Nasielska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzył nową stronę „== Historia == Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było doj...”) |
(infobox) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
+ | |nazwa_kolei = Nasielska Kolej Dojazdowa | ||
+ | |nazwy_wcześniejsze = | ||
+ | |grafika = | ||
+ | |rok_budowy = 1950 | ||
+ | |cel_budowy = | ||
+ | |zleceniodawca_budowy = [[PKP]] | ||
+ | |rok_rozbiórki = 2011 | ||
+ | |wpis_do_rej_zab = 20.03.2006* | ||
+ | |rozstaw_szyn = 750 mm | ||
+ | |pierwotny_prześwit = | ||
+ | |rok_przekucia = | ||
+ | |istniejące_linie = ''brak'' | ||
+ | |długość_czynnego_odcinka = | ||
+ | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = | ||
+ | |linie_rozebrane = [[Nasielsk Wąsk.]] - [[Pułtusk]] | ||
+ | |długość_zlikwidowanych_linii = 26,35 km | ||
+ | |stacje_styczne = [[Nasielsk Wąsk.]] | ||
+ | |inne_ważniejsze_stacje = [[Winnica]], [[Pułtusk]] | ||
+ | |uwagi = * - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010<ref name=autonazwa1>[http://bip.mwkz.pl/images/stories/obwieszczenia/09.05.2010/kolej.pdf Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr 315/2010]</ref> Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków. | ||
+ | |1. operator = PKP | ||
+ | |1_okres_działalności = do 2001 | ||
+ | |2. operator = | ||
+ | |2_okres_działalności = | ||
+ | |3. operator = | ||
+ | |3_okres_działalności = | ||
+ | |4. operator = | ||
+ | |4_okres_działalności = | ||
+ | |5. operator = | ||
+ | |5_okres_działalności = | ||
+ | |6. operator = | ||
+ | |6_okres_działalności = | ||
+ | |uwagi_operator = | ||
+ | }} | ||
== Historia == | == Historia == | ||
− | Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane. | + | Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane. |
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 16: | Linia 50: | ||
! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji | ! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji | ||
|- | |- | ||
− | | [[Nasielsk | + | | [[Nasielsk Wąsk.]] || 0 || Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe. |
|- | |- | ||
| [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 || | | [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 || | ||
Linia 34: | Linia 68: | ||
| [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. | | [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | <references/> | ||
==Źródła== | ==Źródła== |
Wersja z 14:50, 3 lip 2011
Nasielska Kolej Dojazdowa | |
' | |
Rok budowy | 1950 |
Zleceniodawca budowy | PKP |
Rok rozbiórki | 2011 |
Data wpisu do rejestru zabytków | 20.03.2006* |
Rozstaw szyn | 750 mm
|
Istniejące linie | brak
|
Linie rozebrane | Nasielsk Wąsk. - Pułtusk |
Długość zlikwidowanych linii | 26,35 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Nasielsk Wąsk. |
Inne ważniejsze stacje | Winnica, Pułtusk |
* - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010[1] Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków. | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
PKP | do 2001
|
' |
Historia
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
Tabor
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
- wagony motorowe Mz (1950–1952)
- lokomotywy parowe Px48 (1951–1986)
- wagony osobowe 1Aw (1960–1991)
- lokomotywy spalinowe Lxd2 (1983–2002)
- pług odśnieżny 802S (1990–2002)
- Spalinowe zespoły trakcyjne A208P (1992–2002)
Linia
Stacja | Kilometraż | Opis stacji |
---|---|---|
Nasielsk Wąsk. | 0 | Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe. |
Nasielsk Miasto | 3,02 | |
Poniaty | 8,52 | |
Skoroszki | 10,45 | |
Winnica | 14,49 | Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię. |
Golądkowo | 17,28 | |
Kokoszka Mazowiecka | 19,96 | |
Płocochowo | 22,02 | |
Pułtusk | 26,35 | Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. |
Przypisy
Źródła
- Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.