Dowolny tekst:
== Wprowadzenie == [[Plik:Mc-1951-plan-1.jpg|Plan z 1951 roku|thumb|750px|center]] Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu. Załączone skany oryginału wykonał [[Użytkownik:Mariusz Senderowski|Mariusz Senderowski]], a ich opis przygotował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na: * odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego * zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a * wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy * korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” * korekcie położenia rozjazdu nr 4 * korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4 * korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji [[Bytom Karb Wąsk.|Bobrek Karb Wąsk.]]. Po dobudowie odcinka z [[Huta Zygmunt|Huty Zygmunt]] do [[Pole Północne|Pola Północnego]] utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji [[Ruda Wschodnia Wąsk.|Nowy Bytom Wąsk.]]. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii. == Układ torowy == === Kierunki === * stacja [[Pole Północne|Pole Północne]] – szlak dwutorowy, po odbudowie rozebranego od 1936 roku drugiego toru * stacja [[Bytków|Bytków]] * stacja [[Brzeziny Śląskie Wąsk.|Brzeziny Śląskie Wąsk.]] * stacja [[Chorzów Wąsk.|Chorzów Wąsk.]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Jowisz”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Jowisz”]] – odgałęzienie oznaczone na planie jako linia nieczynna * bocznica [[Zakłady Azotowe im. Pawła Findera|Zakłady Azotowe im. Pawła Findera]] * bocznica [[Elektrownia „Chorzów” Wysypisko Żużla i Popiołu|Zakłady Azotorowe im. Pawła Findera Kamieniołom]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Rejon „Chorzów”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów”]] – między rozjazdem 1 i 1a zaznaczono nasyp dawnego (pierwszego) odgałęzienia tej bocznicy * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Szyb „Zygmunt August”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”]] === Tory główne === * grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13) – po północnej stronie toru 13 zaznaczono przygotowane podczas II wojny światowej miejsce na tor 14, którego nie wybudowano, pozostawiono również rezerwę w numeracji (20 i 44) na odgałęziające ten tor rozjazdy; między torami 3 i 4 zaznaczono zegar; każdy tor uzupełniony został informacją o zestawianym kierunku, podobnie jak na torach kierunkowych normalnotorowych stacji rozrządowych * grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17) * łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23 === Tory boczne === * parowozownia - 19 torów: 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19), 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą i 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym * grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1 do 3) i 1 żeberkowy === Rozjazdy i wykolejnice === * 53 rozjazdy zwyczajne (większość o skosie 1:7) * 1 rozjazd krzyżowy podwójny (o skosie 1:6) * 1 wykolejnica === Przejazdy === * 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory * 6 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor == Urządzenia ZRK == === Urządzenia nastawcze === * 42 zwrotnice nastawiane mechanicznie * 12 zwrotnic nastawianych ręcznie * 1 wykolejnica nastawiana ręcznie === Urządzenia sygnalizacyjne === * 7 jednoramiennych semaforów wjazdowych * 13 tarcz zaporowych, oświetlonych elektrycznie * brak semaforów wyjazdowych === Przebiegi === * wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane * wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane == Budynki i budowle == === Budynki === * budynek stacyjny (numer 1) – jako Controllhaus (posterunek nadzorujący ruch pociągów) widnieje już na mapie z 1883 roku * budynek mieszkalny (numer 9) z budynkiem gospodarczym (numer 10) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary * posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie), nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie) i Post.1 (przy wyjeździe z parowozowni) * centrala telefoniczna (numer 2) * zabudowania parowozowni (skanalizowane): budynek wachlarzowy (numer 4) i budynek administracyjny (numer 5) * schronisko dla robotników (numer 7) * zespół budynków mieszkalnych (numer 9) z gospodarczymi (numer 10) === Budowle trakcyjne === * obrotnica * urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 3), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22 * urządzenia do uzupełniania piasku: zbiornik piasku (numer 6) i wieża piaskowa (numer 11) * urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 oraz między torami 22 i 23 === Pozostałe budowle === * 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August” * bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]] [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
Opis zmian:
To jest drobna zmiana Obserwuj
Anuluj