HCP 301D: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Skubihenio (dyskusja | edycje) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) (Rozbudowa) |
||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
{{rozbuduj}} | {{rozbuduj}} | ||
+ | '''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakladach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, jako seria ''SP45''. | ||
+ | |||
+ | ==Historia== | ||
+ | Przy rosnących potrzebach przewozowych i stopniowym zmniejszaniu się liczby sprawnych parowozów, zrodziła się idea zaprojektowania i wprowadzenia do produkcji lokomotywy spalinowej, przeznaczonej do prowadzenia pociągów na szlakach niezelektryzowanych. W 1967 roku stworzono pierwszy prototyp lokomotywy oznaczony symbolem 301D. Prototyp lokomotywy wyposażony był w 12-cylindrowy silnik polskiej produkcji, zbudowany na bazie 8-cylindrowego silnika [[a8C22]] stosowanego w lokomotywach [[Fablok 6D]]. (...) |
Wersja z 22:53, 6 mar 2015
HCP301D (SU45) | |
Lokomotywa 301D | |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | SU45 |
Producent | HCP Poznań |
Lata budowy | 1970-1976 |
Układ osi | Co'Co' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 102000 kG |
Nacisk osi na szyny | 17000 kG |
Rozstaw osi skrajnych | 14050 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Długość ze zderzakami | 18900 mm |
Szerokość | 2900 mm |
Wysokość | 4238 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 120 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 320 kN |
Typ silnika spalinowego | 2112SSF |
Moc znamionowa | 1750 KM/1250 kW |
Zapas paliwa | 3200-3500 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | Oerlikon |
Sterowanie wielokrotne | jest |
System ogrzewania | elektryczne 3000 V |
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. |
301D- Polska normalnotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakladach HCP w Poznaniu w latach 1970-1976, jako seria SP45.
Historia
Przy rosnących potrzebach przewozowych i stopniowym zmniejszaniu się liczby sprawnych parowozów, zrodziła się idea zaprojektowania i wprowadzenia do produkcji lokomotywy spalinowej, przeznaczonej do prowadzenia pociągów na szlakach niezelektryzowanych. W 1967 roku stworzono pierwszy prototyp lokomotywy oznaczony symbolem 301D. Prototyp lokomotywy wyposażony był w 12-cylindrowy silnik polskiej produkcji, zbudowany na bazie 8-cylindrowego silnika a8C22 stosowanego w lokomotywach Fablok 6D. (...)