Manewry: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(utworzenie artykułu) |
(kategoria) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |
Wersja z 15:30, 8 lut 2012
Manewry - wszelkie ruchy taboru na torach kolejowych z wyjątkiem wjazdu i wyjazdu pociągu ze stacji oraz przejazdu przez nią bez zatrzymania [1]. Manewrami jest też przestawienie z toru na tor pociągu stojącego na stacji, wprowadzenie go na właściwe miejsce (cofanie, podciąganie) po uprzednim zatrzymaniu go na torze, na który został przyjęty[2]
Manewry mogą być wykonywane poprzez:
- przetaczanie taboru pojazdem trakcyjnym (pociągowym lub manewrowym)
- odrzucanie odprzęgów za pomocą lokomotywy pchającej
- staczanie odprzęgów przy pomocy siły ciężkości z wykorzystaniem górki rozrządowej lub torów położonych na spadku
- przetaczanie pojazdem drogowym (np. traktorem), przy pomocy kołowrotu linowego, przesuwnicy wagonowej lub innego urządzenia przeznaczonego do przetaczania wagonów
- przetaczanie z pomocą siły ludzi lub zwierząt[3]
Przypisy
- ↑ §344 - Przepisy Eksploatacji Technicznej Kolei (PET}, Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1956
- ↑ §2 ust. 1 - Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34), Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997
- ↑ §2 ust. 6 pkt. 1 - 6 - Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34), Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997