Edytujesz Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|nazwa_kolei = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała | |nazwa_kolei = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała | ||
|nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/> | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/> | ||
− | |grafika = [[Plik:Rogów-mapa.png| | + | |grafika = [[Plik:Rogów-mapa.png|300px|thumb]] |
|rok_budowy = 1915 | |rok_budowy = 1915 | ||
|cel_budowy = Zaopatrywanie linii frontu | |cel_budowy = Zaopatrywanie linii frontu | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 31.12.1996 nr rej.: 1000A | |wpis_do_rej_zab = 31.12.1996 nr rej.: 1000A | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF): | Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF): | ||
* Cn2t+Cn2t [[Zwilling]] | * Cn2t+Cn2t [[Zwilling]] | ||
− | * Dn2t [[ | + | * Dn2t [[Brigadelok]] |
* En2t | * En2t | ||
oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''. | oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''. | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
[[Plik:Węzeł Rawa Maz.png|thumb|200px|left|Mapa z początku lat 20' XX w. z widocznym odgałęzieniem linii do Żdżar w Rawie Mazowieckiej]] | [[Plik:Węzeł Rawa Maz.png|thumb|200px|left|Mapa z początku lat 20' XX w. z widocznym odgałęzieniem linii do Żdżar w Rawie Mazowieckiej]] | ||
Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku i do dzisiejszych czasów nie pozostał w terenie po niej właściwie żaden ślad. O jej istnieniu świadczą wiec tylko dokumenty archiwalne i mapy z tamtego okresu. | Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku i do dzisiejszych czasów nie pozostał w terenie po niej właściwie żaden ślad. O jej istnieniu świadczą wiec tylko dokumenty archiwalne i mapy z tamtego okresu. | ||
+ | |||
== Żródła == | == Żródła == |