Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 10: | Linia 10: | ||
!Stan obecny | !Stan obecny | ||
!uwagi | !uwagi | ||
− | |||
|- | |- | ||
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]] | |[[Bieszczadzka Kolej Leśna]] | ||
Linia 18: | Linia 17: | ||
|style="background-color:green;"|Czynna | |style="background-color:green;"|Czynna | ||
|Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” | |Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Kolej leśna Beniowa - Negryłów]] | ||
+ | |1910 | ||
+ | |1934 | ||
+ | |700 | ||
+ | |style="background-color:red;"|Zlikwidowana | ||
+ | | | ||
|- | |- |
Wersja z 15:01, 16 mar 2020
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP
Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” |
Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana |