Edytujesz WLs40

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
  
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
|grafika                = [[Plik:DSC01190.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia          = Lokomotywa WLs50-1434
 
 
  |typ_lokomotywy        = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50
 
  |typ_lokomotywy        = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50
 
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
 
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
 
  |oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]
 
  |oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]
  |producent              = [[Fablok]]*, [[ Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych]]**, [[ZNTK Poznań]]
+
  |producent              = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), [[ZNTK Poznań]]
  |lata_budowy            = 1951*/**, 1952-1960***, 1961-1975****
+
  |lata_budowy            = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
 
  |układ_osi              = B
 
  |układ_osi              = B
 
  |masa_służbowa          = 7 t
 
  |masa_służbowa          = 7 t
Linia 15: Linia 13:
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 
  |średnica_kół          = 550 mm
 
  |średnica_kół          = 550 mm
  |rozstaw_szyn          = 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity od 470mm do 800mm
+
  |rozstaw_szyn          = 600mm, 750mm, 785mm
 
  |zapas_paliwa          = 136 l
 
  |zapas_paliwa          = 136 l
  |typ_silnika            = S64L***, S324HL****
+
  |typ_silnika            = S64L**, S324HL***
  |moc_znamionowa        = 40 KM***, 50 KM****
+
  |moc_znamionowa        = 40 KM**, 50 KM***
 
  |siła_pociągowa        = 1900 kG
 
  |siła_pociągowa        = 1900 kG
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
Linia 26: Linia 24:
 
  |system_ogrzewania      = brak
 
  |system_ogrzewania      = brak
 
  |sterowanie_wielokrotne = brak
 
  |sterowanie_wielokrotne = brak
  |uwagi                  = * - projekt, ** - prototyp,*** - dot. WLs40, **** - dot. WLs50
+
  |uwagi                  = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50
 
  |opis_zdjęcia          =
 
  |opis_zdjęcia          =
 
}}  
 
}}  
  
Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik  [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm oraz niestandardowe prześwity górnicze, produkowano następujące wersje:
+
Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik  [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm, produkowano następujące wersje:
* 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm, 800mm i 900mm
+
* 2WLs40 - na tory 750mm i 785mm,
 
* 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM,
 
* 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM,
* 3WLs50 - na tor 550 mm ( oraz prawdopodobnie na  niestandardowe prześwity górnicze) ze wzmocnioną ostoją - dla górnictwa węgla kamiennego
+
* 3WLs50 - na tor 550 mm - dla górnictwa węgla kamiennego
 
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
 
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
 
Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60.
 
  
 
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
 
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
Linia 42: Linia 38:
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( 3 sztuki ) były używane na kolejach wąskotorowych PK Pgdzie otrzymały kolejne numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Dodatkowo pewna ilość lokomotyw była używana przez jednostki i zakłady PKP, w większości przypadków nie otrzymały one oznaczenia Ld1. Informacja o 20 sztukach na PKP podawana przez B.Pokropińskiego (10 WLs40 i 10 WLs50) <ref name=pokr/> wymaga zweryfikowania.  Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
+
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
 
 
== Modernizacja ==
 
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 
{{clear}}
 
 
 
== Zestawienia wyprodukowanych lokomotyw ==
 
 
 
[[Lista lokomotyw rodziny WLs40/50|Zbiorcza lista wyprodukowanych lokomotyw rodziny WLs40/50 wszystkich podtypów i na wszystkie prześwity torów]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 750mm]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 785mm]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 900mm]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 3WLs50]]
 
 
 
[[Lista lokomotyw typu 4WLs50 na tor o prześwicie 1040mm]]
 
  
[[Lista lokomotyw typu WLs50M1]]
+
== Modernizacja M1 i M3 ==
 +
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
  
[[Lista lokomotyw typu WLs50M2]]
+
== Lista lokomotyw (niepełna) ==
  
[[Lista lokomotyw typu WLs50M3]]
+
{| class="wikitable sortable"
 +
!Nr fabr.
 +
!Typ
 +
!Rok prod.
 +
!Stan
 +
!Prześwit
 +
!Oznaczenie
 +
!Stacjonuje
 +
|-
 +
|[[WLs40/100|100]]
 +
|WLs40
 +
|1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref>
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/133|133]]
 +
|WLs40
 +
|1953
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[WLs40/217|217]]
 +
|WLs40
 +
|?
 +
| style="background-color:#FF8080;" |Złom
 +
|600
 +
|?
 +
|Zduńska Wola
 +
|-
 +
|[[WLs40/258|258]]
 +
|WLs40
 +
|1954
 +
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|Brak oznaczenia
 +
|Przywidz, hotel Zielona Brama
 +
|-
 +
|[[WLs40/?|?]]
 +
|WLs40
 +
|1954
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Nowa Wieś Lęborska
 +
|-
 +
|[[WLs40/286|286]]<ref>wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179 </ref>
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[WLs40/291|291]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|WP 11-40364
 +
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża| Hel (MOW)]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/308|308]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|brak
 +
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża| Hel (MOW)]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/911|911]]
 +
|WLs50
 +
|1965
 +
| style="background-color:#FF8080;" |Złom (2013)<ref name="myślęcinek">Jedna z Myślęcińskich lokomotywek została zachowana jako pomnik [http://750mm.pl/index.php?topic=3587.msg74709#msg74709|750mm.pl]</ref>
 +
|600
 +
|2
 +
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]<ref>wg. innych źródeł chodzi o nr fabryczny 331, jednak maszyna o tym numerze stacjonuje w Żninie</ref>
 +
|-
 +
|[[WLs40/324|324]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|brak
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/331|331]]
 +
|Wls50
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|Ld1-01
 +
|[[Żnińska Kolej Powiatowa|Żnin]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/338|338]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/372|372]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/377|377]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/402|402]]
 +
|WLs40
 +
|1956
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/425|425]]
 +
|WLs40
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna (stan na sierpień 2011)
 +
|600
 +
|?
 +
|Cegielnia Zasław koło Zagórza (co najmniej do sierpnia 2011)
 +
|-
 +
|[[WLs40/436|436]]
 +
|WLs40
 +
|1956
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|WP 11-40371
 +
|Hel (wł. Marynarki Wojennej)
 +
|-
 +
|[[WLs40/437|437]]
 +
|WLs40
 +
|1956
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|WP 11-40372
 +
|Hel (wł. Marynarki Wojennej)
 +
|-
 +
|[[WLs40/462/62|462/62]]
 +
|WLs40
 +
|1956
 +
|  style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|Bez oznaczeń
 +
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża| Hel (MOW)]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/588|588]]
 +
|WLs40
 +
|1957
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|brak
 +
|[[Cegielnia BORAL Jankowa Żagańska]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/595|595]]
 +
|WLs50
 +
|1957
 +
|  style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|595
 +
|Kopalnia Soli Kłodawa
 +
|-
 +
|[[WLs40/684|684]]
 +
|WLs40
 +
|1957
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|••
 +
|[[Cegielnia Toruń Grębocin]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/688|688]]
 +
|WLs40
 +
|1957
 +
| style="background-color:#FF8080;" |Złom (2000)
 +
|600
 +
|WP 11-40 373
 +
|Hel
 +
|-
 +
|[[WLs40/743|743]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|13000
 +
|[[Krakulice]]
 +
|-
 +
|[[Wls40/755|755]]
 +
|Wls40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|[[POLTOREX sp.z.o.o.|Bedlno Radzyńskie]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/761|761]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|brak
 +
|[[Plac zabaw w Krakowie przy ul. Szwedzkiej]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/773|773]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[WLs40/810|810]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|12990
 +
|[[Krakulice]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/834|834]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|WLs40-834
 +
|[[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/837|837]]
 +
|WLs40
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/885|885]]
 +
|WLs40
 +
|1959
 +
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|Brak oznaczenia (?)
 +
|Trans-Mot Bydgoszcz
 +
|-
 +
|[[2WLs40/940|940]]
 +
|2WLs40
 +
|1959
 +
| style="background-color:#80FF80;" |W trakcie naprawy
 +
|750
 +
|WLs40-940
 +
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 +
|-
 +
|[[2WLs50/943|943]]
 +
|2WLs50
 +
|1959
 +
| style="background-color:#80CFFF;" |Eksponat
 +
|750
 +
|WLs50 943
 +
|[[Muzeum rolnictwa i przemysłu rolno- spożywczego w Szreniawie]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/947|947]]
 +
|WLs40
 +
|1959
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1053|1053]]
 +
|WLs50
 +
|1965
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1066|1066]]
 +
|WLs50
 +
|1960
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Cegielnia Karmelita|Przechowo]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1125|1125]]
 +
|WLs50
 +
|1961
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Olecko
 +
|-
 +
|[[WLs40/1154|1154]]
 +
|WLs50
 +
|?
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|WLs40-1154
 +
|Sochaczew
 +
|-
 +
|[[WLs40/1159|1159]]
 +
|WLs40
 +
|1961
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|Brak oznaczenia (?)
 +
|Trans-Mot Bydgoszcz
 +
|-
 +
|[[2WLs40/1184|1184]]
 +
|2WLs40
 +
|1961
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|750
 +
|WLs50
 +
|Sochaczew
 +
|-
 +
|[[2WLs40/1189|1189]]
 +
|2WLs40
 +
|1961
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|785
 +
|10
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1225|1225]]
 +
|WLs50
 +
|?
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1291|1291]]
 +
|2WLs40
 +
|?
 +
| style="background-color:#80FF89;" |W trakcie naprawy
 +
|785
 +
|?
 +
|[[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Bytom]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1362|1362]]
 +
|WLs40
 +
|1962
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|WLs40-1362
 +
|[[Cegielnia Pudliszki k. Krobi]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1418|1418]]
 +
|WLs40
 +
|1963
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|WLs40-1418
 +
|[[NEWAG Nowy Sącz|Nowy Sącz]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1424|1424]]
 +
|WLs40
 +
|1963
 +
| style="background-color:#80CFFF;" |Eksponat
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Muzeum Techniki Rolniczej i Gospodarstwa Wiejskiego w Redeczu Krukowym]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1465|1465]]
 +
|WLs40
 +
|1963
 +
| style="background-color:#80CFFF;" |Eksponat
 +
|600
 +
| brak
 +
|[[Muzeum Drogownictwa w Szczucinie]]
 +
|-
 +
|[[WLs40-1494|1494]]
 +
|WLs40
 +
|1963
 +
| style="background-color:#80CFFF;" |Eksponat
 +
|600
 +
|WLs40-1494
 +
|[[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1544|1544]]
 +
|WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1545|1545]]
 +
|WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#FF8080;" |Złom (2006)
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Cegielnia Toruń Grębocin]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1547|1547]]
 +
|WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[LOKSERWIS Częstochowa]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1563|1563]]
 +
|WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1567|1567]]
 +
|WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Lublin
 +
|-
 +
|[[2WLs40/1630|1630]]
 +
|2WLs50
 +
|1964
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|750
 +
|WLs50-1630
 +
|Sochaczew
 +
|-
 +
|[[WLs50/1680|1680]]
 +
|WLs50
 +
|1965
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|Ld1-03
 +
|[[Żnińska Kolej Powiatowa|Żnin Wąsk.]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1697|1697]]
 +
|WLs40
 +
|1965
 +
|style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|Brak oznaczenia
 +
|Trans-Mot Bydgoszcz
 +
|-
 +
|[[WLs40/1709|1709]]
 +
|WLs50
 +
|1965
 +
| style="background-color:#FF8080;" |Złom (2013)<ref name="myślęcinek" />
 +
|600
 +
|1
 +
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1836|1836]]
 +
|2WLs50
 +
|1966
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|785
 +
|PKW 2WLs50 1836
 +
|[[Kolej Parkowa w Parku Śląskim w Chorzowie]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1847|1847]]<ref>1817? </ref>
 +
|WLs50
 +
|1966
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1895|1895]]
 +
|WLs50
 +
|1967
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 +
|-
 +
|[[Wls50/?|?]]
 +
|Wls50
 +
|1967
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|brak
 +
|[[Jedlicze(stan na styczeń 2018)]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1935|1935]]
 +
|WLs50
 +
|1968
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/1936|1936]]
 +
|WLs50
 +
|1968
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/2084|2084]]
 +
|WLs50
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Cegielnia Karmelita|Przechowo]]
 +
|-
 +
|[[2WLs50/2088|2088]]
 +
|2WLs50
 +
|1970
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|785
 +
|2WLs50-2088
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/2090|2090]]
 +
|WLs50
 +
|1970
 +
|style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|WLs50-2090
 +
|Pomnik w parku w Ustroniu
 +
|-
 +
|[[WLs40/2105|2105]]
 +
|WLs50
 +
|1970
 +
| style="background-color:#80CFFF;" |Eksponat
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]]
 +
|-
 +
|[[WLs50/2106|2106]]
 +
|WLs50
 +
|1970
 +
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|brak
 +
|Cegielnia w Starzynie k. Pucka
 +
|-
 +
|[[WLs50/2159|2159]]
 +
|WLs50
 +
|1971
 +
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|brak
 +
|Tartak w Kłaju
 +
|-
 +
|[[WLs50/2257|2257]]
 +
|WLs50
 +
|1973
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|600
 +
|WLs50-2257
 +
|[[Cegielnia Bielowice|Nowy Sącz]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/2268|2268]]
 +
|WLs50
 +
|1973
 +
| style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Sułów
 +
|-
 +
|[[WLs50/2279|2279]]
 +
|WLs50
 +
|1974
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|WLs50-2279
 +
|[[Cegielnia Bielowice|Nowy Sącz]]
 +
|-
 +
|[[4Wls50/01|01]]
 +
|4Wls50
 +
|1975
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|1040
 +
|Wls50-01
 +
|[[Nasycalnia Podkładów Czeremcha|Czeremcha]]
 +
|-
 +
|[[WLs50M1/003|003]]
 +
|WLs50M1
 +
|1990
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wyrzyska Kolej Powiatowa|Białośliwie]]
 +
|-
 +
|[[WLs50M3/044|044]]
 +
|WLs50M3
 +
|1992
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|WLs50-6
 +
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 +
|}
  
 
== Przypisy ==
 
== Przypisy ==
Linia 74: Linia 659:
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
[[WLp50]] - lokomotywa o podobnej mocy
+
[[Wlp50]] - lokomotywa o podobnej mocy
  
 
<br/>
 
<br/>
Linia 89: Linia 674:
 
[[Kategoria:WLs40|*]]
 
[[Kategoria:WLs40|*]]
 
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
__NOCACHE__
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/WLs40