Ls300

Z Enkol
(Przekierowano z SM30)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Ls300 (SM30)
SM30 Warszawa Zachodnia.jpg
Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika SM30, Ls300
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1957-1970
Układ osi Bo'Bo'
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 36 ton
Nacisk osi na szyny 9 ton
Średnica kół 850 mm
Długość ze zderzakami 10140 mm
Szerokość 3000 mm
Wysokość 4300 mm
Prędkość konstrukcyjna 60 km/h
Maksymalna siła pociągowa 7500 kG
Typ silnika spalinowego 2DSVa-350
Moc znamionowa 257 kW (350 KM)
Zapas paliwa 750 l
Rodzaj przekładni elektryczna
System hamulca samoczynny Knorra
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak

Ls300 (1D) - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na PKP oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30.

Konstrukcja lokomotywy[edytuj]

Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie Bo'Bo'. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu 16H12A produkowane na licencji firmy Henschel. Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.

Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.

Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich[edytuj]

SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".

W roku 1974 ponownie rozpoczęto przebudowy, a w ciągu następnych lat do standardu SP30 przystosowano następne 106 lokomotyw. Konstrukcja nowych maszyn pozostała prawie wcale niezmienna względem pierwowzoru: w związku z chęcią dostosowania modelu do obsługi pasażerskiej zamontowano instalację ogrzewania elektrycznego (500V), dzięki której możliwe jest ogrzewanie do trzech wagonów. Niektóre przebudowy obok ZNTK Nowy Sącz były wykonywane przez Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar - Fablok. W SP30 zachowano dotychczasowe numery inwentarzowe.

Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.

Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w Skansen Kolejowy w Kościerzynie, SP30-194 w kolekcji Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz SP30-218 w Parowozownia Skierniewice.

Dane techniczne SP30[edytuj]

Dane techniczne:

Producent: ZNTK Nowy Sącz, Fablok

Lata produkcji: 1970 - 1978*

Układ osi: Bo'Bo'

Długość ze zderzakami: 10140 mm

Średnica kół: 850 mm

Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h

System ogrzewania: 500V

  • - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974


Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna)[edytuj]

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
Ls300/3532 1958 Sprawna 1435 mm Nieznany SM30-507 Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu NG 2016.11.10 KSK Wrocław
Ls300/3544 1960 Eksponat 1435 mm Nieznany SM30-513 Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu
Ls300/6253 1961 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-553 Zakłady Chemiczne Oświęcim
Ls300/6254 1961 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-554 Cukrownia Pastuchów
Ls300/6258 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-558 East Trading Company
Ls300/6262 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-562 P.U.W. Grobla w Pszczółkach
Ls300/6263 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-563 Kopalnia Węgla Kamiennego "Katowice"
Ls300/6264 1962 Złom 1435 mm Nieznany SM30-564 Cukrownia "Klemensów"
Ls300/6265 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-565 Zakłady Mechaniczne "Mystal" w Myszkowie
Ls300/6271 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-571 PMP-PW Katowice
Ls300/6272 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-572 PMP-PW Katowice
Ls300/6279 1962 Sprawna 1435 mm Nieznany Brak oznaczeń Zakłady Metalurgiczne "Pomet" w Poznaniu
Ls300/6449 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-596 Zakłady Celulozy i Papieru Świecie
Ls300/6450 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-597 Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego w Łowiczu
Ls300/6456 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-603 Zakłady Mechaniczne H. Cegielskiego - Poznań
Ls300/6457 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-604 Huta "Ferrum" w Katowicach
Ls300/6460 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-607 PPZM Katowice - oddział Zębiec
Ls300/6463 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-608 Walcownia Metali Nieżelaznych "Łabędy" w Gliwicach
Ls300/6542 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-599 Kopalnia Węgla Kamiennego "Mysłowice"
Ls300/6464 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-609 Zakłady Mechaniczne Ursus w Warszawie
Ls300/6466 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-611 Pollena Nowy Dwór Mazowiecki
Ls300/6467 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-612 Kopalnia Węgla Kamiennego "Szombierki" w Bytomiu
Ls300/6686 1964 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-679 Huta Batory w Chorzowie
Ls300/7711 1968 Eksponat 1435 mm Nieznany SM30-984 Parowozownia Jarocin