Mławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
(liniki wewnętrzne) |
m (wpis do rejestru) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
|zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | ||
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
− | |wpis_do_rej_zab = | + | |wpis_do_rej_zab = 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615 |
|rozstaw_szyn = 750 mm | |rozstaw_szyn = 750 mm | ||
|pierwotny_prześwit = 600 mm | |pierwotny_prześwit = 600 mm | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
|stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | |stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | ||
|inne_ważniejsze_stacje = [[Grudusk]],<br/> [[Przasnysz]],<br/> [[Krasne]],<br/> [[Maków Mazowiecki]] | |inne_ważniejsze_stacje = [[Grudusk]],<br/> [[Przasnysz]],<br/> [[Krasne]],<br/> [[Maków Mazowiecki]] | ||
− | |uwagi = | + | |uwagi = |
|1. operator = [[PKP]] | |1. operator = [[PKP]] | ||
|1_okres_działalności = do 2001 | |1_okres_działalności = do 2001 |
Wersja z 16:01, 3 lip 2011
Mławska Kolej Dojazdowa | |
' | |
Rok budowy | 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki) |
Cel budowy | Wojskowa kolej polowa |
Zleceniodawca budowy | Armia Niemiecka |
Data wpisu do rejestru zabytków | 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615 |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Pierwotny rozstaw szyn | 600 mm |
Rok przekucia | ok. 1960 |
Istniejące linie | Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki |
Długość całkowita istniejących szlaków | 68,78 km |
Linie rozebrane | Ciechanów Wąsk. - Grudusk, Ciechanów Wąsk. - Krasne, Krasne - Zamość Mazowiecki |
Długość zlikwidowanych linii | 77 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Mława Wąsk., Ciechanów Wąsk. |
Inne ważniejsze stacje | Grudusk, Przasnysz, Krasne, Maków Mazowiecki |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
PKP | do 2001
|
' |
Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
Jest jedną z dwóch kolei wąskotorowych na północnym Mazowszu, obok Nasielskiej Kolei Dojazdowej (obecnie już rozebranej).
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
W chwili obecnej kolejka kursuje rekreacyjnie na linii Czernice Borowe – Przasnysz – Krasne. We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
Źródła
Linki zewnętrzne
– Oficjalna Strona Mławskiej KD
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.