Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1981)
Plan stacji Maciejkowice (1981) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1981 roku |
Data początkowa | 1981 |
Data końcowa | 1981 |
Sygnatura teczki | AT-00043 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice |
Wprowadzenie[edytuj]
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.
Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.
Plan z 1981 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:
- podzieleniu toru 13
- zabudowie stacji paliw
- likwidacji jednego z zasieków węglowych
- włączeniu toru 19 w obrotnicę
- korekcie łuków między rozjazdami nr 1 i 2 ze zmianą promienia ze 150 m na 140 m
- korekcie łuków między rozjazdami nr 2 i 6 oraz 4 i 8 ze zmianą promienia ze 150 m na 165 m
- wymianie rozjazdu nr 2 z lewego na prawy
- wymianie rozjazdu nr 20 z prawego na lewy
- likwidacji semafora wjazdowego F
- zabudowie kozła oporowego na końcu toru 106
- zabudowie wykolejnicy Wk4 w torze 106
- likwidacji przebiegów pociągowych prowadzących od semafora F i od semafora N
Prawdopodobnie część z wymienionych wyżej prac wykonano podczas omówionej razem z planem z 1965 roku odbudowie toru 101.
Na planie z 1981 błędnie zaznaczono lokalizację semaforów O i P (bez poprawki) oraz rozjazdu nr 28 (poprawka odręczna).
Po sporządzeniu planu, odręcznie zaznaczono przebudowę polegającą na:
- likwidacji toru 13a
- likwidacji rozjazdu nr 24 w jego dotychczasowej lokalizacji
- zabudowie nowego, lewego rozjazdu nr 24 między rozjazdami 25 i 28
- zabudowie w miejscu dawnego zasieku węglowego nowego toru bocznego 21a łączącego rozjazd nr 24 i obrotnicę
Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 14,815 linii Sucha Góra – Katowice Szopienice. Zmiana kilometra i punktu początkowego linii podyktowana była przeprowadzoną w 1969 roku likwidacją fragmentu poprzedniej linii w okolicach stacji Bytom Rozbark. Km 14,815 (już nie oś budynku stacyjnego, który wtedy nie istniał, a oś wytyczona w połowie długości torów 1-13) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.
Układ torowy[edytuj]
Kierunki[edytuj]
- stacja Pole Północne – szlak dwutorowy
- stacja Bytków
- stacja Brzeziny Śląskie Wąsk.
- stacja Chorzów Wąsk.
- bocznica Zakłady Azotowe im. Pawła Findera
- bocznica Elektrownia „Chorzów” Wysypisko Żużla i Popiołu
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów”
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Barbara-Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
Tory główne[edytuj]
- grupa przyjazdowo-odjazdowa – 12 torów (od 1 do 12)
- grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
- łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23
- łącznica z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego – tor 101
Tory boczne[edytuj]
- lokomotywownia - 19 torów: 1 odstawczy bez połączenia z obrotnicą (18), 4 wjazdowe na obrotnicę (od 19 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą (55 i 57) oraz 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym (nieparzyste od 31 do 53)
- grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 201 do 203) i 1 żeberkowy (25)
- grupa torów ładunkowych: nieczynny tor (103) i 2 tory ładunkowe (104 i 105)
- pozostałe tory boczne: tory 13a i 13b powstałe z podzielenia toru 13, tor odstawczy 106 będący pozostałością po linii do Kopalni Węgla Kamiennego „Jowisz”
Urządzenia ZRK[edytuj]
Urządzenia nastawcze[edytuj]
- 44 zwrotnice nastawiane mechanicznie
- 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4
- 14 zwrotnic nastawianych ręcznie
- 4 wykolejnice nastawiana ręcznie
Urządzenia sygnalizacyjne[edytuj]
- 6 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych (jeden z nich oznaczony jako trzykomorowy, nie ma pewności co do faktycznej liczby komór)
- 26 świetlnych tarcz zaporowych
- 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego) – semafor N wyświetlający tylko sygnały manewrowe
Przebiegi[edytuj]
- wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
- wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych
- wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane
Budynki i budowle[edytuj]
Budynki[edytuj]
- budynek mieszkalny (numer 16) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary
- posterunki techniczne – nastawnia dysponująca Mc (numer 2) i nastawnia wykonawcza Mc1 (numer 3)
- zabudowania lokomotywowni – budynek wachlarzowy (numer 4), budynek administracyjny (numer 5) oraz magazyn i świetlica (numer 8)
- zabudowania odcinka drogowego: budynek biurowy w dawnym budynku centrali telefonicznej (numer 11) i magazyn (numer 17)
- warsztat elektrotechniczny (numer 9)
- zespół budynków mieszkalnych z gospodarczymi
Budowle trakcyjne[edytuj]
- obrotnica
- urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 6), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22
- urządzenia do uzupełniania piasku: piaskownia (numer 7)
- urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 (numer 19)
- inne urządzenia trakcyjne: stacja paliw przy torze 13b (numer 20)
Pozostałe budowle[edytuj]
- wiadukt nad torem o rozstawie 600 mm w km 15,576