Edytujesz Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, | + | Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowązywały przepisy [[Przepisy:W11|W11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Parowozy == | == Parowozy == | ||
− | + | Oznaczenie serii [[parowóz|parowozów]] składały się z symboli umieszczonych obok siebie, które oznaczały kolejno: | |
# pozycja pierwsza - rodzaj parowozu, | # pozycja pierwsza - rodzaj parowozu, | ||
# pozycja druga - układ osi, | # pozycja druga - układ osi, | ||
# pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie, | # pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie, | ||
− | |||
1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje: | 1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje: | ||
Linia 40: | Linia 35: | ||
: W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]]. | : W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 56: | Linia 44: | ||
* '''x''' - posiadający 4 osie napędne | * '''x''' - posiadający 4 osie napędne | ||
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | * '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | ||
− | |||
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]]. | Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Tendry == | == Tendry == | ||
− | Oznaczenie [[Tander|tendrów]] | + | Oznaczenie [[Tander|tendrów]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj tendra, | # rodzaj tendra, | ||
# pojemność zbiornika na wodę, | # pojemność zbiornika na wodę, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
− | # pochodzenie tendra | + | # pochodzenie tendra. |
− | |||
− | 1. Tendry wąskotorowe | + | 1. Tendry wąskotorowe dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie: |
:'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]], | :'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]], | ||
:'''Zt''' - tendry oddzielne. | :'''Zt''' - tendry oddzielne. | ||
Linia 79: | Linia 61: | ||
2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej. | 2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej. | ||
− | 3. Dla określenia liczby osi lokomotywy | + | 3. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosuje się symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
Linia 85: | Linia 67: | ||
4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku). | 4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku). | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 99: | Linia 73: | ||
[[Plik:Pxt48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]] | [[Plik:Pxt48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]] | ||
− | * '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru | + | * '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru PKP (MW-11)#Px48|Px48]]) |
* '''x''' - posiadający 4 osie | * '''x''' - posiadający 4 osie | ||
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | * '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | ||
− | |||
− | : Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, | + | : Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodbnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Lokomotywy spalinowe == | == Lokomotywy spalinowe == | ||
− | Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] | + | Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj lokomotywy, | # rodzaj lokomotywy, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj silnika, | # rodzaj silnika, | ||
− | # rodzaj przekładni | + | # rodzaj przekładni. |
− | |||
− | 1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe | + | 1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie: |
:'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego, | :'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego, | ||
:'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym. | :'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym. | ||
− | 2. Dla określenia liczby osi lokomotywy | + | 2. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosuje się symbole: |
:''(brak symbolu)'' - 2 osie napędne, | :''(brak symbolu)'' - 2 osie napędne, | ||
:'''y''' - 3 osie napędne, | :'''y''' - 3 osie napędne, | ||
Linia 135: | Linia 103: | ||
:'''n''' - osie przednia i tylna. | :'''n''' - osie przednia i tylna. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej | + | 3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosuje się następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | ||
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | :'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju przekładni | + | 4. Do określenia rodzaju przekładni stosuje się następujące symbole cyfrowe: |
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | :'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | ||
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | :'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | ||
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | :'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | ||
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | :'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
Linia 161: | Linia 121: | ||
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | * '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | ||
− | Do serii Ld1 | + | Do serii Ld1 zaliczamy następujące lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów Wls40, Wls50, 2Wls40, 2Wls50 i t.p.) |
− | |||
− | |||
− | |||
=== Lyd1 === | === Lyd1 === | ||
Linia 172: | Linia 129: | ||
* '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym | * '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym | ||
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | * '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | ||
− | |||
− | Do serii Lyd1 | + | Do serii Lyd1 zaliczamy następujące typy lokomotyw: |
* [[WLs150]] | * [[WLs150]] | ||
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D) | * [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D) | ||
− | |||
− | |||
=== Lyd2 === | === Lyd2 === | ||
Linia 186: | Linia 140: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 | + | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 jest [[L30H]]. |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Lxd2 === | === Lxd2 === | ||
− | |||
− | |||
* '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]] | * '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]] | ||
* '''x''' - posiadająca 4 osie napędne | * '''x''' - posiadająca 4 osie napędne | ||
Linia 200: | Linia 149: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 | + | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 jest [[L45H]]. |
+ | |||
− | |||
− | |||
== Wagony silnikowe == | == Wagony silnikowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do wagonów silnikowych, | # przynależność do wagonów silnikowych, | ||
# klasę wagonu, | # klasę wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj silnika, | # rodzaj silnika, | ||
− | # rodzaj przekładni | + | # rodzaj przekładni. |
− | |||
− | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych | + | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych jest symbol '''M'''. |
− | 2. Do określenia klasy wagonu | + | 2. Do określenia klasy wagonu stosuje się następujące symbole: |
:'''A''' - pierwsza klasa, | :'''A''' - pierwsza klasa, | ||
:'''B''' - druga klasa, | :'''B''' - druga klasa, | ||
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | :'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | ||
− | 3. Do określenia liczby osi | + | 3. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju silnika | + | 4. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | ||
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | :'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | ||
− | 5. Do określenia rodzaju przekładni | + | 5. Do określenia rodzaju przekładni stosuje się następujące symbole cyfrowe: |
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | :'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | ||
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | :'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | ||
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | :'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | ||
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | :'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
− | === | + | === MBc1 === |
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | * '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | ||
* '''B''' - drugiej klasy | * '''B''' - drugiej klasy | ||
− | * '' | + | * ''(brak symbolu)'' - posiadający 2 osie |
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | * '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | ||
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
− | Do serii | + | Do serii MBc1 zaliczane są wagony silnikowe typu [[Mw63]]. |
− | |||
− | |||
− | |||
=== MBd1 === | === MBd1 === | ||
Linia 269: | Linia 205: | ||
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
− | Do serii MBd1 | + | Do serii MBd1 zaliczane są wagony silnikowe typu [[Mw63]]. |
− | |||
− | |||
− | |||
=== MBxd1 === | === MBxd1 === | ||
Linia 282: | Linia 215: | ||
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
− | Do serii MBxd1 | + | Do serii MBxd1 zaliczamy następujące typy wagonów silnikowych: |
− | * [[ | + | * [[1MW]] |
* [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]]) | * [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]]) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
=== MBxd2 === | === MBxd2 === | ||
Linia 297: | Linia 227: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie) | + | Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie) do serii MBxd2 jest [[A20D-P]]. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Wózki spalinowe torowe == | == Wózki spalinowe torowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] | + | Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do spalinowych wózków torowych, | # przynależność do spalinowych wózków torowych, | ||
# rodzaj silnika. | # rodzaj silnika. | ||
− | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych | + | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych jest symbol '''Wm'''. |
− | 2. Do określenia rodzaju silnika | + | 2. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 328: | Linia 247: | ||
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | * '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | ||
− | Takie oznaczenie | + | Takie oznaczenie mają między innymi wózki silnikowe typu [[Wwm5]]. |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
== Drezyny silnikowe == | == Drezyny silnikowe == | ||
− | Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] | + | Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do drezyn silnikowych, | # przynależność do drezyn silnikowych, | ||
# rodzaj drezyny silnikowej, | # rodzaj drezyny silnikowej, | ||
Linia 339: | Linia 261: | ||
1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''. | 1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''. | ||
− | 2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej | + | 2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej stosuje się następujące symbole: |
:'''k''' - drezyna kryta, | :'''k''' - drezyna kryta, | ||
:'''o''' - drezyna odkryta. | :'''o''' - drezyna odkryta. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju silnika | + | 3. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 373: | Linia 281: | ||
== Wagony osobowe == | == Wagony osobowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# klasę wagonu, | # klasę wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
− | # rodzaj przejścia międzywagonowego | + | # rodzaj przejścia międzywagonowego. |
− | |||
− | 1. Do określenia klasy wagonu | + | 1. Do określenia klasy wagonu stosuje się następujące symbole: |
:'''A''' - pierwsza klasa, | :'''A''' - pierwsza klasa, | ||
:'''B''' - druga klasa, | :'''B''' - druga klasa, | ||
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | :'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | ||
− | 2. Do określenia liczby osi | + | 2. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju hamulca | + | 3. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
− | 4. Jeżeli wagon | + | 4. Jeżeli wagon posiada przejścia międzywagonowe, wówczas na końcu jego oznaczenia umieszcza się symbol '''i'''. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 414: | Linia 312: | ||
* '''i''' - z przejściem międzywagonowym. | * '''i''' - z przejściem międzywagonowym. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów: |
* [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy, | * [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy, | ||
* [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u, | * [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u, | ||
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii. | * [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii. | ||
− | |||
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Wagony specjalne w ruchu osobowym == | == Wagony specjalne w ruchu osobowym == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] | + | Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj wagonu, | # rodzaj wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
− | |||
− | 1. Do określenia rodzaju wagonu | + | 1. Do określenia rodzaju wagonu stosuje się następujące symbole: |
:'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]], | :'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]], | ||
:'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]], | :'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]], | ||
Linia 442: | Linia 334: | ||
:'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]]. | :'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]]. | ||
− | 2. Do określenia liczby osi | + | 2. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju hamulca | + | 3. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 471: | Linia 351: | ||
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | * '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zalicza się różne wagony kryte przebudowywane podczas napraw okresowych, wśród nich możwa wymienić np.: |
* [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]] | * [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]] | ||
== Wagony towarowe == | == Wagony towarowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj (przeznaczenie) wagonu, | # rodzaj (przeznaczenie) wagonu, | ||
# ładowność, | # ładowność, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
− | # występowanie zastaw | + | # występowanie zastaw. |
− | |||
− | 1. Do określenia rodzaju wagonu | + | 1. Do określenia rodzaju wagonu stosuje się następujące symbole: |
:'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]], | :'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]], | ||
:'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]], | :'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]], | ||
Linia 495: | Linia 374: | ||
:'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]]. | :'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]]. | ||
− | 2. Do określenia ładowności | + | 2. Do określenia ładowności stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t, | :(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t, | ||
:'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t, | :'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t, | ||
:'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t, | :'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t, | ||
− | 3. Do określenia liczby osi | + | 3. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
Linia 506: | Linia 385: | ||
:'''yy''' - 6 osi. | :'''yy''' - 6 osi. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju hamulca | + | 4. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
− | 5. Jeżeli | + | 5. Jeżeli jest to wagon kryty wyposażony w zastawy zbożowe wówczas na końcu jego oznaczenia umieszcza się symbol '''z'''. |
Linia 521: | Linia 400: | ||
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | * '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów (np. 4Ww, 4Ww/a): |
* - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]], | * - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]], | ||
* - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u, | * - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u, | ||
Linia 533: | Linia 412: | ||
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | * '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów: |
* - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | * - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | ||
Linia 541: | Linia 420: | ||
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie) | * '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie) | ||
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | * '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów: |
* [[Tw6]] | * [[Tw6]] | ||
* [[Tw6a]] | * [[Tw6a]] | ||
− | |||
− | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |