250502|250502]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-502
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250503|250503]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 
|600
 
|V10C-503
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250504|250504]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-504
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250505|250505]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-505
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250506|250506]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-506
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250553|250553]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-553
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250554|250554]]
 
|1973
 
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1997
 
|600
 
|APEMVE No 23
 
|Train Historique du Lac de Rile, Francja
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250555|250555]]
 
|1973
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-555
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250556|250556]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 2010
 
|600
 
|V10C-556
 
|Kolej Leśna Pionki
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250557|250557]]
 
|1973
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-557
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250559|250559]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-559
 
|Kolej Leśna Pionki
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250560|250560]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1988
 
|600
 
|V10C-560
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250567|250567]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-567
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250568|250568]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-568
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250569|250569]]
 
|1974
 
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1994
 
|600
 
|32
 
|Ohsabanan, Szwecja
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250570|250570]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-570
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250571|250571]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 
|600
 
|V10C-571
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250572|250572]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-572
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250573|250573]]
 
|1974
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-573
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250574|250574]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-574
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250575|250575]]
 
|1974
 
|style="background-color:#80FFFF;"| odstawiona
 
|600
 
|V10C-575
 
|Białośliwie Wąskotorowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250576|250576]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-576
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250593|250593]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-593
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250594|250594]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-594
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250595|250595]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-595
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|}
 
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 340: Linia 75:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 +
* Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108)
 +
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
  
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
  
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]

Aktualna wersja na dzień 11:34, 2 maj 2018

V10C
LKM V10C 250308.jpg
Lokomotywa V10C #250308
Przewoźnik Lasy Państwowe, przemysł
Producent VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg
Lata budowy 1959-1975
Układ osi C
Rozstaw szyn 600-762 mm, 900-1067 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 5,4 t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5340 mm
Szerokość 1840 mm
Wysokość 2660 mm
Prędkość konstrukcyjna 24 km/h


Typ silnika spalinowego 6 KVD 14.5 SRL
Moc znamionowa 102 KM (75 kW)
Zapas paliwa 160 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
Sterowanie wielokrotne brak


V10Cwąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na kolejach leśnych oraz kolejach przemysłowych. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się ostoją - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.

Opis[edytuj]

Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy Ns4. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy silnik wysokoprężny. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz ostoi i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.

Eksploatacja[edytuj]

Polski V10C kolei Puszczy Białowieskiej w Topile, tor 600 mm

Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych Deutsche Reichsbahn (DR).

Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej, Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.



Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce [1][edytuj]

Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
V10C/250341 1964 Sprawna 600 mm Nieznany nieznane Żnin Wąsk.
V10C/250419 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-419 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 1
V10C/250420 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-420 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 2
V10C/250421 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-421 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 3
V10C/250422 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-422 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 4
V10C/250501 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-501 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250502 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-502 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250503 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-503 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250504 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-504 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250505 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-505 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250506 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-506 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250553 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-553 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250554 1973 Odstawiona 600 mm Nieznany APEMVE No 23 Saint-Germain-d'Arcé
V10C/250555 1973 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-555 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250556 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-556 Kolej Leśna Pionki
V10C/250557 1973 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-557 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250558 1973 Nieznany 600 mm Nieznany V10C-558 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250559 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-559 Kolej Leśna Pionki
V10C/250560 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-560 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250567 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-567 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250568 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-568 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250569 1974 Sprawna 600 mm Nieznany 32 Ohsabanan, Szwecja
V10C/250570 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-570 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250571 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-571 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250572 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-572 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250573 1974 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-573 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250574 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-574 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250575 1974 Odstawiona 600 mm Nieznany V10C-575 Białośliwie Wąsk.
V10C/250576 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-576 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250593 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-593 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"
V10C/250594 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-594 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"
V10C/250595 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-595 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"


Przypisy

  1. Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie tabor.wask.pl

Bibliografia[edytuj]


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą LKM V10C. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.