Edytujesz Brigadelokomotive
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|typ_lokomotywy = Brigadelokomotive | |typ_lokomotywy = Brigadelokomotive | ||
|przewoźnik = [[HFB]], [[PKP]], [[przemysł]] | |przewoźnik = [[HFB]], [[PKP]], [[przemysł]] | ||
− | |oznaczenie_przewoźnika = HFB 201-2896 (z przerwami), na PKP | + | |oznaczenie_przewoźnika = HFB 201-2896 (z przerwami), na PKP [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Tx1|Tx1]], w przemyśle oznaczenia różne |
|grafika = [[Plik:Wenecja_Museum_(9).jpg|290px]] | |grafika = [[Plik:Wenecja_Museum_(9).jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = Parowóz HF w skansenie w Wenecji | |opis_zdjęcia = Parowóz HF w skansenie w Wenecji | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
|układ_osi = D | |układ_osi = D | ||
|rozstaw_osi_skrajnych = 2260 mm | |rozstaw_osi_skrajnych = 2260 mm | ||
− | |rozstaw_osi_sztywnych = | + | |rozstaw_osi_sztywnych = |
|średnica_kół_napędowych = 600 mm | |średnica_kół_napędowych = 600 mm | ||
|średnica_kół_tocznych = | |średnica_kół_tocznych = | ||
|ciśnienie_pary = 15 bar | |ciśnienie_pary = 15 bar | ||
|powierzchnia_rusztu = 0,42 m² | |powierzchnia_rusztu = 0,42 m² | ||
− | |powierzchnia_ogrzewalna = | + | |powierzchnia_ogrzewalna = |
|powierzchnia_przegrzewacza = Brak | |powierzchnia_przegrzewacza = Brak | ||
|typ_silnika_parowego = bliźniaczy na parę nasyconą | |typ_silnika_parowego = bliźniaczy na parę nasyconą | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
|skok_tłoka = 240 mm | |skok_tłoka = 240 mm | ||
|rodzaj_rozrządu = Stephenson | |rodzaj_rozrządu = Stephenson | ||
− | |moc_znamionowa = 65 KM | + | |moc_znamionowa = 65 KM (48 kW) |
|siła_pociągowa = 20,35 kN | |siła_pociągowa = 20,35 kN | ||
|prędkość_konstrukcyjna = 15 km/h (25 km/h*) | |prędkość_konstrukcyjna = 15 km/h (25 km/h*) | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
|masa_napędowa = 12 t | |masa_napędowa = 12 t | ||
|nacisk_osi = 3,0 t | |nacisk_osi = 3,0 t | ||
− | |typ_tendra = | + | |typ_tendra = |
|zapas_węgla = 0,7 t | |zapas_węgla = 0,7 t | ||
|zapas_wody = 1,1 m³ | |zapas_wody = 1,1 m³ | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
|system_ogrzewania = Brak | |system_ogrzewania = Brak | ||
|swiadectwo_typu = | |swiadectwo_typu = | ||
− | |uwagi = * - po rekonstrukcji podwozia w niektórych egzemplarzach | + | |uwagi = * - po rekonstrukcji podwozia w niektórych egzemplarzach |
}} | }} | ||
− | '''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa| | + | '''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa|Wąskotorowa]] [[parowóz|Lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}} | {{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |