Dowolny tekst:
== Wprowadzenie == <gallery> Plik:Mc-1981-plan-1.jpg|Plan z 1981 roku Plik:Mc-1981-plan-2.jpg|Plan z 1981 roku z poprawkami </gallery> Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu. Załączone skany oryginału wykonał [[Użytkownik:Mariusz Senderowski|Mariusz Senderowski]], a ich opis przygotował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. Plan z 1981 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na: * podzieleniu toru 13 * zabudowie stacji paliw * likwidacji jednego z zasieków węglowych * włączeniu toru 19 w obrotnicę * korekcie łuków między rozjazdami nr 1 i 2 ze zmianą promienia ze 150 m na 140 m * korekcie łuków między rozjazdami nr 2 i 6 oraz 4 i 8 ze zmianą promienia ze 150 m na 165 m * wymianie rozjazdu nr 2 z lewego na prawy * wymianie rozjazdu nr 20 z prawego na lewy * likwidacji semafora wjazdowego F * zabudowie kozła oporowego na końcu toru 106 * zabudowie wykolejnicy Wk4 w torze 106 * likwidacji przebiegów pociągowych prowadzących od semafora F i od semafora N Prawdopodobnie część z wymienionych wyżej prac wykonano podczas omówionej razem z [[Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1965)|planem z 1965 roku]] odbudowie toru 101. Na planie z 1981 błędnie zaznaczono lokalizację semaforów O i P (bez poprawki) oraz rozjazdu nr 28 (poprawka odręczna). Po sporządzeniu planu, odręcznie zaznaczono przebudowę polegającą na: * likwidacji toru 13a * likwidacji rozjazdu nr 24 w jego dotychczasowej lokalizacji * zabudowie nowego, lewego rozjazdu nr 24 między rozjazdami 25 i 28 * zabudowie w miejscu dawnego zasieku węglowego nowego toru bocznego 21a łączącego rozjazd nr 24 i obrotnicę Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 14,815 linii [[Sucha Góra|Sucha Góra]] – [[Katowice Szopienice|Katowice Szopienice]]. Zmiana kilometra i punktu początkowego linii podyktowana była przeprowadzoną w 1969 roku likwidacją fragmentu poprzedniej linii w okolicach stacji [[Bytom Rozbark|Bytom Rozbark]]. Km 14,815 (już nie oś budynku stacyjnego, który wtedy nie istniał, a oś wytyczona w połowie długości torów 1-13) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii. == Układ torowy == === Kierunki === * stacja [[Pole Północne|Pole Północne]] – szlak dwutorowy * stacja [[Bytków|Bytków]] * stacja [[Brzeziny Śląskie Wąsk.|Brzeziny Śląskie Wąsk.]] * stacja [[Chorzów Wąsk.|Chorzów Wąsk.]] * bocznica [[Zakłady Azotowe im. Pawła Findera|Zakłady Azotowe im. Pawła Findera]] * bocznica [[Elektrownia „Chorzów” Wysypisko Żużla i Popiołu|Elektrownia „Chorzów” Wysypisko Żużla i Popiołu]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Rejon „Chorzów”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów”]] * bocznica [[Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Szyb „Zygmunt August”|Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Szyb „Zygmunt August”]] === Tory główne === * grupa przyjazdowo-odjazdowa – 12 torów (od 1 do 12) * grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17) * łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23 * łącznica z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego – tor 101 === Tory boczne === * lokomotywownia - 19 torów: 1 odstawczy bez połączenia z obrotnicą (18), 4 wjazdowe na obrotnicę (od 19 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą (55 i 57) oraz 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym (nieparzyste od 31 do 53) * grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 201 do 203) i 1 żeberkowy (25) * grupa torów ładunkowych: nieczynny tor (103) i 2 tory ładunkowe (104 i 105) * pozostałe tory boczne: tory 13a i 13b powstałe z podzielenia toru 13, tor odstawczy 106 będący pozostałością po linii do Kopalni Węgla Kamiennego „Jowisz” == Urządzenia ZRK == === Urządzenia nastawcze === * 44 zwrotnice nastawiane mechanicznie * 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4 * 14 zwrotnic nastawianych ręcznie * 4 wykolejnice nastawiana ręcznie === Urządzenia sygnalizacyjne === * 6 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych (jeden z nich oznaczony jako trzykomorowy, nie ma pewności co do faktycznej liczby komór) * 26 świetlnych tarcz zaporowych * 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego) – semafor N wyświetlający tylko sygnały manewrowe === Przebiegi === * wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane * wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych * wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane == Budynki i budowle == === Budynki === * budynek mieszkalny (numer 16) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary * posterunki techniczne – nastawnia dysponująca Mc (numer 2) i nastawnia wykonawcza Mc1 (numer 3) * zabudowania lokomotywowni – budynek wachlarzowy (numer 4), budynek administracyjny (numer 5) oraz magazyn i świetlica (numer 8) * zabudowania odcinka drogowego: budynek biurowy w dawnym budynku centrali telefonicznej (numer 11) i magazyn (numer 17) * warsztat elektrotechniczny (numer 9) * zespół budynków mieszkalnych z gospodarczymi === Budowle trakcyjne === * obrotnica * urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 6), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22 * urządzenia do uzupełniania piasku: piaskownia (numer 7) * urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 (numer 19) * inne urządzenia trakcyjne: stacja paliw przy torze 13b (numer 20) === Pozostałe budowle === * wiadukt nad torem o rozstawie 600 mm w km 15,576 [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]] [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
Opis zmian:
To jest drobna zmiana Obserwuj
Anuluj