Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
|nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | ||
− | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>'' | + | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''<br/> |
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]] |
|rok_budowy = 1898 | |rok_budowy = 1898 | ||
− | |cel_budowy = | + | |cel_budowy = |
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 1993 | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
|rozstaw_szyn = 785 mm | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
− | |pierwotny_prześwit = | + | |pierwotny_prześwit = |
|rok_przekucia = | |rok_przekucia = | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
− | |długość_czynnego_odcinka = 6 | + | |długość_czynnego_odcinka = 6 km |
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
|linie_rozebrane = | |linie_rozebrane = | ||
− | |długość_zlikwidowanych_linii = | + | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km |
|stacje_styczne = Racibórz Markowice | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
|inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2008 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2008 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi bazę pod turystyczne przewozy kolejowe będąc jedną z nielicznych zachowanych w dobrym stanie stacji, przy której ostały się jeszcze wąskie tory. | |
+ | |||
== Historia == | == Historia == | ||
=== Geneza powstania i budowa === | === Geneza powstania i budowa === | ||
− | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe | + | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. |
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy: | Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy: | ||
Linia 55: | Linia 48: | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
− | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe | + | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymało prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza. |
− | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania | + | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania. |
− | === | + | === Dzieje kolei przed wojną === |
− | + | === Po 1945 - w strukturach GKW === | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | === Po 1945 - w strukturach GKW | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. |
− | + | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | |
− | + | ! style="width:110px"|Data otwarcia | |
− | + | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | |
− | |||
− | ! | ||
− | ! style="width:110px"| | ||
− | ! | ||
|- | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 2 |
− | | | + | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} |
− | | | ||
− | |||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 3 |
− | | | + | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} |
− | | | ||
− | |||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | 4 | |
− | | | + | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | |
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 5 |
− | | | + | | stacja normalnotorowa Markowice |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} |
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 6 |
− | + | | Tartak "Lukasine" | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 7 |
− | | | + | | Tartak "Paproć" |
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 8 |
− | | | + | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} |
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 9 |
− | | | + | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} |
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 10 |
− | | | + | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) |
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 11 |
− | | | + | | Żwirownia "Arndt & Baron" |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | |
− | |||
− | | style=" | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 12 |
− | + | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style=" | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | ==== | + | === Niezrealizowane projekty === |
+ | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
+ | |||
+ | == Tabor == | ||
+ | ===Historyczny=== | ||
+ | W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP. | ||
+ | ===Obecnie=== | ||
+ | Zestawienie (niepełne) taboru stacjonującego w Rudach: | ||
+ | |||
+ | === Parowozy === | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" |Typ | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
+ | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
− | ! | + | ! Oznaczenie |
− | |||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Tw53/2647|2647]] |
− | | | + | | Tw53 |
− | | | + | | Chrzanów |
− | | | + | | 1954 |
− | | | + | | 13963/54 |
− | | style="background-color:#80FFFF;" | + | | 785 |
+ | | Tw53-2566 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Las49/3343|3343]] |
− | | | + | | Las49 |
− | | | + | | Chrzanów |
− | | | + | | 1954 |
− | | | + | | 1655/53 |
+ | | 785 | ||
+ | | Las49-3343 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Ryś/2002|2002]] |
− | | | + | | Ryś |
+ | | Chrzanów | ||
+ | | 1950 | ||
+ | | 719/50 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | Tkb27 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |w naprawie | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Tw53/3996|3996]] |
− | | | + | | Tw53/Pw53 |
− | | | + | | Chrzanów |
− | | | + | |1955/1997/9 |
− | | | + | | 13969/54 |
− | | style="background-color:# | + | | 785 |
− | | | + | | Pw53-02 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | ||
+ | | przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Prawdopodobnie zachowały się skrzynie wodne | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Tw9/?|?]] |
− | | | + | | Tw9 |
− | | | + | | Schwartzkopf |
− | | | + | | ? |
− | | | + | | ? |
− | | style="background-color:# | + | | 785 |
− | | | + | | Tw9-8 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | ||
+ | | na stacji znajduje się kocioł i jedno koło | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[T40/?|?]] |
− | | | + | | T40 |
− | | | + | | AEG |
− | | | + | | ? |
− | | | + | | ? |
− | | style="background-color:# | + | | 785 |
− | | | + | | Tw9-? |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | ||
+ | | na stacji znajdują się skrzynie wodne z ostatniego egzemplarza tej serii | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Kp4/?|?]] |
− | | | + | | Kp4 |
− | | | + | | Chrzanów? |
− | | | + | | ? |
− | | | + | | ? |
− | | style="background-color:# | + | | ? |
− | | | + | | Kp4 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | ||
+ | | rama parowozu | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Borsig B n2t/12050|12050]] |
− | + | | ? | |
− | | | + | | Borsig |
− | | | + | | 1929 |
− | + | | 12050/29 | |
− | + | | 785 | |
− | + | | Bez oznaczeń | |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Eksponat | |
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style="background-color:# | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | ==== | + | === Lokomotywy typów WLs75, WLs150, WLs180, L30H oraz L45H === |
+ | |||
+ | {{Lw kwerenda istniejące|kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach}} | ||
+ | |||
+ | === Pozostałe pojazdy trakcyjne === | ||
+ | |||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 426: | Linia 244: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[A20D-P/25076|25076]] |
− | | | + | | A20D-P |
− | | | + | | 1985 |
− | | | + | | 750 |
− | | | + | | MBxd2-308 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiony |
− | | | + | | wagon motorowy<br/>ex. 1000mm obecne wózki pochodzą Mbxd2-225 |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[A20D-P/25194|25194]] |
− | | | + | | A20D-P |
− | | | + | | 1986 |
− | | | + | | 750 |
− | | | + | | MBxd2-218 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | wagon motorowy |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs50/2088|2088]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
+ | | 1970 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | 2WLs50-2088 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs50/2244|2244]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
+ | | ? | ||
+ | | 785 | ||
+ | | brak | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs40/1189|1189]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
− | | | + | | 1961 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | 10 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona |
− | | | + | | Pęknięty blok silnika |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs40|????]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
− | | | + | | ???? |
− | | | + | | 800 |
− | | | + | | ?? |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona |
− | | | + | | Brak wiązarów |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs40/377|377]] |
− | | | + | | WLs40 |
+ | | 1955 | ||
+ | | 600 | ||
+ | | ? | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs40/372|372]] |
− | | | + | | WLs40 |
+ | | 1955 | ||
+ | | 600 | ||
+ | | ? | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs50M3/044|044]] |
− | | | + | | WLs50M3 |
+ | | 1992 | ||
+ | | 600 | ||
+ | | WLs50-6 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Las49/3343|3343]] |
− | + | | Las49 | |
− | + | | 1954 | |
− | + | | 785 | |
− | + | | Las49-3343 | |
− | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style="background-color:#80FF89;" | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[???]] |
− | | | + | | Siemens elektrowóz |
− | | | + | | 1896 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | ??? |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna |
− | | | + | | Brak m.in. reflektorów i części osprzętu elektr. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
+ | | [[2WLs50/1732|1732]] | ||
+ | | 2WLs50 | ||
+ | | 1965 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | ???? | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
+ | | | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | ====Wagony | + | ====Wagony pasażerskie==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
− | |||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 587: | Linia 354: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | ??? |
− | | | + | | A20D-P |
− | + | | 1988 | |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | Bxhpi 00-450034-236-7 |
− | | | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wagon doczepny<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> |
|- | |- | ||
− | | | + | | ??? |
− | | | + | | A20D-P |
− | + | | 1988 | |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | Bxhpi 00-450034-237-5 |
− | | | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wagon doczepny<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> |
|- | |- | ||
− | | | + | | ??? |
− | + | | A20D-P | |
− | + | | 1988 | |
− | + | | 785 | |
− | + | | Bxhpi 00-450034-238-3 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wagon doczepny<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | == | + | == Zestawienie historyczne == |
− | + | ||
− | + | Zestawienie spalinowych pojazdów trakcyjnych stacjonujących w przeszłości i obecnie na stacji Rudy. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Zestawienie obecnie nie obejmuje wagonów motorowych oraz lokomotyw typu WLs40/50 i pochodnych oraz różnego rodzaju lokomotyw kopalnianych. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | {{Lw kwerenda wg stacji|stacja=Rudy}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |