Edytujesz Mw63
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|opis_zdjęcia = Prototypowy, jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-130. Obecnie znajduje się w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]]. | |opis_zdjęcia = Prototypowy, jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-130. Obecnie znajduje się w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]]. | ||
|przewoźnik = [[PKP]], [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|SGKW]], [[FPKW]], [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie|MuzKol Sochaczew]], [[MOSIR Ełk]] | |przewoźnik = [[PKP]], [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|SGKW]], [[FPKW]], [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie|MuzKol Sochaczew]], [[MOSIR Ełk]] | ||
− | |oznaczenie_przewoźnika = [[ | + | |oznaczenie_przewoźnika = [[MBd1]], [[MBc1]] |
|producent = Warsztaty [[Gdańska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] w Lisewie | |producent = Warsztaty [[Gdańska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] w Lisewie | ||
|lata_budowy = 1963 - 1970 | |lata_budowy = 1963 - 1970 | ||
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|układ_członów = | |układ_członów = | ||
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa = 10,4 t |
|rozstaw_czopów_skrętu = | |rozstaw_czopów_skrętu = | ||
|długość_ze_zderzakami = | |długość_ze_zderzakami = | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
|rozstaw_szyn = 750mm, 785mm | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm | ||
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
− | |typ_silnika = | + | |typ_silnika = S59, S359, [[SW400]], S47A |
|producent_silnika = | |producent_silnika = | ||
|moc_silnika = | |moc_silnika = | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
Jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-137. Obecnie znajduje się na [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełckiej Kolei Wąskotorowj]] | Jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-137. Obecnie znajduje się na [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełckiej Kolei Wąskotorowj]] | ||
}} | }} | ||
− | '''Mw63''' - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach [[Żuławska Kolej Dojazdowa| | + | '''Mw63''' - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Żuławskiej Kolei Dojazdowej]] w {{w|Artykuł=Lisewo Malborskie|Tekst=Lisewie}}. Na [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]], w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub MBc1. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Prototypowy wagon motorowy zbudowano w 1958r, natomiast w latach 1963-70 zbudowano jeszcze 14 wagonów | + | Prototypowy wagon motorowy zbudowano w 1958r, natomiast w latach 1963-70 zbudowano jeszcze 14 wagonów (wszystkie na tor 750 mm). Na [[PKP]] oznaczono je serią MBd1 (MBc1 dla pojazdów z silnikami benzynowymi), przy czym prototypowy wagon oznaczono początkowo jako Mz108. |
− | Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi - najczęściej typu [[3Aw]]. Sporadycznie wagony te wykorzystywano do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich [[spalinowy zespół trakcyjny|spalinowych zespołów trakcyjnych]] typu [[A20D-P]] wagony te wycofywano z ruchu lub wykorzystywano w charakterze ciężkich drezyn, zmieniając tym samym oznaczenie serii na [[Dkd]]. Ponadto pod koniec lat 90-tych wagon motorowy | + | Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi - najczęściej typu [[3Aw]]. Sporadycznie wagony te wykorzystywano do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich [[spalinowy zespół trakcyjny|spalinowych zespołów trakcyjnych]] typu [[A20D-P]] wagony te wycofywano z ruchu lub wykorzystywano w charakterze ciężkich drezyn, zmieniając tym samym oznaczenie serii na [[Dkd]]. Ponadto pod koniec lat 90-tych wagon motorowy MBd1-125 trafił na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] i po naprawie średniej połączonej z przekuciem na 785 mm został oznaczony jako MBd1-281. W wagonie tym zainstalowano także typowe dla [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] podwójne zderzaki, zmodyfikowano czołownice i oświetlenie na czołach (reflektory od [[Lxd2]]). |
− | Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Żuławska Kolej | + | Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Żuławska Kolej Dojadowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] na [[Ełcka Kolej Dojazowa|Ełcką Kolej Dojazdową]] (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławską Kolej Dojazdową]]. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]] w roku 1994 przesłano na [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworską Kolej Dojazdową]], a następnie w 1999 na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]. |
− | Do dziś zachowały się wagony MBd1 | + | Do dziś zachowały się wagony MBd1 o numerach: 130 (sprawny, prototyp), 134, 138 (oczekujące remontu) w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]], 137 (odstawiony) w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa|EKW]]), 133 (w trakcie naprawy), 138 (niesprawny, przebudowany na doczepny) w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]) oraz 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu ([[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]). |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Opis techniczny == | == Opis techniczny == | ||
Linia 58: | Linia 51: | ||
=== Silnik i układ przeniesienia napędu === | === Silnik i układ przeniesienia napędu === | ||
− | W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star silnik | + | W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star silnik benzynowy S47A lub diesla S59. Z czasem podczas remontów zastępowano go silnikiem diesla S359 lub SW400. Silnik zblokowany jest ze sprzęgłem tarczowym oraz pięciobiegową skrzynią biegów, z której z kolei moment obrotowy przekazywany jest za pomocą wału do skrzyni nawrotno - rozdzielczej, a następnie za pomocą dwóch wałów napędowych do przekładni osiowych zabudowanych na obu zestawach kołowych. |
− | === Układ hamulcowy | + | === Układ hamulcowy === |
− | Wagon wyposażony jest w hamulec powietrzny (niesamoczynny i | + | Wagon wyposażony jest w hamulec powietrzny (niesamoczynny i samocznny) oraz w pomocniczy hamulec ręczny. Korby hamulca ręcznego znajdują się z obu końców wagonu. Powietrza niezbędnego do działania hamulca dostarcza sprężarka zamontowana u spodu wagonu. |
− | === Nadwozie | + | === Nadwozie === |
Wagon posiada nadwozie wykonane z profili stalowych, do których przyspawane jest zewnętrzne poszycie. Poszycie wewnętrzne przymocowane jest do szkieletu za pomocą drewnianych wstawek. | Wagon posiada nadwozie wykonane z profili stalowych, do których przyspawane jest zewnętrzne poszycie. Poszycie wewnętrzne przymocowane jest do szkieletu za pomocą drewnianych wstawek. | ||
− | + | Na obu bokach wagonu znajdują się pojedyncze drzwi przesuwne. Wnętrze wagonu podzielone jest na trzy przedziały. W jego środkowej części znajduje się przedział pasażerski z dziesięcioma miejscami siedzącymi, zaś na obu końcach znajdują się oddzielone ścianką przedziały dla maszynisty i kierownika pociągu. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
− | Plik: | + | Plik:Mbd1-281-karb-nastawnia1.jpg|Wagon motorowy MBd1-281 (ex MBd1-125) na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. |
− | + | Plik:Mbd1-281-karb1.jpg|MBd1-281 (ex MBd1-125) na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. | |
− | Plik: | + | Plik:DSC08019am.JPG|Wrak wagonu motorowego MBd1-138 na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]. |
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
Linia 116: | Linia 76: | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
− | [[Kategoria:Wąskotorowe wagony | + | [[Kategoria:Wąskotorowe wagony motorowe]] |