WLs40: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Przekierowanie do WLs40/50)
 
(zmiana na artykuł)
Linia 1: Linia 1:
#REDIRECT[[WLs40/50]]
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = WLs40, WLs50
 +
|przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
 +
|oznaczenie_przewoźnika = Ld1
 +
|producent              = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), [[ZNTK Poznań]]
 +
|lata_budowy            = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
 +
|układ_osi              = B
 +
|masa_służbowa          = 7 t
 +
|długość_ze_zderzakami  = 4380 mm
 +
|szerokość              = 1440 mm
 +
|wysokość              = 2200 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 +
|średnica_kół          = 550 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 600mm
 +
|zapas_paliwa          = 136 l
 +
|typ_silnika            = S64L**, S324HL***
 +
|moc_znamionowa        = 40 KM**, 50 KM***
 +
|siła_pociągowa        = 1900 kG
 +
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 17 km/h
 +
|nacisk_osi            = 3,5 t
 +
|system_hamulca        = ręczny korbowy
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|uwagi                  = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50
 +
}}
 +
 
 +
'''WLs40''' i '''WLs50''' (oznaczenie na [[PKP]] '''Ld1''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe na tor szerokości 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.
 +
 
 +
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
 +
</ref>. Napęd stanowił silnik wysokoprężn S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do [[ZNTK Poznań]], gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze<ref name=pokr/>. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50<ref name=pokr/>. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
 +
 
 +
== Eksploatacja ==
 +
Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
 +
 
 +
== Modernizacja M1 i M3 ==
 +
W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 +
 
 +
== Lista zachowanych lokomotyw (niepełna) ==
 +
 
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
!Nr fabr.
 +
!Rok prod.
 +
!Stan
 +
!Prześwit
 +
!Oznaczenie
 +
!Stacjonuje
 +
|-
 +
|[[Wls40:100|WLs40-100]]
 +
|1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref>
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[Wls40:133|WLs40-133]]
 +
|1953
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[Wls40:286|WLs40-286]]<ref>wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179 </ref>
 +
|1955
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[Wls40:338|WLs40-338]]
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 +
|-
 +
|[[Wls40:402|WLs40-402]]
 +
|1956
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[Wls40:773|WLs40-773]]
 +
|1958
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[Wls40:837|WLs40-837]]
 +
|1958
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[Wls40:947|WLs40-947]]
 +
|1959
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 +
|-
 +
|[[Wls40:991|WLs40-991]]
 +
|1955
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|Ld1-?
 +
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1053|WLs50-1053]]
 +
|1965
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1125|WLs50-1125]]
 +
|1961
 +
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Olecko
 +
|-
 +
|[[Wls50:1225|WLs50-1225]]
 +
|?
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1544|WLs50-1544]]
 +
|?
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1563|WLs50-1563]]
 +
|1964
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1567|WLs50-1567]]
 +
|1964
 +
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik
 +
|600
 +
|?
 +
|Lublin
 +
|-
 +
|[[Wls50:1709|WLs50-1709]]
 +
|1965
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|Ld1-?
 +
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1847|WLs50-1847]]<ref>1817? </ref>
 +
|1966
 +
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:1895|WLs50-1895]]
 +
|1967
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 +
|-
 +
|[[Wls50:2084|WLs50-2084]]
 +
|?
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|Trzeciewnica
 +
|-
 +
|[[Wls50:2105|WLs50-2105]]
 +
|1970
 +
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]]
 +
|-
 +
|[[Wls50M1:003|WLs50M1-003]]
 +
|1990
 +
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 +
|600
 +
|?
 +
|[[Wyrzyska Kolej Powiatowa|Białośliwie]]
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
== Przypisy ==
 +
<references/>
 +
 
 +
== Zobacz też ==
 +
[[2WLs40/50|2WLs40 i 2WLs50]] (wersja na tor szerokości 750-785 mm)
 +
 
 +
<br/>
 +
<div id="Template_law" class="toccolours" style="border-width:2px 0 0 0">
 +
<small>
 +
Ta strona zawiera treści z Wikipedii.
 +
Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą [[wikipedia:pl:{{FULLPAGENAME}}|{{FULLPAGENAME}}]]. Lista autorów jest dostępna w
 +
<span class="plainlinks">[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title={{urlencode:{{FULLPAGENAME}}}}&action=history historii strony]</span>. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji [http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach].</small>
 +
</div>
 +
 +
 
 +
[[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]

Wersja z 01:11, 23 cze 2011

WLs40, WLs50
{{{opis_zdjęcia}}}
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika Ld1
Producent Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), ZNTK Poznań
Lata budowy 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
Układ osi B
Rozstaw szyn 600mm
Masa służbowa 7 t
Nacisk osi na szyny 3,5 t
Rozstaw osi skrajnych 1000 mm
Średnica kół 550 mm
Długość ze zderzakami 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1900 kG
Typ silnika spalinowego S64L**, S324HL***
Moc znamionowa 40 KM**, 50 KM***
Zapas paliwa 136 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny korbowy
System ogrzewania brak
* - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50


WLs40 i WLs50 (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe na tor szerokości 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.

Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężn S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.

Eksploatacja

Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.

Modernizacja M1 i M3

W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.

Lista zachowanych lokomotyw (niepełna)

Nr fabr. Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Stacjonuje
WLs40-100 1956[2] Sprawna 600 ? Poznań
WLs40-133 1953 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs40-286[3] 1955 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs40-338 1955 Sprawna 600 ? Ostrów Wielkopolski
WLs40-402 1956 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
WLs40-773 1958 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs40-837 1958 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
WLs40-947 1959 Odstawiona 600 ? Czarna Białostocka
WLs40-991 1955 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
WLs50-1053 1965 Sprawna 600 ? Płociczno
WLs50-1125 1961 Pomnik 600 ? Olecko
WLs50-1225 ? Sprawna 600 ? Poznań
WLs50-1544 ? Sprawna 600 ? Hel
WLs50-1563 1964 Sprawna 600 ? Poznań
WLs50-1567 1964 Pomnik 600 ? Lublin
WLs50-1709 1965 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
WLs50-1847[4] 1966 Sprawna 600 ? Płociczno
WLs50-1895 1967 Odstawiona 600 ? Ostrów Wielkopolski
WLs50-2084 ? Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs50-2105 1970 Eksponat 600 ? Janów Lubelski
WLs50M1-003 1990 Odstawiona 600 ? Białośliwie

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
  2. rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
  3. wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
  4. 1817?

Zobacz też

2WLs40 i 2WLs50 (wersja na tor szerokości 750-785 mm)


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.