Hipotetyczna katastrofa kolejowa w Wałbrzychu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(WP:SK+ToS+Bn+mSI, usunięcie zbędnych linków do dat, drobne redakcyjne, drobne techniczne, wikizacja, Potrzebne źródła)
 
(→‎Krytyka: rozbudowa, przypis)
 
(Nie pokazano 19 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
{{DNU|artykuł|podstrona=2017:09:26:Katastrofa Kolejowa w Wałbrzychu}}
+
'''Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu''' – domniemana [[Wypadek kolejowy|katastrofa]] która miała miejsce 5 marca 1954 roku między 4:00 – 5:00 rano, na szlaku kolejowym pomiędzy [[Wałbrzych Główny]] a stacją [[Szybowice Wałbrzyskie]] w wałbrzyskiej dzielnicy Podgórze{{r|kat}}. W wyniku zderzenia dwóch pociągów pasażerskich miało zginąć nawet 120 osób. O katastrofie informuje częściowo odtajniony raport [[Centralna Agencja Wywiadowcza|Centralnej Agencji Wywiadowczej]] z r. 2002 na udostępniony w r. 2016<ref name="nmw">{{Cytuj stronę | url = http://walbrzych.naszemiasto.pl/artykul/walbrzych-zamieszanie-wokol-katastrofy-kolejowej-ktorej-nie,4258127,art,t,id,tm.html | tytuł = Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było | nazwisko = Szałkowski | imię = Artur | data = 27-09-2017 | praca = Nasze Miasto Wałbrzych | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>. Raport zawiera znikome informacje m.in. dotyczące liczby poszkodowanych osób, miasto, datę zdarzenia oraz informację, że doszło do [[sabotaż]]u<ref name="cia">{{Cytuj stronę | url = http://walbrzych.dlawas.info/historia/cia-120-ofiar-katastrofy-kolejowej-pod-walbrzychem/cid,13169,a | tytuł = CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?  | data = 13-09-2017 | praca = Wałbrzych dla Was | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>.
{{Dopracować|nierzetelne|więcej przypisów=2017-09}}
 
{{Katastrofa infobox
 
|nazwa            = Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu
 
|grafika          =
 
|opis grafiki      =
 
|państwo          = POL
 
|wariant flagi    = PRL
 
|miejsce          = okolice [[Wałbrzych Główny]]
 
|rodzaj            = zderzenie pociągów
 
|data              = 5 marca 1954
 
|godzina          = 4:00 – 5:00
 
|ofiary śmiertelne = 120 osób
 
|ranni            =
 
|zaginieni        =
 
|wariant mapy      =
 
|stopniN = |minutN = |sekundN =
 
|stopniE = |minutE = |sekundE =
 
|commons          =
 
|wikinews          =
 
}}
 
'''Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu''' – rzekoma [[Wypadek kolejowy|katastrofa]] która miała miejsce 5 marca 1954 roku między 4:00 – 5:00 rano, na szlaku kolejowym pomiędzy [[Wałbrzych Główny]] a [[Szybowice Wałbrzyskie]] w dzielnicy Podgórze. W wyniku zderzenia dwóch pociągów pasażerskich miało zginąć nawet 120 osób.
 
  
Katastrofa jest bardzo tajemnicza, informuje o tym raport z [[Centralna Agencja Wywiadowcza|Centralnej Agencji Wywiadowczej]]. Z raportu opublikowanego publicznie przez CIA, można uzyskać znikome informacje m.in. dotyczące liczby poszkodowanych osób, miasto, datę zdarzenia i informację, że doszło do [[sabotaż]]u.
+
== Przebieg ==
 +
Według informacji odnalezionego przez wałbrzyskich dziennikarzy świadka katastrofa wydarzyła się na 80 km trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry między stacjami [[Wałbrzych Główny]] i [[Szybowice Wałbrzyskie]]. Miało dojść do zderzenia się dwóch [[pociąg pasażerski|pociągów pasażerskich]], jednego z żołnierzami jadącymi z [[Lubawka|Lubawki]], drugiego z [[Kamienna Góra|Kamiennej Góry]]<ref name="kat">{{Cytuj stronę | url = https://archive.is/Kdp3z | tytuł = Wałbrzych: Katastrofa kolejowa w 1954 roku. Jest świadek!  | data = 29-09-2017 | praca = Wałbrzych dla Was | data dostępu = 2017-09-27}}</ref>. Pociąg z Lubawki, zatrzymał się przy nastawni przed semaforem, gdyż miał czerwone światło; drugi pociąg został skierowany na ten sam tor. W wyniku tego, pociąg z Kamiennej Góry wjechał w pociąg z żołnierzami z Lubawki. Winnym miał być parowóz manewrowy, który omyłkowo wjechał na zajęty tor.  Z relacji świadka wynika, że w tym dniu, był zakaz wpuszczania pociągów na tym odcinku trasy. O wypadku nie informowała prasa{{r|cia}}. W szybkim tempie uprzątnięto teren i przywrócono połączenie, a wypadkowi nadano etykietę „sabotażu”. Miał się również odbyć domniemany proces nastawniczego, w którym prokurator domagał się kary dożywocia{{r|kat}}.
  
W 2017 roku jednemu z portali informacyjnych, udało się dotrzeć do świadka wypadku, który poinformował o znikomych szczegółach katastrofy, ponieważ pracował w dzień katastrofy na nastawni. Od świadka udało się uzyskać dokładne miejsce katastrofy i kilka szczegółów. Katastrofa wydarzyła się z dala od zabudowań w Wałbrzychu, na 80 km trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry. Odludne miejsce katastrofy oraz niezbyt dostępne dla ludzi, wiąże się z charakterystyką urbanistyczną oraz ukształtowaniem terenu [[Wałbrzych]]a. Z relacji świadka wynika, że były to dwa [[pociąg pasażerski|pociągi pasażerskie]]. Jeden pociąg z Lubawki, zatrzymał się przy nastawni przed semaforem, gdyż miał czerwone światło, w pociągu podróżowało wojsko z batalionu robotniczego w Lubawce. Drugi pociąg który jechał z Kamiennej Góry również z pracownikami, został skierowany na ten sam tor. W wyniku tego, pociąg z Kamiennej Góry wjechał w pociąg z żołnierzami z Lubawki. Z relacji świadka wynika, że w tym dniu, był zakaz wpuszczania pociągów na tym odcinku trasy. W szybkim tempie uprzątnięto teren i przywrócono połączenie, nadano wypadkowi etykietę „sabotażu”. O wypadku nieliczne grono [[kolejarz]]y, nie chciało nic mówić ani wspominać.
+
== Krytyka ==
 +
Według krytyków agent CIA pomylił katastrofy. Do podobnego wypadku doszło kilka dni wcześniej, 24 lutego 1954 w [[Świebodzice|Świebodzicach]], w którym pociąg osobowy jadący z Warszawy do Jeleniej Góry zderzył się z jadącym z Wałbrzycha pociągiem towarowym. W wypadku zginęło prawdopodobnie ok. 10 osób. Błąd osoby, która przygotowała raport dla CIA, mógł wynikać z zainteresowania się zniszczonymi wagonami na stacji Wałbrzych Główny a następnie uzyskanymi niepełnymi informacjami od osób postronnych, o czym świadczy nieprecyzyjność raportu{{r|nmw}}. Poza tym krytycy powątpiewają, czy w ogóle możliwe było ukrycie tak wielkiej katastrofy{{r|nmw}}.
 +
 
 +
13 września 2017 roku na portalu walbrzych.dlawas.info ukazał się artykuł zatytułowany ''CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?''. Po opublikowaniu artykułu zgłosił się świadek, który przedstawił znany mu przebieg wydarzeń. Według świadka nie przeprowadzono akcji ratunkowej, a ciała pochowano w rodzinnych stronach{{R|kat}}. Osoby wiedzące cokolwiek o katastrofie kolejowej milczały.
 +
 
 +
27 września na stronie walbrzych.naszemiasto.pl ukazał się artykuł autorstwa Artura Szałkowskiego, w którym podważa on fakt zaistnienia tej katastrofy opierając się na informacjach dostarczonych przez emerytowanego kolejarza (poprosił o nieupublicznianie jego nazwiska), Romana Śwista - emerytowanego strażaka z Wałbrzycha oraz na analizie zachowanych w całości akt stanu cywilnego z tamtych czasów<ref>{{cytuj stronę | url = https://web.archive.org/web/20171003143542/http://walbrzych.naszemiasto.pl/artykul/walbrzych-zamieszanie-wokol-katastrofy-kolejowej-ktorej-nie,4258127,art,t,id,tm.html| tytuł = Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było | data dostępu = 2017-10-03| autor = Artur Szałkowski| opublikowany = walbrzych.naszemiasto.pl| praca = | data = 27.09.2017 | język = }}</ref>.
 +
 
 +
{{Przypisy}}
  
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
* {{Cytuj stronę | url = https://dolny-slask.org.pl/6841670,Tajna_Katastrofa_Kolejowa_w_Walbrzychu.html | tytuł = ''Tajna Katastrofa Kolejowa w Wałbrzychu'' | autor = RafalSzz | opublikowany = dolny-slask.org.pl | data = 2017-09-26 | język = pl | archiwum = https://archive.is/PgtQj | zarchiwizowano = 2017-09-26 | data dostępu = 2017-09-26}}{{Niewiarygodne źródło}}
+
* {{Cytuj stronę | url = https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp80-00810a003900650005-3 | tytuł = Train collision near Walbrzych | autor = CIA | data = 1954-04-12 | praca = CIA Electronic Reading Room | język = | data dostępu = 2017-09-28}}
* {{Cytuj stronę | url = http://walbrzych.dlawas.info/historia/walbrzych-katastrofa-kolejowa-w-1954-roku-jest-swiadek/cid,13320,a | tytuł = ''Wałbrzych: Katastrofa kolejowa w 1954 roku. Jest świadek!'' | autor = Elżbieta Węgrzyn | opublikowany = walbrzych.dlawas.info | data = 2017-09-26 | język = pl | archiwum = https://archive.is/Kdp3z | zarchiwizowano = 2017-09-26 | data dostępu = 2017-09-26}}
+
 
  
{{SORTUJ:Wałbrzych}}
+
[[Kategoria:Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce]]
[[Kategoria:Katastrofy kolejowe w Polsce]]
+
[[Kategoria:Artykuły importowane z Wikipedii]]
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 14:38, 3 paź 2017

Katastrofa kolejowa w Wałbrzychu – domniemana katastrofa która miała miejsce 5 marca 1954 roku między 4:00 – 5:00 rano, na szlaku kolejowym pomiędzy Wałbrzych Główny a stacją Szybowice Wałbrzyskie w wałbrzyskiej dzielnicy Podgórze[1]. W wyniku zderzenia dwóch pociągów pasażerskich miało zginąć nawet 120 osób. O katastrofie informuje częściowo odtajniony raport Centralnej Agencji Wywiadowczej z r. 2002 na udostępniony w r. 2016[2]. Raport zawiera znikome informacje m.in. dotyczące liczby poszkodowanych osób, miasto, datę zdarzenia oraz informację, że doszło do sabotażu[3].

Przebieg[edytuj]

Według informacji odnalezionego przez wałbrzyskich dziennikarzy świadka katastrofa wydarzyła się na 80 km trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry między stacjami Wałbrzych Główny i Szybowice Wałbrzyskie. Miało dojść do zderzenia się dwóch pociągów pasażerskich, jednego z żołnierzami jadącymi z Lubawki, drugiego z Kamiennej Góry[1]. Pociąg z Lubawki, zatrzymał się przy nastawni przed semaforem, gdyż miał czerwone światło; drugi pociąg został skierowany na ten sam tor. W wyniku tego, pociąg z Kamiennej Góry wjechał w pociąg z żołnierzami z Lubawki. Winnym miał być parowóz manewrowy, który omyłkowo wjechał na zajęty tor. Z relacji świadka wynika, że w tym dniu, był zakaz wpuszczania pociągów na tym odcinku trasy. O wypadku nie informowała prasa[3]. W szybkim tempie uprzątnięto teren i przywrócono połączenie, a wypadkowi nadano etykietę „sabotażu”. Miał się również odbyć domniemany proces nastawniczego, w którym prokurator domagał się kary dożywocia[1].

Krytyka[edytuj]

Według krytyków agent CIA pomylił katastrofy. Do podobnego wypadku doszło kilka dni wcześniej, 24 lutego 1954 w Świebodzicach, w którym pociąg osobowy jadący z Warszawy do Jeleniej Góry zderzył się z jadącym z Wałbrzycha pociągiem towarowym. W wypadku zginęło prawdopodobnie ok. 10 osób. Błąd osoby, która przygotowała raport dla CIA, mógł wynikać z zainteresowania się zniszczonymi wagonami na stacji Wałbrzych Główny a następnie uzyskanymi niepełnymi informacjami od osób postronnych, o czym świadczy nieprecyzyjność raportu[2]. Poza tym krytycy powątpiewają, czy w ogóle możliwe było ukrycie tak wielkiej katastrofy[2].

13 września 2017 roku na portalu walbrzych.dlawas.info ukazał się artykuł zatytułowany CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?. Po opublikowaniu artykułu zgłosił się świadek, który przedstawił znany mu przebieg wydarzeń. Według świadka nie przeprowadzono akcji ratunkowej, a ciała pochowano w rodzinnych stronach[1]. Osoby wiedzące cokolwiek o katastrofie kolejowej milczały.

27 września na stronie walbrzych.naszemiasto.pl ukazał się artykuł autorstwa Artura Szałkowskiego, w którym podważa on fakt zaistnienia tej katastrofy opierając się na informacjach dostarczonych przez emerytowanego kolejarza (poprosił o nieupublicznianie jego nazwiska), Romana Śwista - emerytowanego strażaka z Wałbrzycha oraz na analizie zachowanych w całości akt stanu cywilnego z tamtych czasów[4].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Wałbrzych: Katastrofa kolejowa w 1954 roku. Jest świadek!. W: Wałbrzych dla Was [on-line]. 29-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
  2. 2,0 2,1 2,2 Artur Szałkowski: Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było. W: Nasze Miasto Wałbrzych [on-line]. 27-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
  3. 3,0 3,1 CIA: 120 ofiar katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem?. W: Wałbrzych dla Was [on-line]. 13-09-2017. [dostęp 2017-09-27].
  4. Artur Szałkowski: Wałbrzych: Zamieszanie wokół katastrofy kolejowej, której... nie było. walbrzych.naszemiasto.pl, 27.09.2017. [dostęp 2017-10-03].

Linki zewnętrzne[edytuj]