Dowolny tekst:
== Wprowadzenie == <gallery> Plik:Mc-1965-plan-1.jpg|Plan urządzeń ZRK z 1965 roku Plik:Mc-1965-tabzalmc-1.jpg|Tablica zależności nastawni Mc z 1965 roku Plik:Mc-1962-pulpitmc1-1.jpg|Plan świetlny nastawni Mc1 z 1962 roku </gallery> Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu. Załączone skany oryginału wykonał [[Użytkownik:Mariusz Senderowski|Mariusz Senderowski]], a ich opis przygotował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. Plan z 1965 roku przedstawia stan po modernizacji stacji polegającej na: * wymianie sygnalizacji z kształtowej na świetlną * centralizacji wcześniej nastawianych ręcznie zwrotnic nr 1 i 29 * przenumerowaniu rozjazd 1a na 20 * korekcie i wydłużeniu ze 155 m do 438 m toru 23 * przesunięciu rozjazdu nr 5 * dobudowaniu rygli dla oddalonych powyżej 350 m od nastawni Mc zwrotnic nr 1 i 5 * przeniesieniu rozjazdu nr 28 z toru 1 na miejsce wstawki między rozjazdami nr 27 i 29 oraz jego wymianie z lewego na prawy * wymianie rozjazdu krzyżowego podwójnego nr 50 na rozjazdy zwyczajne nr 64 i 65 * zabudowie na nastawniach Mc i Mc1 aparatów blokowych W ramach modernizacji planowano i nie zrealizowano: * centralizacji zwrotnic nr 32, 61, 62, 63, 64 i 65 * zabudowy dodatkowych tarcz zaporowych na torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych im. Pawła Findera Ponadto, odręcznie zmiany na planie z 1965 pokazują zakres przebudowy przeprowadzonej w 1974 roku, polegającej na: * zabudowie toru nr 101 (odbudowa łącznicy z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego) * zabudowie rozjazów nr 101 i 102 * przesunięciu semafora D o 414 m w kierunku Brzezin Śląskich Wąsk. Z kolei zachowana tablica zależności przedstawia przeprowadzoną w 1967 roku niewielką przebudowę urządzeń ZRK polegającą na dobudowaniu dodatkowego przebiegu z toru nr 7 (od tarczy Tz7 przez Semafor K do Pola Północnego). Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 7,942 linii [[Bytom Karb Wąsk.|Bytom Karb Wąsk.]] – [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Wujek”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Wujek”]]. Km 7,942 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii. == Układ torowy == === Kierunki === * stacja [[Pole Północne|Pole Północne]] – szlak dwutorowy * stacja [[Bytków|Bytków]] * stacja [[Brzeziny Śląskie Wąsk.|Brzeziny Śląskie Wąsk.]] * stacja [[Chorzów Wąsk.|Chorzów Wąsk.]] * bocznica [[Huta Żelaza „Kościuszko” Dolomitołom|Huta Żelaza „Kościuszko” Dolomitołom]] * bocznica [[Zakłady Azotowe im. Pawła Findera|Zakłady Azotowe im. Pawła Findera]] * bocznica [[Elektrownia „Chorzów” Wysypisko Żużla i Popiołu|Zakłady Azotowe im. Pawła Findera Kamieniołom]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Rejon „Chorzów”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów”]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Szyb „Zygmunt August”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”]] === Tory główne === * grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13) * grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17) * łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23 === Tory boczne === * parowozownia - 5 torów (pozostałych torów nie zaznaczono z uwagi na to, że jest to plan urządzeń ZRK): 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19) i 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22) * grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1a do 3a, poprawione odręcznie na numery od 301 do 303) i 1 żeberkowy === Rozjazdy i wykolejnice === * 56 rozjazdów zwyczajnych * 1 wykolejnica === Przejazdy === * 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory * 5 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor == Urządzenia ZRK == === Urządzenia nastawcze === * 45 zwrotnic nastawianych mechanicznie * 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4 * 11 zwrotnic nastawianych ręcznie * 1 wykolejnica nastawiana ręcznie === Urządzenia sygnalizacyjne === * 7 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych * 26 świetlnych tarcz zaporowych * 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego) === Przebiegi === * wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane * wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych * wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane == Budynki i budowle == === Budynki === Z uwagi na to, że plan z 1965 jest planem urządzeń ZRK, zaznaczono na nim wyłącznie budynki istotne z tego punktu widzenia: * budynek stacyjny (w celu zaznaczenia osi stacji) * posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie) i nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie) [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]] [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
Opis zmian:
To jest drobna zmiana Obserwuj
Anuluj