Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych....") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję. | Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję. | ||
+ | |||
+ | == Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP == | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | !Kolej | ||
+ | !Rok otwarcia | ||
+ | !Rok likwidacji/zamknięcia | ||
+ | !Prześwit [mm] | ||
+ | !Stan obecny | ||
+ | !uwagi | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |[[Bieszczadzka Kolej Leśna]] | ||
+ | |1898 | ||
+ | |1997 | ||
+ | |750 (początkowo 760) | ||
+ | |style="background-color:green;"|Czynna | ||
+ | |Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” | ||
+ | |- |
Wersja z 14:59, 16 mar 2020
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP
Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” |