Edytujesz TU10
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | |grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = TU10-005 | |opis_zdjęcia = TU10-005 | ||
− | |producent = [[ | + | |producent = [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) |
|lata_budowy = 2010 - obecnie | |lata_budowy = 2010 - obecnie | ||
|układ_osi = B'B' | |układ_osi = B'B' | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa | + | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana od roku 2010 w rosyjskich zakładach [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) dla tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na szynach o rozstawie 750 mm. Posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Lokomotywa napędzana jest turbodoładowanym, czterocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH DIWA 3E D864 - elektroniczne sterowanie, monitorowanie i diagnostyka. W przedziale maszynowym zainstalowano system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Lokomotywa ma także rejestrator parametrów ruchu typu KLUB-U (ros. КЛУБ-У). |
− | == | + | == Lista lokomotyw == |
− | + | {| class="wikitable sortable" | |
− | + | |- | |
− | + | ! Oznaczenie | |
− | + | ! Rok prod. | |
− | + | ! stacjonowanie | |
− | + | |- | |
− | + | |TU10-001 | |
− | + | |2010 | |
− | + | |Mała Październikowa Kolej (ros. Малой Октябрьской железной дорога) | |
+ | |- | ||
+ | |TU10-002 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Nowomoskiewska Kolej Dziecięca (ros. Новомосковской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-003 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Gorkowska Kolej Dziecięca (ros. Горьковской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-004 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Mała Priwolżska Kolej (ros. Малой Приволжской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-005 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Jużno-Sachalińska Kolej Dziecięca (ros. Южно-Сахалинской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-006 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Mała Zachodnio-Syberyjska Kolej Dziecięca (ros. Малой Западно-Сибирской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-007 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Penzjenska Kolej Dziecięca (ros. Пензенской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-010 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Ufimska Kolej Dziecięca (ros. Уфимской детской железной дорога) | ||
+ | |} | ||
== Wady konstrukcji == | == Wady konstrukcji == | ||
W trakcie pierwszych jazd TU10-001 stwierdzono niewłaściwe działanie układu hamulcowego - przyczyną okazało się zastosowanie sprężarek o zbyt małej wydajności. Mimo to przy budowie kolejnych egzemplarzy wady tej nie naprawiono. | W trakcie pierwszych jazd TU10-001 stwierdzono niewłaściwe działanie układu hamulcowego - przyczyną okazało się zastosowanie sprężarek o zbyt małej wydajności. Mimo to przy budowie kolejnych egzemplarzy wady tej nie naprawiono. | ||
Problemy pojawiają się także przy eksploatacji przekładni hydromechanicznej, która jest zunifikowana ze stosowaną w autobusach. | Problemy pojawiają się także przy eksploatacji przekładni hydromechanicznej, która jest zunifikowana ze stosowaną w autobusach. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Źródła == | == Źródła == |