Edytujesz Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|nazwa_kolei = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała | |nazwa_kolei = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała | ||
|nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/> | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/> | ||
− | |grafika = [[Plik:Rogów-mapa.png| | + | |grafika = [[Plik:Rogów-mapa.png|300px|thumb]] |
|rok_budowy = 1915 | |rok_budowy = 1915 | ||
|cel_budowy = Zaopatrywanie linii frontu | |cel_budowy = Zaopatrywanie linii frontu | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 31.12.1996 nr rej.: 1000A | |wpis_do_rej_zab = 31.12.1996 nr rej.: 1000A | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
== Historia == | == Historia == | ||
− | + | '''Budowa i pierwsze lata eksploatacji (1915 - 1918)'''<br/> | |
Kolej Rogowska powstała w okresie I Wojny Światowej. Wtedy to, pod koniec listopada 1914 roku, miała miejsce bitwa w wyniku której wojskom niemieckim gen. Karla von Litzmanna otoczonym w kotle w pobliżu miejscowości Brzeziny udało się odepchnąć armię rosyjską nacierającą w kierunku Wrocławia. W wyniku tej akcji front zatrzymał się na długi okres na linii rzek Bzury, Rawki i Pilicy. Na wiosnę, w celu usprawnienia zaopatrywania wojsk, od stacji [[Kolej Warszawsko-Wiedeńska|Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej]] w Rogowie trzy ''Reserve Eisenbahn Kompanie'' rozpoczęły budowę [[Kolej Polowa|kolei polowej]] o prześwicie toru 600mm. W okresie od 28 lutego do 22 marca 1915 roku ułożono całą linię przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Rozpoczęto wtedy też budowę odnogi w kierunku Nowego Miasta nad Pilicą, która jednak do czasu kolejnego przesunięcia frontu na wschód dotarła tylko do miejscowości Żdżary. Wtedy też zaprzestano dalszej rozbudowy sieci kolei. | Kolej Rogowska powstała w okresie I Wojny Światowej. Wtedy to, pod koniec listopada 1914 roku, miała miejsce bitwa w wyniku której wojskom niemieckim gen. Karla von Litzmanna otoczonym w kotle w pobliżu miejscowości Brzeziny udało się odepchnąć armię rosyjską nacierającą w kierunku Wrocławia. W wyniku tej akcji front zatrzymał się na długi okres na linii rzek Bzury, Rawki i Pilicy. Na wiosnę, w celu usprawnienia zaopatrywania wojsk, od stacji [[Kolej Warszawsko-Wiedeńska|Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej]] w Rogowie trzy ''Reserve Eisenbahn Kompanie'' rozpoczęły budowę [[Kolej Polowa|kolei polowej]] o prześwicie toru 600mm. W okresie od 28 lutego do 22 marca 1915 roku ułożono całą linię przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Rozpoczęto wtedy też budowę odnogi w kierunku Nowego Miasta nad Pilicą, która jednak do czasu kolejnego przesunięcia frontu na wschód dotarła tylko do miejscowości Żdżary. Wtedy też zaprzestano dalszej rozbudowy sieci kolei. | ||
Zaplecze techniczne usytuowano na stacji stycznej z koleją normalnotorową w Rogowie (dziś jest to stacja [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]). Wybudowano tam między innymi drewnianą parowozownie z 10 stanowiskami, która jednak nie dotrwała do naszych czasów. Powstały także warsztaty wyposażone w maszynę parową, która napędzała rozmaite obrabiarki za pośrednictwem wału przechodzącego pod sufitem przez cały budynek. W warsztatach tych zlokalizowano dodatkowo elektrownie, dzięki czemu stacja, a później i Rogów doczekał się elektryczności znacznie wcześniej niż okoliczne miejscowości. | Zaplecze techniczne usytuowano na stacji stycznej z koleją normalnotorową w Rogowie (dziś jest to stacja [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]). Wybudowano tam między innymi drewnianą parowozownie z 10 stanowiskami, która jednak nie dotrwała do naszych czasów. Powstały także warsztaty wyposażone w maszynę parową, która napędzała rozmaite obrabiarki za pośrednictwem wału przechodzącego pod sufitem przez cały budynek. W warsztatach tych zlokalizowano dodatkowo elektrownie, dzięki czemu stacja, a później i Rogów doczekał się elektryczności znacznie wcześniej niż okoliczne miejscowości. | ||
− | |||
Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF): | Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF): | ||
* Cn2t+Cn2t [[Zwilling]] | * Cn2t+Cn2t [[Zwilling]] | ||
− | * Dn2t [[ | + | * Dn2t [[Brigadelok]] |
* En2t | * En2t | ||
− | oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''. | + | oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''.<br/> |
− | |||
Latem 1915 roku, gdy po przesunięciu się frontu dalej na wschód linia kolei przestała być potrzebna wojsku, uruchomiono na niej towarowe przewozy płodów rolnych i drewna z okolicznych lasów. Jeszcze w okresie trwania wojny w 1917 roku wprowadzono także pierwsze ogólnodostępne pociągi osobowe łączące Rogów z Białą Rawską. | Latem 1915 roku, gdy po przesunięciu się frontu dalej na wschód linia kolei przestała być potrzebna wojsku, uruchomiono na niej towarowe przewozy płodów rolnych i drewna z okolicznych lasów. Jeszcze w okresie trwania wojny w 1917 roku wprowadzono także pierwsze ogólnodostępne pociągi osobowe łączące Rogów z Białą Rawską. | ||
− | + | '''Okres międzywojenny'''<br/> | |
− | + | Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku. | |
− | Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku | ||
== Żródła == | == Żródła == |