Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(utworzenie artykułu) |
(Drobne) |
||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 7 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Plik:Bud rozjazdu.svg|mały|prawo|Budowa rozjazdu]] | ||
'''Rozjazd''' - rodzaj [[połączenie torów|połączenia torów]] służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi. | '''Rozjazd''' - rodzaj [[połączenie torów|połączenia torów]] służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi. | ||
+ | |||
+ | == Budowa rozjazdu == | ||
Rozjazd składa się z: | Rozjazd składa się z: | ||
− | + | [[Plik:ZwrotnicaPolska.JPG|mały|prawo|200px|Iglice oraz napęd rozjazdowy]] | |
− | * zwrotnicy | + | * zwrotnicy (iglic i opornic) |
* szyn łączących | * szyn łączących | ||
− | * krzyżownicy | + | * krzyżownicy (dziobownicy, szyn skrzydełkowych) |
+ | * kierownic (prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice) | ||
* podrozjezdnic | * podrozjezdnic | ||
− | * zamknięć | + | * zamknięć nastawczych |
− | |||
+ | == Podział rozjazdów == | ||
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów: | Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów: | ||
* zwyczajne | * zwyczajne | ||
+ | [[Plik:Rozjazd krzyz pojed.svg|mały|prawo|200px|Rozjazd krzyżowy pojedynczy...]] | ||
* krzyżowe (angielskie) | * krzyżowe (angielskie) | ||
+ | [[Plik:anglik_podwojny.jpg]] | ||
+ | |||
+ | Na zdjęciu dwa podwójne rozjazdy angielskie | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * krzyżowe (Beaslera) | ||
+ | [[Plik:Rozjazd krzyz podw.svg|mały|prawo|200px|... oraz podwójny]] | ||
+ | [[Plik:beasler_mały.jpg]] | ||
+ | |||
+ | Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej | ||
− | + | Oraz dalej na: | |
* łukowe | * łukowe | ||
+ | [[Plik:rozj_lukowy_maly.jpg]] | ||
+ | |||
+ | Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem | ||
+ | |||
* pojedyncze i podwójne | * pojedyncze i podwójne | ||
* skupione<ref>{{cytuj książkę|autor=|tytuł=Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET)|część=|wydawca=Wydawnictwa Komunikacyjne|rok=1956|wydanie=1}}</ref><ref>{{cytuj książkę|autor=Robert Szajer|tytuł=Drogi żelazne|część=2|wydawca=Państwowe Wydawnictwo Naukowe|rok=1970|wydanie=2}}</ref> | * skupione<ref>{{cytuj książkę|autor=|tytuł=Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET)|część=|wydawca=Wydawnictwa Komunikacyjne|rok=1956|wydanie=1}}</ref><ref>{{cytuj książkę|autor=Robert Szajer|tytuł=Drogi żelazne|część=2|wydawca=Państwowe Wydawnictwo Naukowe|rok=1970|wydanie=2}}</ref> | ||
Linia 24: | Linia 43: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Zalążki artykułów]] |
Aktualna wersja na dzień 18:44, 20 paź 2018
Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.
Budowa rozjazdu[edytuj]
Rozjazd składa się z:
- zwrotnicy (iglic i opornic)
- szyn łączących
- krzyżownicy (dziobownicy, szyn skrzydełkowych)
- kierownic (prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice)
- podrozjezdnic
- zamknięć nastawczych
Podział rozjazdów[edytuj]
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:
- zwyczajne
- krzyżowe (angielskie)
Na zdjęciu dwa podwójne rozjazdy angielskie
- krzyżowe (Beaslera)
Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej
Oraz dalej na:
- łukowe
Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem