EU47 (E583)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
EU47, E583, P160DC
TRAXX-P160-DC-Hetman.jpg
Lokomotywa E583.001 należąca do Kolei Mazowieckich.
Przeznaczenie lokomotywy lokomotywa pasażerska
Przewoźnik Koleje Mazowieckie
Oznaczenie przewoźnika EU47 początkowo E583
Producent Bombardier
Lata budowy 2011
Liczba członów 1
Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa 85 ton
Długość ze zderzakami 18900 mm
Szerokość 2977 mm
Rozstaw osi skrajnych {{{rozstaw_osi_skrajnych}}}
Nacisk osi na szyny {{{nacisk_osi}}}
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3kV
Liczba silników 4
Moc ciągła 5600kW
Maksymalna siła pociągowa {{{siła_pociągowa}}}
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Sterowanie wielokrotne jest
System hamulca Oerlikon + ED
System ogrzewania elektryczne
Lokomotywy te są nazywane „Hetman”.


EU47 (E583)-normalnotorowa lokomotywa elektryczna eksploatowana od 2011 roku przez Koleje Mazowieckie do prowadzenia pociągów push-pull.

Historia eksploatacji[edytuj]

EU47 to oznaczenie lokomotyw TRAXX P160DC eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie. Oznaczenie to jest jednak błędne, ponieważ te lokomotywy nie są wielosystemowe oraz uniwersalne. Ma ono tylko nawiązywać do tradycyjnych oznaczeń PKP. Malatura natomiast jest efektem konkursu wygranego przez studentkę SGGW i jest twórczym rozwinięciem logo przewoźnika. KM zamówiły 11 takich lokomotyw, które skutecznie wyparły lokomotywy EU07. Prowadzą one pociągi zmiennokierunkowe zestawione z wagonów piętrowych i wagonu sterowniczego. Lokomotywy EU47 (E583) noszą nazwę Hetman, która została wybrana w drodze konkursu. Każda lokomotywa ma swojego patrona, a dokładniej postać historyczną pełniącą funkcję hetmana wielkiego koronnego lub litewskiego.

Ciekawostki[edytuj]

W 2013r. włoska firma A.C.M.E wydała w skali H0 model lokomotywy EU47-011.

Linki[edytuj]

https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=serie&typ=1&seria=124&title=EU47

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx

http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/kolej/lokomotywy-elektryczne/1756-eu47