Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1965)
Plan stacji Maciejkowice (1965) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1965 roku z dodatkowymi materiałami sporządzonymi w 1962 roku |
Data początkowa | 1962 |
Data końcowa | 1965 |
Sygnatura teczki | AT-00042 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice |
Wprowadzenie[edytuj]
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.
Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.
Plan z 1965 roku przedstawia stan po modernizacji stacji polegającej na:
- wymianie sygnalizacji z kształtowej na świetlną
- centralizacji wcześniej nastawianych ręcznie zwrotnic nr 1 i 29
- przenumerowaniu rozjazd 1a na 20
- korekcie i wydłużeniu ze 155 m do 438 m toru 23
- przesunięciu rozjazdu nr 5
- dobudowaniu rygli dla oddalonych powyżej 350 m od nastawni Mc zwrotnic nr 1 i 5
- przeniesieniu rozjazdu nr 28 z toru 1 na miejsce wstawki między rozjazdami nr 27 i 29 oraz jego wymianie z lewego na prawy
- wymianie rozjazdu krzyżowego podwójnego nr 50 na rozjazdy zwyczajne nr 64 i 65
- zabudowie na nastawniach Mc i Mc1 aparatów blokowych
W ramach modernizacji planowano i nie zrealizowano:
- centralizacji zwrotnic nr 32, 61, 62, 63, 64 i 65
- zabudowy dodatkowych tarcz zaporowych na torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych im. Pawła Findera
Ponadto, odręcznie zmiany na planie z 1965 pokazują zakres przebudowy przeprowadzonej w 1974 roku, polegającej na:
- zabudowie toru nr 101 (odbudowa łącznicy z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego)
- zabudowie rozjazów nr 101 i 102
- przesunięciu semafora D o 414 m w kierunku Brzezin Śląskich Wąsk.
Z kolei zachowana tablica zależności przedstawia przeprowadzoną w 1967 roku niewielką przebudowę urządzeń ZRK polegającą na dobudowaniu dodatkowego przebiegu z toru nr 7 (od tarczy Tz7 przez Semafor K do Pola Północnego).
Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 7,942 linii Bytom Karb Wąsk. – Kopalnia Węgla Kamiennego „Wujek”. Km 7,942 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.
Układ torowy[edytuj]
Kierunki[edytuj]
- stacja Pole Północne – szlak dwutorowy
- stacja Bytków
- stacja Brzeziny Śląskie Wąsk.
- stacja Chorzów Wąsk.
- bocznica Huta Żelaza „Kościuszko” Dolomitołom
- bocznica Zakłady Azotowe im. Pawła Findera
- bocznica Zakłady Azotowe im. Pawła Findera Kamieniołom
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów”
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
Tory główne[edytuj]
- grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13)
- grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
- łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23
Tory boczne[edytuj]
- parowozownia - 5 torów (pozostałych torów nie zaznaczono z uwagi na to, że jest to plan urządzeń ZRK): 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19) i 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22)
- grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1a do 3a, poprawione odręcznie na numery od 301 do 303) i 1 żeberkowy
Rozjazdy i wykolejnice[edytuj]
- 56 rozjazdów zwyczajnych
- 1 wykolejnica
Przejazdy[edytuj]
- 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory
- 5 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor
Urządzenia ZRK[edytuj]
Urządzenia nastawcze[edytuj]
- 45 zwrotnic nastawianych mechanicznie
- 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4
- 11 zwrotnic nastawianych ręcznie
- 1 wykolejnica nastawiana ręcznie
Urządzenia sygnalizacyjne[edytuj]
- 7 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych
- 26 świetlnych tarcz zaporowych
- 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego)
Przebiegi[edytuj]
- wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
- wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych
- wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane
Budynki i budowle[edytuj]
Budynki[edytuj]
Z uwagi na to, że plan z 1965 jest planem urządzeń ZRK, zaznaczono na nim wyłącznie budynki istotne z tego punktu widzenia:
- budynek stacyjny (w celu zaznaczenia osi stacji)
- posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie) i nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie)