Edytujesz 409Da
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
|typ_lokomotywy = 409Da, Ls180 | |typ_lokomotywy = 409Da, Ls180 | ||
− | |przewoźnik = [[PKP | + | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie |
|oznaczenie_przewoźnika = SM04 | |oznaczenie_przewoźnika = SM04 | ||
|producent = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]] | |producent = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]] | ||
− | |lata_budowy = 1969-1978 | + | |lata_budowy = 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995 |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 24 t | |masa_służbowa = 24 t | ||
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami = |
− | |szerokość = | + | |szerokość = |
− | |wysokość = | + | |wysokość = |
− | |rozstaw_osi_skrajnych = | + | |rozstaw_osi_skrajnych = |
− | |średnica_kół = | + | |średnica_kół = |
|rozstaw_szyn = 1435 mm | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
− | |zapas_paliwa = | + | |zapas_paliwa = |
− | |typ_silnika = | + | |typ_silnika = |
|moc_znamionowa = 180 KM | |moc_znamionowa = 180 KM | ||
− | |siła_pociągowa = | + | |siła_pociągowa = |
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
|prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h | |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h | ||
|nacisk_osi = 12 t | |nacisk_osi = 12 t | ||
− | |system_hamulca = | + | |system_hamulca = |
− | |system_ogrzewania = | + | |system_ogrzewania = |
− | |sterowanie_wielokrotne = | + | |sterowanie_wielokrotne = |
|uwagi = | |uwagi = | ||
− | |grafika | + | |opis_zdjęcia = |
− | | | + | }} <!---{{Lokomotywa spalinowa infobox |
− | }} | + | | seria_lokomotywy=SM04 |
− | + | | grafika=SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg | |
− | '''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04 | + | | opis=SM04-002, Chabówka |
+ | | producent={{flaga|POL}} [[Zastal]]<br />{{flaga|POL}} [[Mystal]]<br />{{flaga|POL}} [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego|ZNTK]] [[Oleśnica]] | ||
+ | | lata_budowy=1972-1995 | ||
+ | | układ_osi=B | ||
+ | | masa_służbowa=24 tony | ||
+ | | długość_ze_zderzakami=6940 mm | ||
+ | | szerokość=2970 mm | ||
+ | | wysokość=3380 mm | ||
+ | | rozstaw_osi_skrajnych=2500 mm | ||
+ | | średnica_kół=950 mm | ||
+ | | zapas_paliwa=250l | ||
+ | | typ_silnika=14H6 | ||
+ | | moc_znamionowa=133 kW/180 KM | ||
+ | | siła_pociągowa=~70,2 kN (7020 kG) | ||
+ | | rodzaj_przekładni=mechaniczna | ||
+ | |prędkość_konstrukcyjna=30 km/h | ||
+ | | nacisk_osi=120kN (12000kG) +/- 3% | ||
+ | | system_hamulca=powietrzny Knorr | ||
+ | |sterowanie_wielokrotne=brak | ||
+ | | system_ogrzewania=wodne z układu chłodzenia (2 kaloryfery w kabinie maszynisty) | ||
+ | | uwagi= | ||
+ | | galeria_commons=category:PKP class SM04 | ||
+ | }}---> | ||
+ | '''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04) ) - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]]. | ||
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie [[Silnik wysokoprężny|silnika wysokoprężnego]] o większej mocy, budowanego na licencji firmy [[Henschel]]. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 [[koń mechaniczny|KM]], jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM. | Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie [[Silnik wysokoprężny|silnika wysokoprężnego]] o większej mocy, budowanego na licencji firmy [[Henschel]]. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 [[koń mechaniczny|KM]], jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM. | ||
{{clear|left}} | {{clear|left}} | ||
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach: | Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach: | ||
− | * [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978 | + | * [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978, |
− | * [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989 | + | * [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989, |
− | * [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy | + | * [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy, w latach 1990-1995. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie '''409Da'''. Na stanie [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w [[Sędziszów|Sędziszowie]], przejęte na początku [[lata 90. XX wieku|lat 90.]] i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie. | |
− | + | == Zestawienie egzemplarzy == | |
− |