Edytujesz Masa pojazdu kolejowego
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Geneza == | == Geneza == | ||
− | Historycznie | + | Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
== Rodzaje mas == | == Rodzaje mas == | ||
− | Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN | + | Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" definiuje: |
* [[Masa własna|martwą masę]] | * [[Masa własna|martwą masę]] | ||
* [[Masa projektowa|masę projektową]] | * [[Masa projektowa|masę projektową]] | ||
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową w gotowości do eksploatacji]] |
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową przy normalnym obciążeniu użytkowym]] |
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym]] |
* [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]] | * [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]] | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
− | Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas | + | Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas możamy znaleźć również w aktach prawnych, które definicyjnie są nadrzędne względem słownictwa normy, a tym bardziej słownictwa strony internetowej sklepu norm. |
− | == | + | == Słowniczek == |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
− | !BS EN | + | !BS EN 15633 !! PN-EN 15633 !! TSI Loc&Pas (PL) !! Francuski !! Niemiecki |
|- | |- | ||
|Dead mass || Martwa masa || Ciężar własny || Masse morte || Leermasse | |Dead mass || Martwa masa || Ciężar własny || Masse morte || Leermasse | ||
Linia 54: | Linia 49: | ||
|Operational mass, in working order || Masa operacyjna w gotowości do eksploatacji || || Masse opérationnelle en ordre de marche || Betriebsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs | |Operational mass, in working order || Masa operacyjna w gotowości do eksploatacji || || Masse opérationnelle en ordre de marche || Betriebsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs | ||
|- | |- | ||
− | |Operational mass under normal payload || Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym || | + | |Operational mass under normal payload || Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym || || Masse opérationnelle en charge normale || Betriebsmasse bei normaler Zuladung. |
|} | |} | ||