V10C: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dr. red.)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 28: Linia 28:
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
}}
 
}}
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.
+
'''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg|Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
  
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem [[silnik wysokoprężny]] o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
+
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.  
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
Linia 39: Linia 39:
 
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
 
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR).  
  
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
+
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla [[KWK Murcki]] w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla [[KWK Dębieńsko]] w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
  
 
{{clear}}
 
{{clear}}
Linia 47: Linia 47:
  
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
  
! Nr fabr.
+
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250
! Rok prod.
+
|?Lw numer seryjny
! Stan
+
|?Lw rok produkcji
! Prześwit
+
|?Lw stan
! Oznaczenie
+
|?Lw ostatni rozstaw
! Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania<br>
+
|?Lw ostatni typ silnika
! Uwagi
+
|?Lw ostatnie oznaczenie
|-
+
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
+
|?Lw uwagi
|-
+
|?Lw numer seryjny
|[[V10C/250341|250341]]
+
|?Lw strona
|1964
+
|?Lw typ fabryczny
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
+
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
|600
+
|format=template
|?
+
|template=Lw tabela
|[[Żnińska Kolej Powiatowa]]
+
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
|-
+
| outrotemplate=Lw tabela stop
|[[V10C/250419|250419]]
+
|link=all
|1966
+
|headers=show
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
+
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
|600
+
|class=sortable wikitable smwtable
|1
+
}}
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250420|250420]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|2
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250421|250421]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|3
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250422|250422]]
 
|1966
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|600
 
|4
 
|KWK Murcki, Katowice
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250501|250501]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-501
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250502|250502]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-502
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250503|250503]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 
|600
 
|V10C-503
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250504|250504]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-504
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250505|250505]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-505
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250506|250506]]
 
|1971
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-506
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250553|250553]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-553
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250554|250554]]
 
|1973
 
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1997
 
|600
 
|APEMVE No 23
 
|Train Historique du Lac de Rile, Francja
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250555|250555]]
 
|1973
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-555
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250556|250556]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 2010
 
|600
 
|V10C-556
 
|Kolej Leśna Pionki
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250557|250557]]
 
|1973
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-557
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250559|250559]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-559
 
|Kolej Leśna Pionki
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250560|250560]]
 
|1973
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1988
 
|600
 
|V10C-560
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250567|250567]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-567
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250568|250568]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-568
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250569|250569]]
 
|1974
 
|style="background-color:#ffff80;"| sprzedana za granicę 1994
 
|600
 
|32
 
|Ohsabanan, Szwecja
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250570|250570]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1994
 
|600
 
|V10C-570
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250571|250571]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1990
 
|600
 
|V10C-571
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250572|250572]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-572
 
|Kolej Leśna Czarna Białostocka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250573|250573]]
 
|1974
 
|style="background-color:#80FF89;"| sprawna
 
|600
 
|V10C-573
 
|Kolej Leśna Hajnówka
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250574|250574]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1993
 
|600
 
|V10C-574
 
|Kolej Leśna Płociczno
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250575|250575]]
 
|1974
 
|style="background-color:#80FFFF;"| odstawiona
 
|600
 
|V10C-575
 
|Białośliwie Wąskotorowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250576|250576]]
 
|1974
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 1992
 
|600
 
|V10C-576
 
|Krakowskie Zakłady Sodowe
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250593|250593]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-593
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250594|250594]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-594
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|
 
 
 
|-
 
|[[V10C/250595|250595]]
 
|1975
 
|style="background-color:#FF8080;"| złom 199x
 
|640
 
|V10C-595
 
|KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
 
|}
 
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 340: Linia 75:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.'').
 +
* Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108)
 +
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
  
{{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}}
 
  
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]

Aktualna wersja na dzień 11:34, 2 maj 2018

V10C
LKM V10C 250308.jpg
Lokomotywa V10C #250308
Przewoźnik Lasy Państwowe, przemysł
Producent VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg
Lata budowy 1959-1975
Układ osi C
Rozstaw szyn 600-762 mm, 900-1067 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 5,4 t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5340 mm
Szerokość 1840 mm
Wysokość 2660 mm
Prędkość konstrukcyjna 24 km/h


Typ silnika spalinowego 6 KVD 14.5 SRL
Moc znamionowa 102 KM (75 kW)
Zapas paliwa 160 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
Sterowanie wielokrotne brak


V10Cwąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na kolejach leśnych oraz kolejach przemysłowych. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się ostoją - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.

Opis[edytuj]

Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy Ns4. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy silnik wysokoprężny. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz ostoi i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.

Eksploatacja[edytuj]

Polski V10C kolei Puszczy Białowieskiej w Topile, tor 600 mm

Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych Deutsche Reichsbahn (DR).

Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej, Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.



Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce [1][edytuj]

Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
V10C/250341 1964 Sprawna 600 mm Nieznany nieznane Żnin Wąsk.
V10C/250419 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-419 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 1
V10C/250420 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-420 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 2
V10C/250421 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-421 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 3
V10C/250422 1966 Złom 600 mm Nieznany V10C-422 Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" Numer zakładowy 4
V10C/250501 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-501 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250502 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-502 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250503 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-503 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250504 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-504 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250505 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-505 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250506 1971 Złom 600 mm Nieznany V10C-506 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250553 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-553 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250554 1973 Odstawiona 600 mm Nieznany APEMVE No 23 Saint-Germain-d'Arcé
V10C/250555 1973 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-555 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250556 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-556 Kolej Leśna Pionki
V10C/250557 1973 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-557 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250558 1973 Nieznany 600 mm Nieznany V10C-558 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250559 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-559 Kolej Leśna Pionki
V10C/250560 1973 Złom 600 mm Nieznany V10C-560 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250567 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-567 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250568 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-568 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250569 1974 Sprawna 600 mm Nieznany 32 Ohsabanan, Szwecja
V10C/250570 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-570 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250571 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-571 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250572 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-572 Kolej Leśna Czarna Białostocka
V10C/250573 1974 Sprawna 600 mm Nieznany V10C-573 Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka
V10C/250574 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-574 Kolej Leśna Płociczno
V10C/250575 1974 Odstawiona 600 mm Nieznany V10C-575 Białośliwie Wąsk.
V10C/250576 1974 Złom 600 mm Nieznany V10C-576 Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków
V10C/250593 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-593 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"
V10C/250594 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-594 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"
V10C/250595 1975 Złom 640 mm Nieznany V10C-595 Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko"


Przypisy

  1. Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie tabor.wask.pl

Bibliografia[edytuj]


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą LKM V10C. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.