Edytujesz Nasielska Kolej Dojazdowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
− | Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto | + | Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane. |
== Tabor == | == Tabor == | ||
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów: | Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów: | ||
− | * [[Wagon spalinowy|wagony | + | * [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] Mz (1950–1952) |
* [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986) | * [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986) | ||
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991) | * [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991) | ||
− | * [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[ | + | * [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[Lxd2]] (1983–2002) |
− | * [[ | + | * [[Pług 802s|pług odśnieżny 802S]] (1990–2002) |
− | * [[Spalinowy zespoł trakcyjny|Spalinowe zespoły trakcyjne]] [[ | + | * [[Spalinowy zespoł trakcyjny|Spalinowe zespoły trakcyjne]] [[A208P]] (1992–2002) |
− | |||
− | |||
== Linia == | == Linia == | ||
Linia 52: | Linia 16: | ||
! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji | ! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji | ||
|- | |- | ||
− | | [[Nasielsk | + | | [[Nasielsk Wąskotorowy]] || 0 || Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe. |
|- | |- | ||
| [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 || | | [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 || | ||
Linia 70: | Linia 34: | ||
| [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. | | [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
==Źródła== | ==Źródła== | ||
Linia 78: | Linia 39: | ||
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} | ||
− | + | ||
− | |||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] |