411D: Różnice pomiędzy wersjami
(przerzut z SM31) |
(kategorie i inne drobne) |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
== Budowa lokomotywy == | == Budowa lokomotywy == | ||
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. | Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. | ||
− | W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika | + | W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym. |
== Użycie == | == Użycie == | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]] |
Wersja z 00:01, 11 mar 2012
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.