Tarcza zaporowa
Tarcza zaporowa - kolejowe urządzenie sygnalizacyjne dające sygnały zabraniające lub zezwalające na jazdę po torach stacyjnych. Zgodnie z instrukcją E1 – sygnały na tarczach zaporowych należą do sygnałów zamknięcia toru.
Tarcza zaporowa kształtowa[edytuj]
Tarcza zaporowa kształtowa składa się z czarnej latarni z białym kołem z czarną kresą, umieszczonej na słupie. Tarcza zaporowa kształtowa pokazuje jednakowe sygnały w dzień i w nocy.
Latarnia tarczy zaporowej posiada z tyłu dwa otwory tworzące dwa światła w poziomie, w przypadku kiedy tarcza pokazuje sygnał Z1 "Stój!", lub wznoszące się pod kątem 45° w stronę prawą, w przypadku, gdy tarcza pokazuje sygnał zezwalający na jazdę (Z2). Jeśli tarcza zaporowa może wyświetlać tylko sygnał Z1 to posiada z tyłu latarni tylko jeden okrągły otwór przepuszczający mleczne białe światło.. Jeżeli miejsce ustawienia tarczy jest dobrze oświetlone to można tarczy nie oświetlać w porze nocnej co stwierdza instrukcja iE-1.
Sygnały na tarczach zaporowych są ważne zarówno dla jazd manewrowych, jak i pociągowych.
Tarczę zaporową ustawia się z prawej strony toru, do którego się ona odnosi.