Edytujesz TU10
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | |grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = TU10-005 | |opis_zdjęcia = TU10-005 | ||
− | |producent = [[ | + | |producent = [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) |
|lata_budowy = 2010 - obecnie | |lata_budowy = 2010 - obecnie | ||
|układ_osi = B'B' | |układ_osi = B'B' | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich [[ | + | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich zakładach [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii [[TU2]] pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw [[RŻD]]. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracujących na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei". |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
− | Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, [[TU7|TU7A]] w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w | + | Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, [[TU7|TU7A]] w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w 2004 roku. |
=== Ostoja i pudło === | === Ostoja i pudło === | ||
Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi. | Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi. | ||
=== Układ napędowy === | === Układ napędowy === | ||
− | Lokomotywa napędzana jest turbodoładowanym, czterocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH | + | Lokomotywa napędzana jest turbodoładowanym, czterocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH DIWA 3E D864, która z kolei połączona jest ze skrzynią redukcyjno-nawrotną o stosunku redukcji przy jeździe do przodu 2,34 i do tyłu 2,33. Skrzynia ta za pomocą wału kardana łączy się ze skrzynią rozdzielczą o przełożeniu 1,43, z której napęd przekazywany jest do wózków lokomotywy także za pomocą wałów kardana. Układ napędowy sterowany jest elektropneumatycznie, posiada elektroniczne monitorowanie i diagnostykę. W przedziale maszynowym zainstalowano system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Lokomotywa ma także rejestrator parametrów ruchu typu KLUB-U (ros. КЛУБ-У). |
+ | === Układ hamulcowy === | ||
− | + | Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny. Zastosowano dwucylindrową sprężarkę tłokową (jeden stopień kompresji) napędzaną z silnika przekładnią pasową, która przy 2000 obr./min ma wydajność 0,2 m<sup>3</sup>/min i daje ciśnienie 0,7 MPa. Sterowanie hamulcem odbywa się za pomocą głównego zaworu maszynisty № 394, oraz zaworu pomocniczego № 254-1, przy czym hamowanie pomocnicze działa tylko na jeden wózek (na każdym jest osobny siłownik). W lokomotywie został zastosowany zawór rozrządczy №292М. | |
− | Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny | + | |
+ | == Lista lokomotyw == | ||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! Rok przyjęcia do służby | ||
+ | ! stacjonowanie | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-001 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Mała Październikowa Kolej (ros. Малой Октябрьской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-002 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Nowomoskiewska Kolej Dziecięca (ros. Новомосковской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-003 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Gorkowska Kolej Dziecięca (ros. Горьковской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-004 | ||
+ | |2010 | ||
+ | |Mała Priwolżska Kolej (ros. Малой Приволжской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-005 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Jużno-Sachalińska Kolej Dziecięca (ros. Южно-Сахалинской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-006 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Mała Zachodnio-Syberyjska Kolej Dziecięca (ros. Малой Западно-Сибирской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-007 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Penzjenska Kolej Dziecięca (ros. Пензенской детской железной дорога) | ||
+ | |- | ||
+ | |TU10-010 | ||
+ | |2011 | ||
+ | |Ufimska Kolej Dziecięca (ros. Уфимской детской железной дорога) | ||
+ | |} | ||
== Wady konstrukcji == | == Wady konstrukcji == | ||
Linia 47: | Linia 87: | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
* [http://narrow.parovoz.com/newgallery/index.php?CATEG=®ION=&TAKENON=&AUTHOR=&DESCR=%D0%A2%D0%A310&MONTH=&SHOW_ALL=1&HOWMANY=176&LNG=RU&NO_ICONS=0 Zdjęcia lokomotyw TU10] | * [http://narrow.parovoz.com/newgallery/index.php?CATEG=®ION=&TAKENON=&AUTHOR=&DESCR=%D0%A2%D0%A310&MONTH=&SHOW_ALL=1&HOWMANY=176&LNG=RU&NO_ICONS=0 Zdjęcia lokomotyw TU10] | ||
− | |||
== Źródła == | == Źródła == |