Hipotetyczna katastrofa kolejowa w Wałbrzychu: Różnice pomiędzy wersjami
(WP:SK+ToS+Bn+mSI, usunięcie zbędnych linków do dat, drobne redakcyjne, drobne techniczne, wikizacja, Potrzebne źródła) |
m (23 wersje: Import artykułu w trakcie DNU) |
||
(Nie pokazano 15 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{DNU|artykuł|podstrona=2017:09:26:Katastrofa Kolejowa w Wałbrzychu}} | {{DNU|artykuł|podstrona=2017:09:26:Katastrofa Kolejowa w Wałbrzychu}} | ||
− | |||
{{Katastrofa infobox | {{Katastrofa infobox | ||
|nazwa = Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu | |nazwa = Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu | ||
Linia 20: | Linia 19: | ||
|wikinews = | |wikinews = | ||
}} | }} | ||
− | '''Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu''' – | + | '''Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu''' – domniemana [[Wypadek kolejowy|katastrofa]] która miała miejsce 5 marca 1954 roku między 4:00 – 5:00 rano, na szlaku kolejowym pomiędzy [[Wałbrzych Główny]] a stacją [[Szybowice Wałbrzyskie]] w wałbrzyskiej dzielnicy Podgórze{{r|kat}}. W wyniku zderzenia dwóch pociągów pasażerskich miało zginąć nawet 120 osób. O katastrofie informuje częściowo odtajniony raport [[Centralna Agencja Wywiadowcza|Centralnej Agencji Wywiadowczej]] z r. 2002 na udostępniony w r. 2016<ref name="nmw">{{Cytuj stronę | url = http://walbrzych.naszemiasto.pl/artykul/walbrzych-zamieszanie-wokol-katastrofy-kolejowej-ktorej-nie,4258127,art,t,id,tm.html | tytuł = Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było | nazwisko = Szałkowski | imię = Artur | data = 27-09-2017 | praca = Nasze Miasto Wałbrzych | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>. Raport zawiera znikome informacje m.in. dotyczące liczby poszkodowanych osób, miasto, datę zdarzenia oraz informację, że doszło do [[sabotaż]]u<ref name="cia">{{Cytuj stronę | url = http://walbrzych.dlawas.info/historia/cia-120-ofiar-katastrofy-kolejowej-pod-walbrzychem/cid,13169,a | tytuł = CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem? | data = 13-09-2017 | praca = Wałbrzych dla Was | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>. |
− | + | == Przebieg == | |
+ | Według informacji odnalezionego przez wałbrzyskich dziennikarzy świadka katastrofa wydarzyła się na 80 km trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry między stacjami [[Wałbrzych Główny]] i [[Szybowice Wałbrzyskie]]. Miało dojść do zderzenia się dwóch [[pociąg pasażerski|pociągów pasażerskich]], jednego z żołnierzami jadącymi z [[Lubawka|Lubawki]], drugiego z [[Kamienna Góra|Kamiennej Góry]]<ref name="kat">{{Cytuj stronę | url = https://archive.is/Kdp3z | tytuł = Wałbrzych: Katastrofa kolejowa w 1954 roku. Jest świadek! | data = 29-09-2017 | praca = Wałbrzych dla Was | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>. Pociąg z Lubawki, zatrzymał się przy nastawni przed semaforem, gdyż miał czerwone światło; drugi pociąg został skierowany na ten sam tor. W wyniku tego, pociąg z Kamiennej Góry wjechał w pociąg z żołnierzami z Lubawki. Winnym miał być parowóz manewrowy, który omyłkowo wjechał na zajęty tor. Z relacji świadka wynika, że w tym dniu, był zakaz wpuszczania pociągów na tym odcinku trasy. O wypadku nie informowała prasa{{r|cia}}. W szybkim tempie uprzątnięto teren i przywrócono połączenie, a wypadkowi nadano etykietę „sabotażu”. Miał się również odbyć domniemany proces nastawniczego, w którym prokurator domagał się kary dożywocia{{r|kat}}. | ||
− | + | == Krytyka == | |
+ | Według krytyków agent CIA pomylił katastrofy. Do podobnego wypadku doszło kilka dni wcześniej, 24 lutego 1954 w [[Świebodzice|Świebodzicach]], w którym pociąg osobowy jadący z Warszawy do Jeleniej Góry zderzył się z jadącym z Wałbrzycha pociągiem towarowym. W wypadku zginęło prawdopodobnie ok. 10 osób. Błąd osoby, która przygotowała raport dla CIA, mógł wynikać z zainteresowania się zniszczonymi wagonami na stacji Wałbrzych Główny a następnie uzyskanymi niepełnymi informacjami od osób postronnych, o czym świadczy nieprecyzyjność raportu{{r|nmw}}. Poza tym krytycy powątpiewają, czy w ogóle możliwe było ukrycie tak wielkiej katastrofy{{r|nmw}}. | ||
+ | |||
+ | 13 września 2017 roku na portalu walbrzych.dlawas.info ukazał się artykuł zatytułowany ''CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?''. Po opublikowaniu artykułu zgłosił się świadek, który przedstawił znany mu przebieg wydarzeń. Według świadka nie przeprowadzono akcji ratunkowej, a ciała pochowano w rodzinnych stronach{{R|kat}}. Osoby wiedzące cokolwiek o katastrofie kolejowej milczały. | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
− | * {{Cytuj stronę | url = https:// | + | * {{Cytuj stronę | url = https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp80-00810a003900650005-3 | tytuł = Train collision near Walbrzych | autor = CIA | data = 1954-04-12 | praca = CIA Electronic Reading Room | język = en | data dostępu = 2017-09-28}} |
− | |||
{{SORTUJ:Wałbrzych}} | {{SORTUJ:Wałbrzych}} | ||
[[Kategoria:Katastrofy kolejowe w Polsce]] | [[Kategoria:Katastrofy kolejowe w Polsce]] |
Wersja z 20:58, 30 wrz 2017
Szablon:DNU Szablon:Katastrofa infobox Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu – domniemana katastrofa która miała miejsce 5 marca 1954 roku między 4:00 – 5:00 rano, na szlaku kolejowym pomiędzy Wałbrzych Główny a stacją Szybowice Wałbrzyskie w wałbrzyskiej dzielnicy Podgórze[1]. W wyniku zderzenia dwóch pociągów pasażerskich miało zginąć nawet 120 osób. O katastrofie informuje częściowo odtajniony raport Centralnej Agencji Wywiadowczej z r. 2002 na udostępniony w r. 2016[2]. Raport zawiera znikome informacje m.in. dotyczące liczby poszkodowanych osób, miasto, datę zdarzenia oraz informację, że doszło do sabotażu[3].
Przebieg
Według informacji odnalezionego przez wałbrzyskich dziennikarzy świadka katastrofa wydarzyła się na 80 km trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry między stacjami Wałbrzych Główny i Szybowice Wałbrzyskie. Miało dojść do zderzenia się dwóch pociągów pasażerskich, jednego z żołnierzami jadącymi z Lubawki, drugiego z Kamiennej Góry[1]. Pociąg z Lubawki, zatrzymał się przy nastawni przed semaforem, gdyż miał czerwone światło; drugi pociąg został skierowany na ten sam tor. W wyniku tego, pociąg z Kamiennej Góry wjechał w pociąg z żołnierzami z Lubawki. Winnym miał być parowóz manewrowy, który omyłkowo wjechał na zajęty tor. Z relacji świadka wynika, że w tym dniu, był zakaz wpuszczania pociągów na tym odcinku trasy. O wypadku nie informowała prasa[3]. W szybkim tempie uprzątnięto teren i przywrócono połączenie, a wypadkowi nadano etykietę „sabotażu”. Miał się również odbyć domniemany proces nastawniczego, w którym prokurator domagał się kary dożywocia[1].
Krytyka
Według krytyków agent CIA pomylił katastrofy. Do podobnego wypadku doszło kilka dni wcześniej, 24 lutego 1954 w Świebodzicach, w którym pociąg osobowy jadący z Warszawy do Jeleniej Góry zderzył się z jadącym z Wałbrzycha pociągiem towarowym. W wypadku zginęło prawdopodobnie ok. 10 osób. Błąd osoby, która przygotowała raport dla CIA, mógł wynikać z zainteresowania się zniszczonymi wagonami na stacji Wałbrzych Główny a następnie uzyskanymi niepełnymi informacjami od osób postronnych, o czym świadczy nieprecyzyjność raportu[2]. Poza tym krytycy powątpiewają, czy w ogóle możliwe było ukrycie tak wielkiej katastrofy[2].
13 września 2017 roku na portalu walbrzych.dlawas.info ukazał się artykuł zatytułowany CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?. Po opublikowaniu artykułu zgłosił się świadek, który przedstawił znany mu przebieg wydarzeń. Według świadka nie przeprowadzono akcji ratunkowej, a ciała pochowano w rodzinnych stronach[1]. Osoby wiedzące cokolwiek o katastrofie kolejowej milczały.
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 Wałbrzych: Katastrofa kolejowa w 1954 roku. Jest świadek!. W: Wałbrzych dla Was [on-line]. 29-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
- ↑ 2,0 2,1 2,2 Artur Szałkowski: Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było. W: Nasze Miasto Wałbrzych [on-line]. 27-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
- ↑ 3,0 3,1 CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?. W: Wałbrzych dla Was [on-line]. 13-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
Linki zewnętrzne
- CIA: Train collision near Walbrzych ([[język angielski
|ang. ]] ). W: CIA Electronic Reading Room [on-line]. 1954-04-12. [dostęp 2017-09-28].