Edytujesz Ls800

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
  |typ_lokomotywy=Ls800 (SM42)
 
  |typ_lokomotywy=Ls800 (SM42)
  |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]], [[Przewozy Regionalne|Przewozy Regionalne (PolRegio)]]
+
  |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]]
  |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42, SU42, SP42
+
  |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42
 
  |grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]]
 
  |grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]]
  |opis_zdjęcia=Lokomotywa SM42-2355 należąca do [[LOTOS Kolej]].
+
  |opis_zdjęcia=Lokomotywa Ls800
 
  |producent=[[Fablok]] Chrzanów
 
  |producent=[[Fablok]] Chrzanów
 
  |lata_budowy=1965-1992
 
  |lata_budowy=1965-1992
Linia 24: Linia 24:
 
  |system_hamulca=Oerlikon
 
  |system_hamulca=Oerlikon
 
  |sterowanie_wielokrotne=jest
 
  |sterowanie_wielokrotne=jest
  |system_ogrzewania=brak/jest<ref>Tylko w lokomotywach 101D.</ref>
+
  |system_ogrzewania=brak
 
  |uwagi=
 
  |uwagi=
 
}}
 
}}
 +
{{rozbuduj}}
  
 
+
'''Ls800''' (SM42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref> - Lokomotywa zaprojektowana do obsługi ciężkich prac manewrowych, a także do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.  
'''Ls800''' (SM42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa zaprojektowana do obsługi ciężkich prac manewrowych, a także do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.  
 
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Projekt lokomotywy zrodził się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu, przy współpracy z Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Silników Spalinowych w Warszawie. W głównym zamierzeniu lokomotywy te miały zastąpić parowozy w ruchu manewrowym, jednak używano je również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych i osobowych na szlakach niezelektryfikowanych. Lokomotywy produkowane były w latach 1965-1992 w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie. Wyprodukowano 1822 egzemplarze, w tym 1157 lokomotyw dla [[PKP]].  
+
Projekt lokomotywy zrodził się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu, przy współpracy z Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Silników Spalinowych w Warszawie. W głównym zamierzeniu lokomotywy te miały zastąpić parowozy w ruchu manewrowym, jednak używano je również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych i osobowych na szlakach niezelektryfikowanych.  
  
 
== Budowa lokomotywy ==
 
== Budowa lokomotywy ==
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch wózkach dwuosiowych w układzie Bo'Bo'. Cztery silniki trakcyjne ''LSf-430'' o mocy 173 kW,  zawieszone są na osiach systemem tramwajowym. W pierwszych typach lokomotyw zastosowano wózki typu ''6D'' z oparciem w układzie bujakowym. Lokomotywy od nr. 521 wyposażone są w lżejsze wózki typu ''1LN'' bez [[belka bujakowa|belki bujakowej]]. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22]] o mocy 588 kW (800 KM). Silnik połączony jest z prądnicą główną ''LSPa-740'' o mocy 588kW. Pudło lokomotywy składa się z trzech niesymetrycznych części. Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą główną, dalej kabina maszynisty a za kabiną przedział z aparaturą elektryczną.
 
 
== Odmiany i modernizacje ==
 
Wraz z lokomotywami ''Ls800'' w latach 1967-1978 powstała ich odmiana '''101D''' (SP42/SU42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref>, przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w ''101D'' za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu ''WB-5'' do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla [[PKP]] 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w [[Fablok|Fabloku]] przebudowano lokomotywy ''Ls800'', przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla [[PKP]] 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie ''SU42''. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji ''Ls800''. W latach 1999-2000 w zakładach [[ZNTK]] w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw ''101D''. Przebudowa polegała na usunięciu kotła ''WB-5'' a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie ''SU42'' oraz numerację 501-540.
 
W 1999r. przebudowano dwie należące do [[PTKiGK Rybnik]] lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako [[Ls1000]]. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki [[Dolnośląskie Linie Autobusowe]], a 002 do [[DB Cargo Polska]].
 
 
== Eksploatacja ==
 
{{rozbuduj}}
 
 
==Galeria==
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SM42-1602.jpg|Zmodernizowana lokomotywa SM42-1602 należąca do [[PKP Cargo]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SU42-534_Gdynia.JPG|Lokomotywa SU42-534 należąca do [[Przewozy Regionalne|Przewozów Regionalnych]] na dworcu w [[Gdynia Główna|Gdynii]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Wiskol2.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Wiskol.jpg|Lokomotywy SM42-2390 i SM42-2445 należące do firmy [[Wiskol]] z transportem szyn w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SM42-2427.jpg|Lokomotywa SM42-2427 należąca do [[LOTOS Kolej]] na dworcu w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
== Linki zewnętrzne ==
+
(...)
* [http://www.transportszynowy.pl/lokspalinowe.php SM42]
 
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok_6D Fablok 6D]
 
== Przypisy ==
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Ls800