Kolej leśna
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP[edytuj]
Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | Długość linii maksymalnie/obecnie (km) | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | 75 | Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup |
Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana | 5,6 | |
Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia | po 1900 | około 1934 | 700 | Zlikwidowana | ||
Kolej leśna w Czarnej Białostockiej | 1919 | 1990 | 600 | Nieczynna | 150/48 | W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności |
Kolej Leśna Hajnówka | 1917 | 600 | Czynna | 360/>18 | Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło. |