Cukrownia Mątwy

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Zakład otwarto w 1879 roku. W 1889 wybudowano bocznicę normalnotorową do stacji Mątwy. W 1893 roku uruchomiono kolejkę buraczaną o prześwicie 750mm, trasa od początku była obsługiwana przez parowozy. W czasie okupacji hitlerowskiej sieć uzyskała połączenie z kolejkami cukrowni Kruszwica oraz Tuczno (przejętej po cukrowni Wierzchosławice). W 1947 fabryka zostaje zamknięta i przejęta przez mątewskie zakłady sodowe. Tabor i torowisko przechodzi na własność cukrowni Kruszwica, mimo to lokomotywy do 1951 roku stacjonują w mątewskiej parowozowni[1]. Ostatnim używanym odcinkiem była linia Balczewo-Szarlej/Karczyn, zamknięto ją w 1995 roku i zlikwidowano 2 lata później[2].

Przypisy[edytuj]

  1. Bogdan Pokropiński, Transport wodny i kolejowy cukrowni Mątwy; Świat Kolei 1/1996
  2. Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013