Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLs25, GLs30: Różnice pomiędzy wersjami
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
− | ! | + | !Lokomotywa |
!Nr fabr. | !Nr fabr. | ||
!Rok prod. | !Rok prod. | ||
!Prześwit [mm] | !Prześwit [mm] | ||
!Stan | !Stan | ||
+ | !Ostatni użytkownik / | ||
+ | miejsce postoju | ||
!Historia lokomotywy / | !Historia lokomotywy / | ||
uwagi | uwagi | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |GLs25 |
| | | | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color:yellow;"| | + | |style="background-color:yellow;"|w naprawie |
− | |→ cegielnia | + | |Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka |
− | → Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka | + | |→ cegielnia pod Grodziskiem Mazowieckim |
− | + | → Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka; kolor szary- obecnie w naprawie w firmie LOKSERWIS w Częstochowie, własność prywatna ( nie powróci do Czarnej Białostockiej). | |
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |GLs30 |
| | | | ||
|1952 | |1952 | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:lightgreen;"|Sprawna |
− | |→ Cegielnia "Rzucewo" k. Pucka | + | |Muzeum Obrony Wybrzeża - Hel |
− | → własność prywatna, od 12.2006r. depozyt | + | |→ Cegielnia "Rzucewo" k. Pucka; kolor granatowy |
− | + | → własność prywatna, od 12.2006r. depozyt: Muzeum Obrony Wybrzeża - Hel; wyremontowana, kolor zielony | |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 35: | Linia 33: | ||
|1954 | |1954 | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:lightgreen;"|Sprawna |
+ | |Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno | ||
|→ Cegielnia "Pisanica" k. Ełku | |→ Cegielnia "Pisanica" k. Ełku | ||
− | → 2007r. - Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno | + | → 2007r. - Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno; wyremontowana, kolor żółty |
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 43: | Linia 42: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:lightgreen;"|Sprawna |
+ | |Ziegeleimuseum - Sondernheim Niemcy | ||
|→ Cegielnia "Mirków" k. Lubska; zakład nie pracuje | |→ Cegielnia "Mirków" k. Lubska; zakład nie pracuje | ||
→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | → Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | ||
− | + | ||
− | → | + | → Ziegeleimuseum - Sondernheim Niemcy; wyremontowana, kolor zielony |
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:lightgreen;"|Sprawna |
− | |→ Cegielnia "Woźniki" k. Miasteczka Śląskiego | + | |Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie |
− | → | + | |→ Cegielnia "Woźniki" k. Miasteczka Śląskiego; kolor zielony |
+ | → Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
− | | | + | |14128 |
− | | | + | |1961 |
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color: yellow;"|Odstawiona |
− | |→ | + | |MPWiK Zakład Uzdatniania Wody - Kraków Bielany |
− | + | |→ MPWiK Zakład Uzdatniania Wody - Kraków Bielany; zamówienie z 21.11.1960r., ksiązka maszyny z 07.11.1961r., silnik Andrychów S322 nr 3145/1961, kolor brązowy | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 81: | Linia 70: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color: lightgreen;"|sprawna |
− | | | + | |Cegielnia "Chotyłów" k. Białej Podlaskiej |
− | → własność firmy LOKSERWIS | + | |→ Cegielnia "Chotyłów" ("Cerabud") k. Białej Podlaskiej, zakład obecnie nie produkuje cegły, lokomotywka sprawna, odstawiona w zakładzie - obecnie własność firmy LOKSERWIS Częstochowa - sprawna. |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 96: | Linia 79: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:yellow;"|Do remontu |
+ | |Historische Feldbahn - Dresden Niemcy | ||
|→ Cegielnia "Niezabyszewo" k. Bytowa | |→ Cegielnia "Niezabyszewo" k. Bytowa | ||
− | → | + | → 10.2009r. - Historische Feldbahn - Dresden Niemcy |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 108: | Linia 88: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:yellow;"|Do remontu |
+ | |"Interlok" - Piła | ||
|→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | |→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | ||
− | → | + | → "Interlok" - Piła; przeznaczona na sprzedaż, podwozie z budką bez silnika |
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 116: | Linia 97: | ||
| | | | ||
|600 | |600 | ||
− | |style="background-color: | + | |style="background-color:yellow;"|Do remontu |
− | | | + | |Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie |
− | → 27.08.2010r. - Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | + | |→ 27.08.2010r. - Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie |
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 125: | Linia 106: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:orange;"|Wrak | |style="background-color:orange;"|Wrak | ||
− | |→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | + | |Cegielnia "Kotla" k. Głogowa |
+ | |→ Cegielnia "Mirków" k. Lubska; zakład nie pracuje | ||
+ | → Cegielnia "Kotla" k. Głogowa; kolor szary | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 132: | Linia 115: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:lightblue;"|Eksponat | |style="background-color:lightblue;"|Eksponat | ||
+ | |Skansen Górniczy „Królowa Luiza” - Zabrze | ||
|→ KWK "Zabrze Zachód" | |→ KWK "Zabrze Zachód" | ||
→ Skansen Górniczy „Królowa Luiza” - Zabrze; eksponat, kolor zielony | → Skansen Górniczy „Królowa Luiza” - Zabrze; eksponat, kolor zielony | ||
Linia 140: | Linia 124: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku | + | |Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku |
+ | |→ Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku; kolor szary | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 147: | Linia 132: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku | + | |Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku |
+ | |→ Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku; kolor czerwony | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 154: | Linia 140: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | + | |Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko |
+ | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r. | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 161: | Linia 148: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | + | |Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko |
+ | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r. | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 168: | Linia 156: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | + | |Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko |
+ | |→ Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r., lokomotywka rozebrana | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 175: | Linia 164: | ||
|600 | |600 | ||
|??? | |??? | ||
− | |→ Cegielnia "Chwalimierz" k. Środy Śląskiej | + | |Cegielnia "Chwalimierz" k. Środy Śląskiej |
+ | |→ Cegielnia "Chwalimierz" k. Środy Śląskiej; kolor czarny | ||
+ | |- | ||
+ | |GLs30 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |600 | ||
+ | |sprawna | ||
+ | |→ Cegielnia "Gnaszyn" k. Częstochowy | ||
+ | → własność prywatna - firma LOKSERWIS Częstochowa-sprawna | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 182: | Linia 180: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny | + | |Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny |
+ | |→ Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny; zakład zlikwidowany, kolor granatowy, złom. około 2003r. | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 189: | Linia 188: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny | + | |Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny |
+ | |→ Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny; zakład zlikwidowany, złom. dawno temu, pod koniec lat 90-tych istniały tylko niektóre podzespoły | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 196: | Linia 196: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Niemodlin" | + | |Cegielnia "Niemodlin" |
+ | |→ Cegielnia "Niemodlin"; złom. około 2002r. | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 203: | Linia 204: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Gołkowice" k. Kluczborka | + | |Cegielnia "Gołkowice" k.Kluczborka |
+ | |→ Cegielnia "Gołkowice" k. Kluczborka; złom. przed 1995r. | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 210: | Linia 212: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Objezierze" k. Choszczna | + | |Cegielnia "Objezierze" k. Choszczna |
+ | |→ Cegielnia "Objezierze" k. Choszczna; pozostała tylko górna część kabiny u byłego maszynisty z cegielni | ||
|- | |- | ||
|GLs30 | |GLs30 | ||
Linia 217: | Linia 220: | ||
|600 | |600 | ||
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | |style="background-color:#FF8080;"|Złomowana | ||
− | |→ Cegielnia "Rozpędziny" k. Kwidzyna | + | |Cegielnia "Rozpędziny" k. Kwidzyna |
+ | |→ Cegielnia "Rozpędziny" k. Kwidzyna; złom. przed 1990r. | ||
|- | |- | ||
|} | |} |
Wersja z 01:44, 18 lut 2016
Lokomotywa | Nr fabr. | Rok prod. | Prześwit [mm] | Stan | Ostatni użytkownik /
miejsce postoju |
Historia lokomotywy /
uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
GLs25 | 600 | w naprawie | Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka | → cegielnia pod Grodziskiem Mazowieckim
→ Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka; kolor szary- obecnie w naprawie w firmie LOKSERWIS w Częstochowie, własność prywatna ( nie powróci do Czarnej Białostockiej). | ||
GLs30 | 1952 | 600 | Sprawna | Muzeum Obrony Wybrzeża - Hel | → Cegielnia "Rzucewo" k. Pucka; kolor granatowy
→ własność prywatna, od 12.2006r. depozyt: Muzeum Obrony Wybrzeża - Hel; wyremontowana, kolor zielony | |
GLs30 | 1954 | 600 | Sprawna | Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno | → Cegielnia "Pisanica" k. Ełku
→ 2007r. - Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno; wyremontowana, kolor żółty | |
GLs30 | 600 | Sprawna | Ziegeleimuseum - Sondernheim Niemcy | → Cegielnia "Mirków" k. Lubska; zakład nie pracuje
→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa → Ziegeleimuseum - Sondernheim Niemcy; wyremontowana, kolor zielony | ||
GLs30 | 600 | Sprawna | Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | → Cegielnia "Woźniki" k. Miasteczka Śląskiego; kolor zielony
→ Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | ||
GLs30 | 14128 | 1961 | 600 | Odstawiona | MPWiK Zakład Uzdatniania Wody - Kraków Bielany | → MPWiK Zakład Uzdatniania Wody - Kraków Bielany; zamówienie z 21.11.1960r., ksiązka maszyny z 07.11.1961r., silnik Andrychów S322 nr 3145/1961, kolor brązowy |
GLs30 | 600 | sprawna | Cegielnia "Chotyłów" k. Białej Podlaskiej | → Cegielnia "Chotyłów" ("Cerabud") k. Białej Podlaskiej, zakład obecnie nie produkuje cegły, lokomotywka sprawna, odstawiona w zakładzie - obecnie własność firmy LOKSERWIS Częstochowa - sprawna. | ||
GLs30 | 13196 | 600 | Do remontu | Historische Feldbahn - Dresden Niemcy | → Cegielnia "Niezabyszewo" k. Bytowa
→ 10.2009r. - Historische Feldbahn - Dresden Niemcy | |
GLs30 | 600 | Do remontu | "Interlok" - Piła | → Cegielnia "Kotla" k. Głogowa
→ "Interlok" - Piła; przeznaczona na sprzedaż, podwozie z budką bez silnika | ||
GLs30 | 600 | Do remontu | Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | → 27.08.2010r. - Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej - Rudy Raciborskie | ||
GLs30 | 600 | Wrak | Cegielnia "Kotla" k. Głogowa | → Cegielnia "Mirków" k. Lubska; zakład nie pracuje
→ Cegielnia "Kotla" k. Głogowa; kolor szary | ||
GLs30 | 600 | Eksponat | Skansen Górniczy „Królowa Luiza” - Zabrze | → KWK "Zabrze Zachód"
→ Skansen Górniczy „Królowa Luiza” - Zabrze; eksponat, kolor zielony | ||
GLs30 | 19216 | 600 | ??? | Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku | → Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku; kolor szary | |
GLs30 | 19220 | 600 | ??? | Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku | → Cegielnia "Marant" - Siedliska k. Ełku; kolor czerwony | |
GLs30 | 600 | ??? | Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | → Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r. | ||
GLs30 | 600 | ??? | Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | → Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r. | ||
GLs30 | 600 | ??? | Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko | → Klinkiernia PW "Nower" - Lubsko; zakład zakończył produkcję 10.2001r., lokomotywka rozebrana | ||
GLs30 | 600 | ??? | Cegielnia "Chwalimierz" k. Środy Śląskiej | → Cegielnia "Chwalimierz" k. Środy Śląskiej; kolor czarny | ||
GLs30 | 600 | sprawna | → Cegielnia "Gnaszyn" k. Częstochowy
→ własność prywatna - firma LOKSERWIS Częstochowa-sprawna | |||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny | → Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny; zakład zlikwidowany, kolor granatowy, złom. około 2003r. | ||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny | → Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny; zakład zlikwidowany, złom. dawno temu, pod koniec lat 90-tych istniały tylko niektóre podzespoły | ||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Niemodlin" | → Cegielnia "Niemodlin"; złom. około 2002r. | ||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Gołkowice" k.Kluczborka | → Cegielnia "Gołkowice" k. Kluczborka; złom. przed 1995r. | ||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Objezierze" k. Choszczna | → Cegielnia "Objezierze" k. Choszczna; pozostała tylko górna część kabiny u byłego maszynisty z cegielni | ||
GLs30 | 600 | Złomowana | Cegielnia "Rozpędziny" k. Kwidzyna | → Cegielnia "Rozpędziny" k. Kwidzyna; złom. przed 1990r. |
Źródła
- informacje pochodzące ze zbiorów p. Marka Malczewskiego zawarte w artykule „Lokomotywy spalinowe GLs30 dla przemysłu” w czasopiśmie „Świat Kolei” nr 12/2002 oraz serii artykułów poświęconych kolejkom cegielnianym;
- informacje zawarte w monografiach oraz na stronach internetowych poszczególnych kolei wąskotorowych;
- informacje zawarte na stronach internetowych różnego autorstwa, a dotyczących szeroko rozumianej problematyki kolejowej;
- własne badania i analizy.